Gå til innhold

Adhd-medisin og lav kroppsvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i en alder av snart 40 nylig blitt utredet for adhd, og fikk en soleklar diagnose. Skal snart til psykiater for behandling, men må først helsesjekkes hos legen. Har forstått at det går ut på ekg, div blodprøver, vekt osv.  jeg vet at adhd-medisin senker apetitt og sultfølelse, og at det er vanlig å gå ned i vekt i oppstarten av medisinering. Greia er at jeg allerede er ganske slank (18 i bmi) så jeg er litt redd vekten min vil kunne komme i veien for å få medisin..? Er det noen som har erfart å ikke få medisin pga lav kroppsvekt/fått avbrutt medisinering pga vektnedgang?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hovedsakelig handler jo det om redusert appetitt.

Så jeg tenker at dersom du selv tar opp at du ønsker å ha en god kostholdsplan så du reduserer sjansen for unødig vektnedgang så er vel det nok vil jeg tro.

Noen kombinerer jo også dette med for eksempel ssri ved behov - og der får jo endel økt appetitt som bivirkning. 

Anonymkode: e52ca...b89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter har flere ganger blitt tatt av medisinene pga for lav vekt. Hun er i utgangspunktet veldig tynn og sliter med å få i seg nok mat, selv uten medisin. Nå sist fikk hun "kniven på strupen" og beskjed om at dersom ho ikke nå klarte å opprettholde vekten, så ville hun ikke få mer medisin i det hele tatt. Dette har hjulpet litt og hun har lagt på seg så pass at hun fikk fortsette, men hun skal inn på kontroll hver 3.mnd.
Nå er hun kun 17, så jeg vil tro de er mer restriktive på de som er så unge. 

Anonymkode: b26f2...94e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Wilmus skrev (58 minutter siden):

Jeg har i en alder av snart 40 nylig blitt utredet for adhd, og fikk en soleklar diagnose. Skal snart til psykiater for behandling, men må først helsesjekkes hos legen. Har forstått at det går ut på ekg, div blodprøver, vekt osv.  jeg vet at adhd-medisin senker apetitt og sultfølelse, og at det er vanlig å gå ned i vekt i oppstarten av medisinering. Greia er at jeg allerede er ganske slank (18 i bmi) så jeg er litt redd vekten min vil kunne komme i veien for å få medisin..? Er det noen som har erfart å ikke få medisin pga lav kroppsvekt/fått avbrutt medisinering pga vektnedgang?

Ja det kan hende du ikke får sentralstimulerende,men det finnes alternativer som f.eks strattera 

Anonymkode: 869dd...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på Concerta i voksen alder og det hadde ingen innvirkning på vekta. Joda, jeg har mindre matlyst på dagtid, men jeg spiser frokost og lunsj på autopilot fordi jeg vet jeg fungerer dårligere uten, spesielt siden jeg raskt blir veldig sulten når effekten av medisinen avtar for dagen.

Anonymkode: 6af48...877

AnonymBruker
Skrevet

Er vel Aduanze som gir mest vekttap og er jo den alle vil ha. Gir eufori og demper alle vonde følelser, i tillegg til lynskarp konsentrasjon og oppmerksomhet. Gled deg til å bli et supermenneske 🙄

Anonymkode: 625a0...c67

AnonymBruker
Skrevet
Wilmus skrev (6 timer siden):

Du kan holde vekten ved å spise etter klokka. Men ja du risikerer å rase ned i vekt

Anonymkode: 7e83e...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har har ikke opplevd noe vektnedgang på verken ritalin eller concerta.

Anonymkode: 5747a...60d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 18 som fikkbeskjed om at hun måtte legge på seg 10 kg om hun skal få medisin.  Nylig fått ADHD diagnosen
Så er du undervektig så tror jeg det blir vanskelig å få medisin 

Anonymkode: d9717...7bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har en datter på 18 som fikkbeskjed om at hun måtte legge på seg 10 kg om hun skal få medisin.  Nylig fått ADHD diagnosen
Så er du undervektig så tror jeg det blir vanskelig å få medisin 

Anonymkode: d9717...7bd

Man kan få,men mest sannsynlig får man ikke et sentralstimulerende middel :) 

Anonymkode: 869dd...773

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte slutte på Ritalin pga stort og raskt vekttap. Når jeg la på meg igjen fikk jeg prøve Aduvanz og jeg gikk ned i vekt av den også, så jeg har måttet spise etter klokka og virkelig tvinge i meg mat for å få fortsette på medisin. 

Anonymkode: cddea...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Sentralstimulerende øker også forbrenningen. Jeg spiser som normalt, men har allikevel gått ned 5 kg…

Anonymkode: 9ad6e...b2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...