Gå til innhold

Deprimert og sliten trebarnsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sjokolade_*
Skrevet

Jeg trenger påfyll fra likesinnede! Hva gjør du når batteriene må lades, og hvilke terapimetoder tar du i bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uffda... :klem:

Har ikke råd, men var jeg deg ville jeg kontaktet helsestasjonen eller legen din og få kyndig hjelp. Hverken du, barna dine eller far i huset har godt av en depressiv og utslitt mamma! :)

Ønsker deg lykke til og håper du kommer deg ut av det du er inne i nå! :Nikke:

:klem:

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg trenger påfyll fra likesinnede! Hva gjør du når batteriene må lades, og hvilke terapimetoder tar du i bruk?

Holdt på å si at da får jeg med meg venninner på en god fyllefest, men det er så lite politisk korrekt at det kan jeg jo ikke si her inne... :sjenert:

Men noe annet kan jeg si. At vi har en venninnekveld, overlater alt av ansvar og bekymringer til andre for en stund.

Det hjelper i hvert fall om du ikke er alt for langt utpå... ;)

Skrevet

Jeg er også en sliten og litt deprimert trebarnsmamma. Som lurer på det samme som deg.

Føler meg helt tom etter juleferien. Jeg innser at det første jeg trenger er mer søvn, men det er vanskelig med en 2 åring som våkner 3-4 ganger hver natt...

Ellers prøver jeg å sette meg ned med en kopp kakao foran peisen når de største ungene er i seng, ca.21.30. Da er fjernsyn, radio osv. skrudd av og jeg nyter stillheten. Dette er litt terapi for meg. Men det er så utrolig deilig å sitte der at det er vanskelig å komme seg tidsnok i seng... :)

Ellers har jeg bestemt meg for at jeg skal ta meg tid til å lese litt bøker igjen. Det har jeg omtrent ikke gjort på 7 år, det savner jeg. Maling er en annen hobby jeg har lyst til å ta opp igjen. Med andre ord, prøve å la verden gå sin gang litt uten meg av og til. Lære ungene til å rydde og ta mer ansvar selv er mitt nyttårsfortsett slik at jeg kan få mer tid til meg selv.

Finn på noe som du kan glede deg til. Lykke til!

Skrevet

Vi burde hatt hver vår batterilader!

Ta en jentetur eller gjør noe du virkelig har lyst til. Trenger ikke være mange timene. Skaff barnevakt en kveld å gå på kino f.eks. Eller reis bort til noen og sov en helg.

Gjest Ikke mor
Skrevet

En 2-åring er kanskje for liten til å sove over hos kompisen, (og derved bytte på med kompisens foreldre om en natts avlastning). Men er det ingen mulighet for å få nær venn eller familie til å overnatte så du selv kan sove hos en annen og sove hele natta gjennom for en gangs skyld? For det høres ikke ut som om du har en partner som kan avlaste deg?

Gjest Gjest_Gullhår_*
Skrevet

Finner på noe som jeg vet gjør meg glad. Jeg synger i kor og får mye energi og glede av det. Ellers - ta en tur på kino, bowling, få med deg noen på quiz osv. Går jeg på fylla er jeg ødelagt i to dager etterpå, så det er ikke noe alternativ for meg, ihvertfall.

Skrevet

Kjære Gullhår!

Nå vet jeg jo ikke hvor gamle ungene dine er eller hva det er som gjør at du er trøtt og sliten. Jeg er også mor til 3 barn som mange ganger føler meg langt nede. Akkurat nå er jeg inne i en god periode og ser lett på ting. Det går i bølger. Man må vel bare gripe tak i de mange små muligheter som kan gjøre ting bedre: lufte hodet ved å ta seg en tur ut, spise sunn mat, ta kosttilskudd (!), kjøp deg et ukeblad, ta en tur til frisøren etc. For meg er det ikke så enkelt å få avlastning. Selv om ungene ligger over hos besteforeldrene en natt er dette ikke nok til at man skal klare å komme seg ovenpå igjen, men det er jo ett av flere små hjelpemidler.

Av og til kjenner jeg at jeg "misunner" enkelte av mine kvinnelige bekjente som er skilt og har "fri" annen hver helg. Men Gullhår, hold ut! Om noen år blir det sikkert bedre.

Skrevet

Jeg er også en sliten og deprimert trebarnsmor.

Hva som skal til for å lade batteriene?

Skulle gjerne visst det :)

Har snakket med mannen om at jeg skal få ta meg en ukes "husmorferie" nå i januar og kanskje reise et sted det er varmt, men det ser ikke ut som vi får det til.

