AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Selv synes jeg det er negativt når de som lyser ut stillingen krever at man skal søke via en portal, hvor man må legge inn ALT av opplysninger. Det er enormt tidkrevende for søkeren, særlig godt voksne med div utdanninger, flere jobber og mange kurs. Lettvint for de som ansetter, men jeg vet med sikkerhet at mange ikke gidder å søke. Jeg synes også det er negativt når det brukes rekrutteringsbyrå, søkeren får da ikke det riktige inntrykket av bedriften. Så akkurat en annonse nå, hvor en familiebedrift skryter av hvor tette og folkelige de er og så er rekrutteringen altså satt bort til et byrå. En søker på intervju vil jo da ikke få den rette følelsen av bedriften. Andre? Anonymkode: f8991...03a 8 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 "konkurransedyktige betingelser" absolutt ingen info om pensjons - og forsikringsordninger. JA, det finnes arbeidsgivere der ute som gir faen i å spare minst 2 % av årsinntekten til sine ansatte til pensjon - selv om de er pliktige fra loven (OTP) Anonymkode: da227...591 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 "Ekstrovert medarbeider søkes" til alle jobber fra begravelseskonsulent til bibliotekar Anonymkode: 49331...4a7 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Stillingsannonser fra vikarbyrå. Ofte er det ikke reelle stillinger, kun en måte å få flere kandidater inn i systemet på, slik at de har kandidater klare i tilfelle det dukker opp en stilling hos en kunde som de kan tjene penger på... Anonymkode: fc689...4df 1
Rødstrupa Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Annonser der det ikke fremkommer i noen særlig grad om: det er fast ansettelse eller tidsbestemt arbeidstid hva de forventer av deg som potensiell arb.taker svært lite hva de/bedriften kan tilby deg små familiebedrifter med egne regler ingen form for personalpolitikk
Ullvott Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Sånne som søker etter en superhelt. Da kan du bare regne med at det er maksimum stress og minimum betaling. Som regel også minimum anerkjennelse. 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Sulten jeger 😂 Fremoverlent 😑 Synes det er like latterlig hver gang man leser om bedrifter eller head huntere som klager over alle de dårlige søknadene de får, når man vet hvor stor andel av stillingsannonsene som er helt på bærtur. Ler også godt av alle arbeidsgivere/intervjuere som tror de er Gud bare fordi du skal ansette en person. 😂 Anonymkode: b19a3...6dc 7 1
Elaine Marley Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 (endret) Når de bruker teite titler på diverse jobber og så må det jo være engelsk fordi da blir det mer fancy. For eksempel 'room stylist' som er stuepike eller værelsesbetjent. Det høres vanvittig tåpelig ut. Ord som fremoverlent, utadvendt uansett hva slags jobb det er eller ord som pynter på hva stillingen for å få den til å høres mye bedre ut enn den er. Innenfor mitt felt har de heldigvis et realistisk syn på hva slags folk de er ute etter, men utadvendt går igjen der også selv om man absolutt ikke trenger å være det innen alle stillinger. Det virker som mange bare slenger det på fordi det er jo fint å være utadvendt eller hva? Skrivefeil i annonsen. Det blir formidlet hvor viktig det er å ikke ha skrivefeil i søknad, men enkelte arbeidsgivere skriver jo masse feil selv. Det ser ikke særlig positivt ut. Endret 11. april 2023 av Elaine Marley 5
Topsi Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 Deg som trives i et hektisk arbeidsmiljø..... Jada, jeg har virkelig lyst å løpe raskere en jeg allerede gjør, nei takk 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 Alle annonser som involverer «fremoverlent». Jobber som søker personer som er utadvendte, når det åpenbart ikke er nødvendig ut de jobbens oppgaver. Jobber med «konkurransedyktig lønn», når det er åpenbart at «konkurransedyktige» = betaler (dårlig) tarifflønn. Anonymkode: 35603...378 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 Topsi skrev (1 time siden): Deg som trives i et hektisk arbeidsmiljø..... Jada, jeg har virkelig lyst å løpe raskere en jeg allerede gjør, nei takk Ja, det er så håpløst! 🙄 Anonymkode: 35603...378
