Gå til innhold

Hvordan behandle broderiet når det er ferdig brodert?

Anbefalte innlegg

Gjest pulverheksa
Skrevet

Er endelig ferdig med å brodere adventskalenderen. :kgsmil:

Bør jeg vaske den før jeg monterer beslagene på den eller der det ikke nødvendig?

Var noen her som sa noe om vasking av broderier men, fant ikke tråden igjen.

Fint om noen kan svare

Ha en fin dag. :kgsmil:

Skrevet

Hmm, jeg har ikke så veldig peil, men jeg tror da ikke du trenger vaske det?? Og tenk om noen tråder da farger av på stoffet...

Når jeg broderer noe, så pleier jeg bare å dampe det varsomt (ikke presse strykjernet på) med å legge en fuktig klut over. Samtidig presser jeg inn kanter som skal sys eller bare brettes ned for montering.

Skrevet

Jeg pleier alltid å stryke broderiet godt før jeg "monterer" det, men jeg har aldri vasket det på forhånd. Når man stryker det er det lettere å sy det sammen og det blir penere enn om man stryker det etterpå.

Gjest Zalomine
Skrevet

Burde ikke være nødvendig å vaske en adventskalender nei. Stryk/damp den du, som de andre sier.

Siden dette er en adventskalender som det antakelig skal henge små pakker på er det viktig at du putter stiv nok papp inni, eller hvordan det nå enn er du skal stive den av. Jeg har dessverre sett flere nydelige adventskalendre som rett og slett ødelegges av pakker som drar og river den i uigjenkjennelige former, fordi man ikke har stivet den godt nok av. Bilder klarer seg fint med påstrøket fliselin, eller ikke engang det, men en kalender MÅ stives av, ellers blir den ikke noe pen når du henger pakkene på!

Lykke til!

(La meg legge til adventskalenderen som min mor broderte til meg i 1980 er fortsatt like fin, til tross for at det i mange år har hengt dobbelt opp med pakker på den! :) )

Skrevet

Det var vel kanskje meg som skrev at noen burde vaske broderiet...

Jeg har gått i lære hos mormor når det gjelder broderier... :roll:

Man bør vaske stoffet *før* man begynner å brodere. Grunnen er at hvis man syr på aida, kan det krympe hvis man bare vasker det etterpå...

Og man bør vaske stoffet *etter* man har brodert, fordi det er ikke alltid man er heeeelt ren på henda når man broderer. Og da blir det veldig møkkete... (Faktisk vises nesten ikke skiten før man vasker det...)

Hvis du broderer med DMC Mouline garn så farger ikke dette av. (annet tørr jeg ikke uttale meg om.)

Jeg håndvasker broderiene... (lunkent vann)

Men husk å stryke dem etterpå.

Skrevet

heisan

når du skal behandle et færdig broderi, er der flere måder at gøre det på alt efter hvad du har lavet og hvad det skal bruges til...

f.eks. hvis broderiet skal stives kan det gøres på flere måder, man kan købe filt til at stryge på, på bagsiden, gør arbeidet pænt bag på også...

så kan man skylle broderiet i og ja tro det eller ej du kan gøre det samme med hækle tøj i skummemelk og lægge det på et håndklæde i facon....

hvis du vælger at stryge filt på eller slippe noget af delene, så skal du hånd vaske dit broderi på 30 grader der omkring også skal det tørre på et håndklæde efter på når det er tørt kan du dampstryge det fra vrangen da får du det bedste resutat og er sikker på at ikke noget af garnet smitter af og at aidaen eller andet broderi stof ikke kryber....

lykke til :D

Gjest pulverheksa
Skrevet

Hei og takk for svar.

Men siden jeg ikke stoler hundre % på dere og fikk mange forskjellige svar. Tok jeg broderiet med meg til sybutikken og spurte der.

Dette fikk jeg til svar.

Ikke vaske broderiet, men vrangsy på et kraftig for. Og så dampe det hele. Da kommer stivheten i stoffet frem og kalenderen holder lenge.

De anbefalte ikke å stryke fliselin bakpå fordi det har en tendens til å løsne og blir liggende mellom kalenderen og foret i folder og da må man sprette opp og stryke på nytt.

Dessuten er det lurt og ikke henge på for tunge pakker. Sier seg selv at det ikke tåler flere kilo. Skal i allefall bare bruke min til sjokkis :lol::lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...