Men jeg vet at det hadde gjort meg godt.

Trening vet jeg gir overskudd, men jeg har ikke overskudd til å komme meg på trening

:forvirret:

Jeg burde spise sunt, men i dag ble det sjokolade til frokost. (kjempesmart!!!)

Skulle så gjerne fått litt drahjelp til å komme igang, for slik jeg føler det nå klarer jeg det ikke selv.

Skal følge med her inne og se om noen har en mirakel-løsning :sjenert:

(unnskyld at jeg ikke hadde noen vise ord å komme med)

Gjest Betty Boop
Skrevet

Som alenemor hadde jeg ikke avløsning da jeg var gjennom den tøffeste perioden. Jeg hadde heller ikke økonomi til en kinotur eller en jentetur på byen. Timene etter at ungene var i seng og jobben var gjort i huset gikk ofte med til å stirre i veggen mens jeg lyttet til stillheten. Det var absolutt nødvendig for meg og nyte stillheten. I blant tegnet jeg. Mitt behov for å bruke meg fysisk (trening) fikk jeg bare utløp for når det var anledning til snømåking. Kunne jo ikke forlate huset etter at ungene var i seng. Men rett utenfor kunne jeg være.

* Skru ned kravene du har til deg selv. Du overlever om huset ikke skinner til en hver tid.

* Prat med noen. Venninner? Noen ganger blir problemene mindre om man bare får luftet dem.

* Meditasjon kan kanskje være noe? Det finnes CD'er du kan sovne til. Det hjelper LITT å få en god natts søvn. Når man er utkjørt kan det merkelig nok være vanskelig å få sove. Visualisering - skap ditt eget rom av ro og stillhet. Dagdrøm.

* Ta et kurs i Reiki healing, dersom du har økonomi til det så er det en god måte å lade batterier på å gi healing til seg selv. Det finnes mange retninger innen healing.

* Har du mulighet til å komme deg ut på en kveldstur så er kanskje det noe?

* Eller ta fram malekostene og meld deg ut en kveld i blant etter leggetid. God terapi. Føles det som for mye styr så finn fram skisseblokka.

* Har du økonomi til det og tilgang på barnevakt, ta et kveldskurs. Føl at du har lov til å gjøre noe bare for din skyld.

* Generelt alt man er i stand til å gi til seg selv som man har glede av å drive med.

Ønsker deg lykke til i allefall. Det er tøffe perioder, men det går over.

Skrevet

Betty Boop har mange gode idèer her. Jeg har to små barn og har selv vært sliten og nede til tider. Ikke hadde jeg anledning til sydentur alene eller lignende saker, og med lite nettverk var det uaktuelt med andre enn pappa'n til barnevakt... Men det finnes noen grep du kan ta, og ja - noe av det høres sikkert snusfornuftig ut, men det virker!

1. Spis sunt!!!! (Du er sikkert lei av å høre det, men det ER utrolig viktig). Spis små, men hyppige måltider og pass på at du får i deg frukt, grønt, yoghurt o.l. Til å begynne med gjennomførte jeg et "tvangsopplegg" spising hver 3. time der flere av måltidene besto av grønnsaker, grovt brød og/eller frukt. Føltes rart til å begynne med, men etter 3-4 uker var jeg mye mer energisk. (Til og med husbonden var fornøyd med at jeg holdt meg våken litt lenger enn til sengekanten :sjarmor: )

2. Frisk luft! Mange sier de ikke har energi til å gå ut etter jobb, men tvinger man seg selv er det faktisk utrolig oppkvikkende og deilig. Kan du ikke gå fra barna, så ta dem med. 30 minutter ruseltur i et skogholt eller en park gjør godt for alle sammen. Det har vært dager jeg har dratt meg ut døra kun fordi jeg føler meg forpliktet til det, men i løpet av de første 10-15 minuttene, har følelsen snudd.

3. Tillat deg å gjøre ingenting! Ingen dør av å ha et par hybelkaniner under sofaen. Sett ned krava. Ta en ansiktsmaske, sett på relax musikk, les et helt ukeblad uten forstyrrelser... Gjør dette 1 fast kveld i uka.

4. Har du ikke venner nært deg så bruk telefonen eller skaff en brevvenninne. Det hjelper utrolig mye å prate om ting. Store problemer krymper ofte betraktelig med en gang de kommer "ut i friluft"...

