Gå til innhold

Når informere sjef om at man har vært i jobbintervju?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i jobbintervju og ikke trodd så veldig på at jeg ville kommer videre i prosessen. Intervjuet gikk derimot veldig bra, og jeg ble bedt om å sende etter en referanse. Bør jeg informere sjefen min om at jeg har vært i intervju (det er jo mulig de ikke går videre med meg uansett?) eller skal en sjef være forberedt på at andre arbeidsgivere forhører seg om deres ansatte uten noen forvarsel?

Anonymkode: 33467...fa0

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vært i jobbintervju og ikke trodd så veldig på at jeg ville kommer videre i prosessen. Intervjuet gikk derimot veldig bra, og jeg ble bedt om å sende etter en referanse. Bør jeg informere sjefen min om at jeg har vært i intervju (det er jo mulig de ikke går videre med meg uansett?) eller skal en sjef være forberedt på at andre arbeidsgivere forhører seg om deres ansatte uten noen forvarsel?

Det skal du informere om. Alltid spørre referanser om de kan stille opp. Tenk deg hvor dårlig inntrykk det gir intervjueren som ringer til din sjef som begynner å stamme og stotre fordi hen ikke engang visste at hens ansatte var på intervju.

AnonymBruker
Skrevet

Du må alltid informere noen om at de er referanse! Om du ikke sier noe, så kan referansen bli dårlig da det kan komme helt uforberedt på (så altså ikke at de gir en dårlig med viten og vilje, men blir tatt på senga). 

Derfor oppgir mange ikke eksisterende sjef, da referansen kan bli kontaktet selv uten du får jobben, og da vet jo sjefen at du er på jakt.

Jeg har oppgitt eksisterende sjef, men hadde da fått vite at se kun ville ringe referanser om jeg ble innstilt (ba de om å gi meg beskjed om jeg ble innstilt, slik at jeg da kunne ta en prat i forkant).

Anonymkode: 9e90f...13d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

På intervju, ville jeg bedt om at potensiell ny arbeidsgiver var diskre pga. du er i jobb. Men dersom du har oppgitt din nåværende sjef som referanse er det klart at du må opplyse vedkommende. Det gjelder alle referansene. De vil jo bli kontaktet og bør være informert hvilke typer stillinger du nå søker på, firma osv.

Endret av Rødstrupa
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ikke fra før jeg fikk jobben. Men brukte heller ikke sjefen som referanse.

Hvis jeg skulle brukt sjefen som referanse hadde jeg sakt fra først, spurt om det var greit og så oppgitt vedkommende som referanse

Anonymkode: 0aba9...3de

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har jo allerede fått svaret, men stiller meg likevel med de andre her. 

Man spør alltid om noen kan være referanse, før man oppgir dem som referanse. Om du allerede har oppgitt sjefen din, bør du definitivt ta en prat med h*n ganske raskt. Å oppgi nåværende sjef som referanse er ikke alltid det smarteste, med mindre man er sikker på at man får jobben, eller man har vært åpen med sjefen fra start om at man ønsker å søke seg over til noe nytt. 

Du får ta det som læring til neste gang :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke informer sjefen før du har signert  kontrakt med ny arbeidsgiver, og får du ikke jobb så informerer du ikke

Anonymkode: 3200c...2cc

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og bruk aldri nåværende sjef som referanse 

Skrevet

Hadde aldri sagt fra til sjefen før jeg eventuelt hadde blitt tilbudt ny jobb og takket ja, og vil heller brukt noen andre som referanse om mulig.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Jdz said:

Hadde aldri sagt fra til sjefen før jeg eventuelt hadde blitt tilbudt ny jobb og takket ja, og vil heller brukt noen andre som referanse om mulig.

Signerer denne.

Min forrige sjef var av den typen som tok det personlig dersom folk sa opp. "Etter alt jeg har gjort for deg", "Du startet på bånn, og jeg har gitt deg opplæring og tillit, og dette er takken?" og lignende utsagn var å forvente for de som sa opp. Noen sjefer takler det kanskje bedre enn andre (forhåpentligvis), men jeg hadde vært forsiktig med å informere sjefen med mindre man har et bra forhold til vedkommende, og at vedkommende faktisk er profesjonell.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å si at du kan høre med nåværende sjef om denne vil være referanse, men da må det være på et tidspunkt i prosessen der det ventes at du får tilbud med mindre det sies noe graverende i denne samtalen. 

Og så man selvfølgelig informere referansen før man oppgir dem. 

Jeg har selv opplevd å få telefon ut av det blå. Hadde jeg vært forberedt hadde jeg jo hatt et gjennomtenkt svar klar, og vært positiv. Men her ble jeg litt perpleks, og svarte noe i retning "oi, jeg visste ikke at personen ønsket seg ut. La meg ta en fot i bakken med henne. Passer det at vi snakkes igjen i morgen?".  Og det er jo ikke akkurat det beste inntrykket. 

Anonymkode: e803b...1bf

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Og bruk aldri nåværende sjef som referanse 

Det der har jeg diskutert her inne før og er veldig uenig i😁

Kanskje det er en greie i yrker hvor man blir svartelistet ved å søke andre jobber, vet ikke.

Men for meg fremstår det rart å ikke bruke nåværende leder som er den ferskeste referansen. 

