Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt tok blodprøver for noe helt annet i januar, og alle verdier var fine. Siden midten av februar har barnet vært syk med feber ukentlig, gått ned i vekt (dårlig matlyst) og ser egentlig pjusken ut også når han er "frisk" uten feber. Blir fort sliten, mye vondt i hodet, magen og beina. Har vært hos lege flere ganger, men de har ikke tatt nye blodprøver annet enn crp og bakterieprøver i hals. Sikkert pga prøvene som ble tatt i januar. Både vi, og barnet selvsagt, begynner å bli ganske lei sykdom og tenker at dette ikke kan være normalt å være så mye syk. Har aldri opplevd det med de andre barna mine, de er alltid friske. Så det jeg lurer på er om jeg bare kan roe meg med at alt er fint siden blodprøvene i januar var fine, eller om jeg burde spørre om å få ta nye blodprøver? Er der mulig at verdiene på alt som kan måles i blodet kan forandre seg på bare 2-3 mnd? 

Anonymkode: 83549...225

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye som kan endre seg ja, og tolkningen av blodprøver må alltid ses i sammenheng med hvordan personen har det. Kommer også an på hva som er tatt, blodprøver skal tas ut fra en sammenheng slik at de riktige prøvene blir tatt ut fra situasjonen. Ville i første omgang bedt om en ny legetime og tatt det derfra.

Anonymkode: e1240...335

AnonymBruker
Skrevet

Kommer både an på tolkning av blodprøver, og hva som ble sjekket. D vitamin f.eks er ikke noe som sjekkes rutinemessig, så en start kan være å finne ut om det ble sjekket. Hvis det ble sjekket, finn ut hvor i skalaen barnet ligger. Har opplevd altfor ofte at leger er sløve og ikke følger opp det som burde følges opp med tilskudd. Mitt immunforsvar er mye bedre når det ligger på 80-100 nmol, kontral 50-60. Stor forskjell. 

Anonymkode: 84ecb...8a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kommer både an på tolkning av blodprøver, og hva som ble sjekket. D vitamin f.eks er ikke noe som sjekkes rutinemessig, så en start kan være å finne ut om det ble sjekket. Hvis det ble sjekket, finn ut hvor i skalaen barnet ligger. Har opplevd altfor ofte at leger er sløve og ikke følger opp det som burde følges opp med tilskudd. Mitt immunforsvar er mye bedre når det ligger på 80-100 nmol, kontral 50-60. Stor forskjell. 

En ting til, som ofte ikke testes, er sink, Veldig viktig for immunforsvaret, og med mindre spiser regelmessig kjøtt av god kvalitet (altså ikke pølser og prosessert mat), så kan det være en boost med tilskudd av sink er nødvendig. Ja man får sink fra plantemat også, men dette tas ikke opp i kroppen og kan brukes særlig godt, så det er greit å være obs på det. Jeg tar tilskudd av sink høst/vinter, siden jeg ikke spiser nok kjøtt til å få dekket behovet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Barnet mitt tok blodprøver for noe helt annet i januar, og alle verdier var fine. Siden midten av februar har barnet vært syk med feber ukentlig, gått ned i vekt (dårlig matlyst) og ser egentlig pjusken ut også når han er "frisk" uten feber. Blir fort sliten, mye vondt i hodet, magen og beina. Har vært hos lege flere ganger, men de har ikke tatt nye blodprøver annet enn crp og bakterieprøver i hals. Sikkert pga prøvene som ble tatt i januar. Både vi, og barnet selvsagt, begynner å bli ganske lei sykdom og tenker at dette ikke kan være normalt å være så mye syk. Har aldri opplevd det med de andre barna mine, de er alltid friske. Så det jeg lurer på er om jeg bare kan roe meg med at alt er fint siden blodprøvene i januar var fine, eller om jeg burde spørre om å få ta nye blodprøver? Er der mulig at verdiene på alt som kan måles i blodet kan forandre seg på bare 2-3 mnd? 

Anonymkode: 83549...225

Her ville jeg forlangt en utvidet blodprøve. Det kan være mangel på jern/vitaminer eller avvik i hvite blodceller eller blodplater som er verdt å utrede videre.

Anonymkode: 1a35d...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...