Gå til innhold

Fotografering i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nettopp mail om at det snart er tid for fotografering i barnehagen. Hvordan fungerer dette? Noe spesielt vi foreldrene må huske på? Håper ikke det er noe krav om at barna må se pene ut på bildene? Ruskesaraen min blir skitten på klærne og bustete på håret bare vi sier ordet "barnehage"... Det sto bare dato og at det var både gruppebilder av alle barna på avdelingen og portrett. 😛

Anonymkode: 23f99...fea

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Ingen krav til foreldre. Men kan jo høre med barne om hen vil ha på seg litt finere klær pga fotografering. 

Skrevet

Du bestemmer...ofte tar de bilder tidelig på morgenen før de går ut. Eventuelt litt søt genser etc 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber begynner vi med de minste barna. Vi har ikke smørepålegg til frokost denne dagen, men smør og ost/skinke slik at ikke alle klær blir tilgriset med engang 😅 Har dere med matpakke er det noe å tenke på.

Så pleier vi alltid å ha en pakke våtservietter tilgjengelig så vi kan tørke snørr og annet rett før de går inn til fotografen 😅

Klærne velger du selv. Kanskje vil dere bruke bildene til noe spesielt som gaver feks og ta på noe litt penere tøy, men ikke noe dere er redd for at skal bli ødelagt. 

Personlig syns jeg de fineste bildene gjenspeiler barna slik barna er. Om det er alvorlig eller tøysete. 

Anonymkode: c10ea...896

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Lykkedykker said:

Ingen krav til foreldre. Men kan jo høre med barne om hen vil ha på seg litt finere klær pga fotografering. 

Han er foreløpig for liten til å ha noen formening om klær, annet enn at det er kjempedust å skifte. 🤣

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Der jeg jobber begynner vi med de minste barna. Vi har ikke smørepålegg til frokost denne dagen, men smør og ost/skinke slik at ikke alle klær blir tilgriset med engang 😅 Har dere med matpakke er det noe å tenke på.

Så pleier vi alltid å ha en pakke våtservietter tilgjengelig så vi kan tørke snørr og annet rett før de går inn til fotografen 😅

Klærne velger du selv. Kanskje vil dere bruke bildene til noe spesielt som gaver feks og ta på noe litt penere tøy, men ikke noe dere er redd for at skal bli ødelagt. 

Personlig syns jeg de fineste bildene gjenspeiler barna slik barna er. Om det er alvorlig eller tøysete. 

Anonymkode: c10ea...896

Okei, takk! Vi spiser frokost hjemme i pysjen, så det er heldigvis ikke noe stress.

Da tror jeg vi bare legger inn litt mer innsats i å matche body og bukse enn vi vanligvis gjør, også krysser vi fingrene for at det ordner seg, haha.

Anonymkode: 23f99...fea

Skrevet (endret)

Hvis det er noen trøst så synes jeg personlig at det er uendelig mye finere med barnehagebilder i hverdagstøy med litt grønske på kneet, slik livet for en smårolling i barnehagen faktisk er, enn de som stiller med finklær og vannkjemmet hår. Som noen sa over, det er fint når bildene faktisk gjenspeiler barna. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Farger man bør unngå? Mener å ha hørt rødt?

Anonymkode: 733d7...792

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å prøve å ha litt ordentlige klær på barnet mitt 😊 å unngå at han blir skitten blir vanskeligere

Anonymkode: 3f39f...e9f

AnonymBruker
Skrevet

Finn ut om det er inne eller ute😊 vi tar bilder på høsten, ute. Blir sykt fine bilder i det lyset! Barna bruker ofte en ullgenser oventil, som blir blikkfanget. Kjempefint når alle barne er på gruppebilde i hver sin strikkede ullgenser.

Anonymkode: 667ef...55c

AnonymBruker
Skrevet

Pynta alltid sønnen på disse dagene med fotografering. Fint å ha i gave til besteforeldre 

Anonymkode: c3500...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Finn ut om det er inne eller ute😊 vi tar bilder på høsten, ute. Blir sykt fine bilder i det lyset! Barna bruker ofte en ullgenser oventil, som blir blikkfanget. Kjempefint når alle barne er på gruppebilde i hver sin strikkede ullgenser.