Gjest takinova
Skrevet
Wednesday Addams skrev (49 minutter siden):

Signerer denne.

Min forrige sjef var av den typen som tok det personlig dersom folk sa opp. "Etter alt jeg har gjort for deg", "Du startet på bånn, og jeg har gitt deg opplæring og tillit, og dette er takken?" og lignende utsagn var å forvente for de som sa opp. Noen sjefer takler det kanskje bedre enn andre (forhåpentligvis), men jeg hadde vært forsiktig med å informere sjefen med mindre man har et bra forhold til vedkommende, og at vedkommende faktisk er profesjonell.

Hehe, det er jo helt galskap. Litt som de sjefene som kaller slavene sine for en familie osv osv

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (3 minutter siden):

Kanskje det er en greie i yrker hvor man blir svartelistet ved å søke andre jobber, vet ikke.

Men for meg fremstår det rart å ikke bruke nåværende leder som er den ferskeste referansen. 

Det er helt vanlig også hos oss, men da på måten jeg har beskrevet over. Jeg er alltid profesjonell når jeg får henvendelsen, kunne ikke falt meg inn å snakke negativt om noen for hevn. 

Ny arbeidsgiver ønsker jo ferskest mulig referanse. Det er også mange hos oss som kommer rett fra studier, eller har vært her i mange år, og ikke har andre referanser. Så selvfølgelig er det da ok å bruke oss (nåværende arbeidsgiver) som hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Tips: Ikke bruk den nærmeste sjefen om du ikke absolutt må (Fordi stedet du søker hos krever det uten unntak eller fordi du absolutt ikke har andre referanser), men bruk fortrinnsvis f. eks. avdelingsleder du samarbeidet med før i annen av deling, leder fra tidligere jobb (ikke for lenge siden) e.l. 

Anonymkode: 57310...8e3

Skrevet
13 minutter siden, takinova said:

Hehe, det er jo helt galskap. Litt som de sjefene som kaller slavene sine for en familie osv osv

Ja, det er noe helt merkelig med det.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (21 minutter siden):

Man kan bli overrasket over hvor mange uprofesjonelle ledere det er der ute, så det er egentlig ikke så rart at mange kvier seg for å oppføre nåværende nærmeste leder som referanse, av frykt for hevnaksjoner eller at man blir tilsidesatt. 

Anonymkode: 57310...8e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i arbeidslivet i over 20 år og aldri brukt nåværende sjef som referanse. Jeg har heller aldri opplevd at noen har reagert på det. Folk som ikke skjønner at man ikke opplyser om ny jobb før man er sikker på at man har fått den er så uprofesjonelle at jeg ikke vil ha noe med dem å gjøre.

Anonymkode: 389ba...2b6

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på dialogen du har med nåværende arbeidsgiver. 
- Om de vet at du er på jakt etter ny jobb, så ville jeg bare informert at jeg har kommet videre til andregangsintervju, og spurt de som er aktuelle om de kunne være referanse. 
- Vet de ikke at du søker deg videre, og er av den usympatiske varianten, så ville jeg bare holdt kjeft inntil kontrakt ble underskrevet. og da selvfølgelig overhode ikke oppgitt dem som referanse. 
- Vet de ikke det, men er av den hyggelige varianten, så ville jeg sagt at jeg har vært på intervju og er videre i prosessen, og spurt om de ville stille opp som referanse. 

Men IKKE oppgi noen som referanse, uten at du har snakket med de først! En seriøs rekrutterer kontakter ikke andre enn oppgitte referanser. 

For noen år siden sto jeg i situasjon nr to. 
Jeg følte en uro i bedriften jeg jobbet i, med noen indirekte nedbemanninger og krangling i ledelsen, så jeg valgte søke meg videre. På spørsmål om referanser sa jeg rett ut at jeg ikke ønsker benytte daværende arbeidsgiver med tanke på eventuell videre fremtid i bedriften dersom jeg ikke fikk ny jobb. 
I fjor var jeg i situasjon nr 1, jeg varslet sjefen om at jeg hadde vært på intervju, trengte fri til andregangsintervju, og om de kunne stille som referanse. De ble glade på mine vegne, jeg fikk fri, og jeg fikk veldig god referanse. 
De viste at jeg vurderte meg videre, men ikke at jeg hadde søkt nye jobber aktivt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanlig å si at du kan høre med nåværende sjef om denne vil være referanse, men da må det være på et tidspunkt i prosessen der det ventes at du får tilbud med mindre det sies noe graverende i denne samtalen. 

Og så man selvfølgelig informere referansen før man oppgir dem. 

Jeg har selv opplevd å få telefon ut av det blå. Hadde jeg vært forberedt hadde jeg jo hatt et gjennomtenkt svar klar, og vært positiv. Men her ble jeg litt perpleks, og svarte noe i retning "oi, jeg visste ikke at personen ønsket seg ut. La meg ta en fot i bakken med henne. Passer det at vi snakkes igjen i morgen?".  Og det er jo ikke akkurat det beste inntrykket. 

Herregud. Jeg ønsker jo ikke at sjefen skal vite at jeg leter etter andre jobber, da det betyr at jeg får dårligere kår på jobben jeg er i nå. Er det mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...