Gå til innhold

Hvordan klarer dere å holde orden på barnas leker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger tips. 

Her flyter det bare. Alle barna har forskjellige kasser til å ha lekene i, men det hjelper ikke. Alt blandes i et salig kaos, og det tar altfor lang tid å sortere det hver dag. De gangene vi tar en skikkelig jobb med å legge alt i de riktige kassene, er det kaos igjen samme dag. 

I tillegg har vi tusen smådeler til forskjellige leker som ikke blir lekt med, nettopp fordi de har blitt spredt for alle vinder og dermed ikke er komplette/brukbare lenger. Nesten så jeg har lyst til å kaste alt og begynne på nytt :(

Anonymkode: 178cf...6d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en jobb med å sortere vekk det som ungene ikke leker med, først og fremst. Det gjør jeg med jevne mellomrom. Orker ikke ha tusen leker i hus. Løse deler og småsaker kaster jeg ofte. Ellers har jeg gitt opp sortering, har kurver som leker samles i så det kommer vekk fra gulvet. Lego er i egne kasser. 

Anonymkode: 7ba86...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Det blir lagt I boden/kastet/gitt bort hvis det ikke lekes med. Ellers har vi en lego- boks, legogubbene ligger i egen boks, en småfigur-boks, en hestboks, bøker i bokhylle, garderobestativ til utkledningsklær og en kurv til kosedyr og kjepphester. Pussel og papir, farge og penner på et sted. Og så har vi en boks med alt som ikke passer inn I alt annet. Den blir ryddet mest ut av. Rydder litt hver dag på stua, kjøkken og gang. På barnas rom når det ikke går å finne en vei å gå uten å klive på noe. Som regel 1 dag I uka sammen med rengjøring. 

Anonymkode: b051d...746

Skrevet

Ta vekk det som ikke brukes. Enten gir dere det vekk, selger eller sorterer og legger opp på et loft, bod e.l. 

Ha oppbevaringen til lekene der barna leker. Barnas hverdag består jo av lek. Så hvorfor skal ikke det få være tilgjengelig i «felles» områder hjemme? Kjøp eller en finere kommode/oppbevaringsmøbel som passer inn i stuen feks. Der kan de rydde på plass lekene når de er ferdig. Kanskje ikke alt av leker kan være der. Men det som de pleier å bruke mest.

Lær dem også at hvis de er ferdig med Lego så skal det ryddes før de tar frem tegnesaker feks. Det er vel dette dere må gå inn for og stå i for at sorteringen skal gjennomføres og holdes på. La de selv lete etter deler de ikke finner for å lære at hvis de hadde sortert fra start så ville ikke den delen forsvunnet feks. 

Sorter leker det er mulig å sortere. Tog for seg, biler for seg, dukker og dukkeklær for seg feks. Så kan dere ha en stor eller flere kasser e.l til leker det ikke er like lett å sortere, smådeler e.l. 

I tillegg må dere tenke på om det er helt nødvendig og ha alt sortert. Bryr barna seg? Har det noe å si for leken? Hvis ikke det påvirker barna så er det bare å ha alt usortert. Men kan jo selvsagt hende de blir fort irritable og stemningen dårlig hvis de hele tiden må lete og lete uten å vite hvor de forskjellige lekene og delene ligger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...