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): "konkurransedyktige betingelser" absolutt ingen info om pensjons - og forsikringsordninger. JA, det finnes arbeidsgivere der ute som gir faen i å spare minst 2 % av årsinntekten til sine ansatte til pensjon - selv om de er pliktige fra loven (OTP) Anonymkode: da227...591 Enig. Dessuten er det ingen ting som er «konkurransedyktig» med 2% pensjonssparing. Anonymkode: 35603...378
klarinetta Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 De som søker etter dem som "kan ha mange baller i luften" og "takler stress godt". Da tenker jeg at de ansatte tynes, og arbeidsgiver ser etter "mest mulig for minst mulig". Andre floskler som "framoverlent" og "sulten" er også turn off. 10
svartkatt Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 Sprudlende personlighet var hvertfall en av de tingene jeg ikke kunne fordra å se.. 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Skrevet 11. april 2023 Rekruteringsbyrå der det ikke står hvilken bedrift de representerer. For meg er enkel vei og parkeringsmuligheter viktig. Så alle slike stillinger i Oslo utgår da automatisk. Anonymkode: 6a326...372 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Skrevet 11. april 2023 Patetisk og latterlig når man overselger stillingen. F eks at man får tidenes feteste jobb med store muligheter for å stige i gradene og en sinnsyk lønn og man jobber i et ungt og fremoverlent miljø og så er stillingen telefonselger og all lønn er provisjon og som er umulig å leve av. Man kan forfremmes til teamleder. Og alle som jobbet der er studenter. Anonymkode: f8991...03a 8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #17 Skrevet 11. april 2023 Elaine Marley skrev (2 timer siden): Når de bruker teite titler på diverse jobber og så må det jo være engelsk fordi da blir det mer fancy. For eksempel 'room stylist' som er stuepike eller værelsesbetjent. Det høres vanvittig tåpelig ut. Ord som fremoverlent, utadvendt uansett hva slags jobb det er eller ord som pynter på hva stillingen for å få den til å høres mye bedre ut enn den er. Innenfor mitt felt har de heldigvis et realistisk syn på hva slags folk de er ute etter, men utadvendt går igjen der også selv om man absolutt ikke trenger å være det innen alle stillinger. Det virker som mange bare slenger det på fordi det er jo fint å være utadvendt eller hva? Skrivefeil i annonsen. Det blir formidlet hvor viktig det er å ikke ha skrivefeil i søknad, men enkelte arbeidsgivere skriver jo masse feil selv. Det ser ikke særlig positivt ut. Akkurat det med engelske titler kan ha å gjøre med at man jobber i et internasjonalt firma eller et firma som forholder seg mye til utenlandske forbindelser. For at alle skal vite hvem man har med å gjøre, opererer man med engelske titler. Ellers enig med deg. Anonymkode: f8991...03a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #18 Skrevet 11. april 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes også det er negativt når det brukes rekrutteringsbyrå, søkeren får da ikke det riktige inntrykket av bedriften. Så akkurat en annonse nå, hvor en familiebedrift skryter av hvor tette og folkelige de er og så er rekrutteringen altså satt bort til et byrå. En søker på intervju vil jo da ikke få den rette følelsen av bedriften. Andre? Anonymkode: f8991...03a I tillegg sier hvem som intervjuer mye om kvaliteten på medarbeiderne og sjefene. De beste intervjuerne klarer å få ansatt de beste søkerne. Jeg har til gode å se en god intervjuer fra bemanningsbyrå, de mangler bransjeerfaringen. Anonymkode: 681ed...447
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #19 Skrevet 11. april 2023 7 hours ago, Rødstrupa said: Annonser der det ikke fremkommer i noen særlig grad om: det er fast ansettelse eller tidsbestemt arbeidstid hva de forventer av deg som potensiell arb.taker svært lite hva de/bedriften kan tilby deg små familiebedrifter med egne regler ingen form for personalpolitikk Enig. En god jobbannonse skal ikke bare få den rette søkeren, men den skal også hindre feil folk å søke på jobben. Man kaster bort både egen og andres tid om man ikke setter opp relevant og sann informasjon. Anonymkode: 681ed...447 1
apekatten123 Skrevet 11. april 2023 #20 Skrevet 11. april 2023 Alle fundraiser-stillingene 🤣 fint navn på profesjonell tigger..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå