AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 En yngre slektning skal bo i en typisk Norsk "storby" i 2 år, og jeg ser litt rundt etter leiligheter med henne. Jeg må så jeg er sjokkert over hvor useriøse mange utleiere er - noen ting jeg sett så langt: - Elendig kommunikasjon. Noen ganger får man greie svar, andre ganger er det ja/nei/ok, og like ofte blir en bare ghostet. - Elendig standard. Nå har ikke vi satt noe høyt mål for standard, for å dempe forventingene - men det er snakk om direkte skitne leiligheter, helt åpenbar slitasje som kunne vært fikset av utleier med et par malingsstrøk, leiligheter som åpenbart ikke har blitt pusset opp siden 80/90-tallet. Så har man de som er verst, med type mugg/fuktskader, mangelfulle feil på vann / kloakk, vindu, osv. - Forventinger til at leietaker skal gjøre ting selv / fungere som vaktmester. Kanskje det mest overraskende, siden da jeg selv leide bolig. Vi har møtt på flere utleiere som eksplisitt har fortalt at leietaker selv kan fikse ting i boligen, samt at de ønsker leietakere som er flink å gjøre ting selv. Bare etter 2 mnd. med lett leting, så får jeg følelsen av at utleiemarkedet har et stort behov for å bli regulert. Det er helt åpenbart at mange utleiere i dag er ekstremt fersk i gamet, og nok bare ønsker å maksimere profitt, koste hva det koste vil. Anonymkode: 3acff...78c 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 I mange byer er det enda utleiers marked. De har en attraktiv vare, og da kan de gjøre nesten hva som helst. Burde åpenbart bli mer regulert ja, noe som jeg vil mene er til fordel for begge parter, om man er seriøs vel og merke. Anonymkode: 96fc6...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En yngre slektning skal bo i en typisk Norsk "storby" i 2 år, og jeg ser litt rundt etter leiligheter med henne. Jeg må så jeg er sjokkert over hvor useriøse mange utleiere er - noen ting jeg sett så langt: - Elendig kommunikasjon. Noen ganger får man greie svar, andre ganger er det ja/nei/ok, og like ofte blir en bare ghostet. - Elendig standard. Nå har ikke vi satt noe høyt mål for standard, for å dempe forventingene - men det er snakk om direkte skitne leiligheter, helt åpenbar slitasje som kunne vært fikset av utleier med et par malingsstrøk, leiligheter som åpenbart ikke har blitt pusset opp siden 80/90-tallet. Så har man de som er verst, med type mugg/fuktskader, mangelfulle feil på vann / kloakk, vindu, osv. - Forventinger til at leietaker skal gjøre ting selv / fungere som vaktmester. Kanskje det mest overraskende, siden da jeg selv leide bolig. Vi har møtt på flere utleiere som eksplisitt har fortalt at leietaker selv kan fikse ting i boligen, samt at de ønsker leietakere som er flink å gjøre ting selv. Bare etter 2 mnd. med lett leting, så får jeg følelsen av at utleiemarkedet har et stort behov for å bli regulert. Det er helt åpenbart at mange utleiere i dag er ekstremt fersk i gamet, og nok bare ønsker å maksimere profitt, koste hva det koste vil. Anonymkode: 3acff...78c Og dette ser du før leieforholdet er i gang, utrolig hva som kan dukke opp etter at man har inngått kontrakt også. Ingen tvil om at det er ville vesten på leiemarkedet og utleie bør definitivt reguleres! Anonymkode: 8df11...f5e 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Og dette ser du før leieforholdet er i gang, utrolig hva som kan dukke opp etter at man har inngått kontrakt også. Ingen tvil om at det er ville vesten på leiemarkedet og utleie bør definitivt reguleres! Anonymkode: 8df11...f5e Reguleres? Hvordan da? Selv gidder jeg ikke engang leie ut pga alle problemer som kan oppstå. Flere vil slutte å leie ut og heller selge. Anonymkode: 6fa6e...1d7 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Takk innvandring, for høyere boligpriser/leie. Anonymkode: cf09c...498
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Mange som leier ut legger ikke ut boligen på hybel, finn ect, de tar selv kontakt med aktuelle leietakere via annonser. På den måten slipper man 150 meldinger om folk som er interessert, og man kan finne noen man tror er en bra match med en gang. Med andre ord, de beste objektene ligger ikke ute, så den slektningen din bør heller legge ut en presentasjon av seg selv under ønsker å leie, og se om hun får noen henvendelser. Folk har også ulike krav til standard, selvfølgelig er det ikke greit med mugg, men mange vil syns det er helt ok å flytte inn ett sted som er malingsslitt f.eks. Jeg bodde også som student i en leilighet som var 20 år siden ble pusset opp, men det funket da helt fint likevel. Jada kjøkkenet var utdatert og badet rosafliset, men beliggenheten var god, det var raust med plass og alt funket. Anonymkode: 7a825...32b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Takk innvandring, for høyere boligpriser/leie. Anonymkode: cf09c...498 Fins det et eneste problem du ikke skylder på innvandrerne for? Anonymkode: 79647...f76 1
Gliffy Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 Det er et problem at det er så mange hvermannsen som har ekstra leiligheter de leier ut. Blir veldig uprofft, og i tillegg ustabilt siden de ofte kan finne på at de skal bruke leiligheten selv eller selge den. Mange har også lite kunnskap om sine plikter som utleier og husleieloven. På den andre siden er det mange leietagere som ikke er oppdatert på sine plikter også. Man skal faktisk holde leiligheten ved like innvendig, når det gjelder enkle ting som blandebatterier og dørhåndtak. Mange skjønner ikke dette og ringer utleier for den minste ting.