5. Ta en "ego-helg" en gang i mnd. Dette er faktisk gunstig for begge foreldrene. Ungene tåler å være med bare pappa eller mamma en dag. Kan du besøke noen? Ta en tur hjem til mors kjøttkaker? Jeg avtalte med husbonden at en gang pr. mnd har en av oss fri en hel dag. Sover lenge lørdagsmorgenen, stikker innom venner, går på kino med noen osv.... Etter 3-4 mnd var vi begge mye mer opplagt og humørfyllte.

6. Nyt her og nå. Småbarnstiden er tøff, men kort. Tenk på at om 10 år er du en gammel fossil som er kjedelig å være sammen med. Da er det venninner og kamerater for alle penga, og du kan tenke mye mer på deg selv. Benytt alle pusterom i hverdagen. (En kopp kakao foran peisen kan være en lise for sjelen. Men ikke dersom du samtidig tenker på at du BURDE vaske klær, tømme oppvaskmaskinen, moppe gulvet....)

7. GI SLIPP PÅ DÅRLIG SAMVITTIGHET!!! DET er det vanskeligste og mest kritiske rådet jeg kan gi. Mye av det som tappet meg for energi, var at jeg hele tiden følte jeg burde gjøre ting bedre. Er du en tilstedeværende mamma som "ser" barna dine, følger dem opp når det trengs, og setter pris på dem, er det ingen av dem som har vondt av at du fokuserer litt på deg selv også. Da får de sannsynligvis også en enda gladere og opplagt mamma på kjøpet! (Dette måtte jeg jobbe mye med. Believe me!)

En annen ting; det er lov å føle som du gjør! Det kan synes som verden består av "flinke" mødre som jobber, er med på fritidsaktiviteter, baker sitt eget brød og holder sitt hjem i strålende orden uten det minste problem - og helst med et smil. Men det er ikke alltid slik. Tør man å si at enkelte perioder er slitsomme her i livet, er det utrolig hvor mange som tør å innrømme at de faktisk har kjent på de samme følelsene :klem:

Lykke til!

Skrevet

Å, jeg får nesten tårer i øynene av de gode rådene! Kjenner meg igjen i alt du skriver... Skal ta en utskrift av dette!

Et lite råd som har hjulpet meg er å sette stoppeklokka på 15 min for å ta litt turnusrydding i huset. Når klokka piper må jeg slutte med det jeg holder på med og gå over til neste rom. 15 min. også der med rydding og når det piper for tredje gang må jeg sette meg ned og gjøre bare det jeg har lyst til. Da er det forbudt å rydde. Litt vanskelig å gjennomføre med masende unger rundt, men det hjelper faktisk litt. Da slipper jeg den evinnelig dårlige samvittigheten over alt som skulle vært gjort.

Skrevet

Det med klokka funker også knallbra med ungene mine: fra tre, fire årsalderen har de vært med på ryddeaksjon: Sett klokka på 10, 15, 20 minutter alt etter alder, alle i familien rydder så fort og godt de kan, kjempeintensivt!, og etterpå ta vi is eller noe annet godt.

Huset blir mye ryddigere, om ikke perfekt, og så roter ikke ungene den stunda, og det hjelper jo MYE!

Skrevet

Hei

Hvis det er mulig, skaff deg barnepass.

Å komme seg ut av huset, frisk luft, venninner du kan snakke med er ting som kan nytte, for ikke¨å snakke om TRIM!

Er det virkelig ille, er du skikkelig ille deprimert, snakk med legen, ev psykolog.

La det ikke gå for langt før du tar tak i det.

Skrevet

Beste rådet jeg kan gi, er å komme segg ut av døra, dra på kafe med en venninne eller to, dra hjem til en venn eller dra på tur. Noe som er kun for deg, og helt utenom det du omgir deg med alltid ellers!

Skrevet

Er du på venninnebesøk, unngå å prate om unger!!!

Gjest Primrose
Skrevet

Det jeg gjør av og til om kvelden, er å sørge for at baderommet er varmt og godt. Jeg går i dusjen, vasker hår og kropp og skrubber over lår og legger med hampvott (evt raker leggene). Når jeg føler meg ren, står eller setter jeg meg ned i dusjen og lar vannet bare strømme nedover kroppen min. Jeg passer på å puste avslappet inn og ut. Så står/sitter jeg bare der og hviler og kjenner vannet strømme, inntil jeg har tømt varmtvannstanken.

Det med å bruke opp alt varmevannet er egentlig litt rart at er viktig for helheten, men jeg er vanligvis en som sparer på alt... En lang dusj i varmt vann er en nytelse. Nesten på lik linje med å kunne ligge i senga om morgenen og bare slumre uten å "måtte" stå opp.

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...