Anonymkode: 667ef...55c

Har alle barna strikka ullgenser?😳

Vi har ull, men da en ulldress og en cardigan i ullfrote, ikke ullgenser. 

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (5 timer siden):

Hvis det er noen trøst så synes jeg personlig at det er uendelig mye finere med barnehagebilder i hverdagstøy med litt grønske på kneet, slik livet for en smårolling i barnehagen faktisk er, enn de som stiller med finklær og vannkjemmet hår. Som noen sa over, det er fint når bildene faktisk gjenspeiler barna. :) 

Enig 

Anonymkode: 9323a...ae5

Skrevet

Det blir hva du gjør det til :) sist tok de bilder inne, jeg hadde på guttungen en hettegenser og joggebukse. Har sjeldent ellers på han hettegenser i barnehagen siden det er noe upraktisk, men det ble sånn den dagen. Noen barn var stivpyntet, noen tror jeg hadde glemt at det var fotografering den dagen, de fleste hadde litt penere hverdagsklær. I år skal de ta utebilder, da kommer mine til å ha på seg ulldressene sine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fotografering er verste dagen på jobb i barnehage.

50 mødre med krav om hvordan håret skal se ut, og klær som skal skiftes. Og så har du søskenbildene. Livredd 1åring som gråter med storesøster/bror på 4 år ved siden av seg. Uff. 

Anonymkode: 5dbe2...f6e

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen krav til foreldrene, nei. Utover hva de selv evt. ønsker av de bildene. 

I barnehagen hvor mine barn går, sa de fra om at de tok bilder ute, i yttertøyet, men de tok av luene. Altså var det ikke noe poeng å pynte barnet. De sa også i fra om at en måtte være forberedt på at barne ikke ville bli tatt bilde av, så det var ikke sikkert det ble mange bilder, kanskje ikke noen i det hele tatt. De ville ikke tvinge noen, det skulle være gøy. Det gjaldt først og fremst portrett, på gruppebildet av hele barnehagen, skulle de gjøre alt de kunne for å få med hele gjengen. 

Der jeg jobber blir det tatt bilder nærmere sommeren, så barna går stort sett ikke i dress ute. Der varierer det veldig. Noen er kledd litt pent, noen har på klær de vanligvis går med og noen har med en pose med tøy foreldrene ønsker vi skal ta på dem før fotograferingen. 

Jeg personlig liker også at bildene blir mest mulig naturlige. Vi fikk et søskenbilde i fjor som vel ikke er akkurat naturlig, men som jeg elsker. Min eldste hadde fletter da hun dro til barnehagen, og jeg aner ikke hva hun har gjort med dem, men de er rimelig rufsete. Den eldste smiler veldig stort, og påtatt, tydelig at hun har fått beskjed om å smile, men at hun syns det er gøy også. Og den yngste ser mer alvorlig ut enn jeg gjør på passbildet mitt. Men den eldste holder godt rundt henne, og passer på. Begge har parkdresser, som jeg hadde vasket, men de har gjørme på knærne. 

Anonymkode: 1abed...a98

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her ble bildet tatt ute, i vinterdressen. Så pene klær var ingen poeng i.

Anonymkode: 4fa8a...08e

Skrevet

Da mine gikk i barnehage, hadde alltid de fleste jentene kjole på bildene, og mange av disse også "penkjoler".

Jeg synes at barnehagebilder skal se ut som det - som et barn i en barnehage. Men jeg har alltid hørt at lyse farger gjør seg godt på bilder, og helst ikke noen skrikende motiver på klær. Så det er alltid gjennomtenkt hva de har hatt på seg :)  Gjerne ensfarget genser/t-skjorte, og passer på at det er helt og ikke så slitt :)

Skrevet

Jeg er hobbyfotograf, og pleier å si at de gjerne kan unngå klær med striper, og mye mønster. Personlig kommer jeg til å ta på mitt barn litt penere klær den dagen jeg skal være fotograf i barnehagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 15.06):

Farger man bør unngå? Mener å ha hørt rødt?

Gjerne unngå veldig «bråkete klær» med sterke farger og mye mønstre. Ha farger som matcher :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...