Traktor Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): En yngre slektning skal bo i en typisk Norsk "storby" i 2 år, og jeg ser litt rundt etter leiligheter med henne. Jeg må så jeg er sjokkert over hvor useriøse mange utleiere er - noen ting jeg sett så langt: - Elendig kommunikasjon. Noen ganger får man greie svar, andre ganger er det ja/nei/ok, og like ofte blir en bare ghostet. - Elendig standard. Nå har ikke vi satt noe høyt mål for standard, for å dempe forventingene - men det er snakk om direkte skitne leiligheter, helt åpenbar slitasje som kunne vært fikset av utleier med et par malingsstrøk, leiligheter som åpenbart ikke har blitt pusset opp siden 80/90-tallet. Så har man de som er verst, med type mugg/fuktskader, mangelfulle feil på vann / kloakk, vindu, osv. - Forventinger til at leietaker skal gjøre ting selv / fungere som vaktmester. Kanskje det mest overraskende, siden da jeg selv leide bolig. Vi har møtt på flere utleiere som eksplisitt har fortalt at leietaker selv kan fikse ting i boligen, samt at de ønsker leietakere som er flink å gjøre ting selv. Bare etter 2 mnd. med lett leting, så får jeg følelsen av at utleiemarkedet har et stort behov for å bli regulert. Det er helt åpenbart at mange utleiere i dag er ekstremt fersk i gamet, og nok bare ønsker å maksimere profitt, koste hva det koste vil. Anonymkode: 3acff...78c Som utleier kan jeg egentlig si akkurat det samme om svært mange potensielle leietakere. -Elendig kommunikasjon. Mange presenterer seg ikke en gang med navn, og skriver kun at de ønsker å komme på visning. Jeg leier ut kollektiv, og det er derfor vesentlig at de skriver noen ord om seg selv, noe omtrent halvparten overser totalt, selv om jeg eksplisitt ber om det i annonsen. Total ghosting etter at de har vært på visning er også standard, selv om jeg ber om en tilbakemelding. -Elendig utvask er nærmest normen, smuler i skuffer, møkk på blandebatteri i dusjen osv. -Forventing om at jeg skal være en slags 24/7 vaktmester og stå på pinne for dem. Være seg å skaffe såpe til oppvaskmaskinen, bytte lyspærer, ta i mot pakker osv. Sluket i dusjen blir aldri renset, selv om jeg har vist alle leietakere hvordan man gjør dette og at dette må gjøres i gjevnlig. -Fellesareal blir omtrent aldri vasket, selv om jeg har laget vaskeliste og prøvd å følge opp dette. Alle som bor der er voksne folk på 25 år+. Jeg har faktisk selv endt med å vaske både bad og kjøkken flere ganger, da jeg ikke ønsker at ting skal forfalle. -Alltid masse merker oppetter vegger og skader på skuffer og skap ved utflytting. Hva er det egentlig folk holder på med? Ikke i nærheten av slik i min egen bolig hvor jeg har bodd i flere år. For ordens skyld leier jeg ut en bortimot strøken leilighet. Og vasker og fikser ting før ny leietaker flytter inn. Endret 11. april 2023 av Traktor 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 Traktor skrev (2 timer siden): Som utleier kan jeg egentlig si akkurat det samme om svært mange potensielle leietakere. -Elendig kommunikasjon. Mange presenterer seg ikke en gang med navn, og skriver kun at de ønsker å komme på visning. Jeg leier ut kollektiv, og det er derfor vesentlig at de skriver noen ord om seg selv, noe omtrent halvparten overser totalt, selv om jeg eksplisitt ber om det i annonsen. Total ghosting etter at de har vært på visning er også standard, selv om jeg ber om en tilbakemelding. -Elendig utvask er nærmest normen, smuler i skuffer, møkk på blandebatteri i dusjen osv. -Forventing om at jeg skal være en slags 24/7 vaktmester og stå på pinne for dem. Være seg å skaffe såpe til oppvaskmaskinen, bytte lyspærer, ta i mot pakker osv. Sluket i dusjen blir aldri renset, selv om jeg har vist alle leietakere hvordan man gjør dette og at dette må gjøres i gjevnlig. -Fellesareal blir omtrent aldri vasket, selv om jeg har laget vaskeliste og prøvd å følge opp dette. Alle som bor der er voksne folk på 25 år+. Jeg har faktisk selv endt med å vaske både bad og kjøkken flere ganger, da jeg ikke ønsker at ting skal forfalle. -Alltid masse merker oppetter vegger og skader på skuffer og skap ved utflytting. Hva er det egentlig folk holder på med? Ikke i nærheten av slik i min egen bolig hvor jeg har bodd i flere år. For ordens skyld leier jeg ut en bortimot strøkken leilighet. Og vasker og fikser ting før ny leietaker flytter inn. Som du så enkelt beskriver så finnes det altfor mange useriøse folk både blant utleiere og leietakere. Og nettopp derfor så burde markedet vært bedre regulert. Anonymkode: d370f...bfb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå