AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Hei! Lurer litt på for min egen utbetaling, og om noen andre har blitt trukket mer, men av en eller annen grunn er jeg trukket en tusenlapp mer i skatt denne måneden. Har samme utbetaling som før, så jeg forstår ikke helt hva greia er. Noen som kanskje har en teori eller har opplevd det samme? Jeg har ikke endret skattekortet siden sist utbetaling. Forrige utbetaling: (10 x 928kr) 9280kr - 1266kr (skatt, tabell 7101) = 8014kr Denne utbetalingen: (10 x 928kr MEN delt opp i to bolker) 4640k - 1474kr (skatt, tabell 7101) = 3166kr 4640kr - 736kr (skatt, tabel 7101) = 3904kr Anonymkode: 44a5e...b06
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Jeg fikk nesten 1000kr mindre enn jeg pleier 🧐 Anonymkode: ebb10...dfb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk nesten 1000kr mindre enn jeg pleier 🧐 Anonymkode: ebb10...dfb Ja, var det jeg og fikk.. Førte over til alle regningskontoer og sånt nå, og vel.. Jeg hadde 600 på kontoen fra før av og sitter igjen med 300. Så det merkes godt at utbetalingen var mindre! ts Anonymkode: 44a5e...b06
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 De har endret hvordan man trekker når man har tabell kort! Anbefaler deg å gå over til prosenttrekk, for du har et lavt skattetrekk på tabell. Det ser ut som en baksmell i vente der. Det står en del på aap-aksjonen sin side på fb, for mange opplever endret skattetrekk nå med tabelltrekk. Anonymkode: bd51f...139 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 "NAV har nylig innført nytt skattetrekksystem, og skattetrekket justeres slik at når alle utbetalingene for en og en måned er gjort, skal det til slutt bli mer riktig enn før. Jeg er enig i at dagene for mars på denne utbetalingen ser unormalt mye ut i forhold til dagen for april" Anonymkode: bd51f...139
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): De har endret hvordan man trekker når man har tabell kort! Anbefaler deg å gå over til prosenttrekk, for du har et lavt skattetrekk på tabell. Det ser ut som en baksmell i vente der. Det står en del på aap-aksjonen sin side på fb, for mange opplever endret skattetrekk nå med tabelltrekk. Anonymkode: bd51f...139 Tusen takk for svar! Har endret til prosent nå. Har ikke fått baksmell tidligere på tabell, men har fått det på prosenttrekk. Får håpe det går greit denne gangen. ts Anonymkode: 44a5e...b06
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 Elisabeth Thoresen, lederer i aap-aksjonen skriver nå: SKATTEKORT, TABELL - PROSENT… Vi oppfordrer alle som mottar AAP eller dagpenger til å endre sitt skattekort fra å bli trukket etter tabell til å få prosent trekk på skatten sin. Grunnen til denne oppfordringen er hva som står på nav.no: Slik beregner NAV skatt når du har tabelltrekk «For at skattetrekket for deg som har tabellkort skal bli mest mulig riktig, beregner vi skatten for hele måneden på nytt hver gang du får en utbetaling for denne måneden. Vi legger til grunn hvor mange dager i måneden du hittil har fått utbetalt for. Det betyr at den første utbetalingen i måneden kan få litt høyere skattetrekk enn den neste utbetalingen for samme måned. Skattetrekket på den siste utbetalingen i måneden blir lavere enn på tidligere utbetalinger for den samme måneden.» ————- Dette her blir jo helt umulig å forholde seg til når økonomien alt er anstrengt fra før. Og derfor må prosentkort være en bedre løsning. Da skal du bli trukket samme prosent ved hver utbetaling. Gå derfor inn på skatteetaten og kryss av for at du ønsker prosentkort. Sjekk at alle tall stemmer med inntekter og det du kan trekke fra. https://www.skatteetaten.no/.../skatte.../bestille-endre/... I et innlegg her inne i dag ser vi mange reagerer på at de har fått mindre utbetalt enn tidligere og at flere nå vil slite økonomisk i de neste ukene. Det er helt ubegripelig hvor mange problemer mennesker i en sårbar situasjon skal oppleve å få. Er det ikke det ene så er det andre og det tar liksom aldri slutt. Legg også merke til TREKKPERIODER nederst på bildet. Dette må være noe nytt… https://www.nav.no/skattetrekk Anonymkode: bd51f...139 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 Dette er noe de startet med i mars, men da fikk du sikkert for mye utbetalt i forhold til tidligere. Både venninnen min og jeg fikk mindre i dag, men mer begge utbetalingene i mars i forhold til januar og februar. Anonymkode: c6517...21e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 Hva er årsaken til at dette har blitt endret og hvorfor blir vi ikke opplyst om dette? Som om man ikke sliter nok med å få endene til å møtes fra før i disse tider... Blir det sånn nå at man får ulik utbetaling hver gang? Tidligere fikk jeg samme beløp på hver eneste utbetaling, noe som gir forutsigbarhet. Hvordan blir dette om man ikke endrer til prosenttrekk? Jeg måtte endre noe på skattekortet for en god tid siden (ikke i år) og nav begynte da (automatisk) å trekke prosenttrekk. Det førte til mye lavere utbetaling for meg, derfor tør jeg ikke endre til prosenttrekk før jeg vet effekten av det. Jeg har ikke råd til å gå ned noe mer nå når alt er så dyrt. Gudene skal vite at jeg søker på alt jeg kommer over av jobber! Anonymkode: b4010...2c1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #11 Skrevet 13. april 2023 Skjedde med meg og, men jeg har ingen anelse hvordan man endrer skattekortet eller hva som skjer hvis jeg velger prosentrekk. De stjeler penger fra meg Anonymkode: dc525...b3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå