Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i rett over 2 år, og bodd sammen i snart et år. Begge i midten av 30 årene. 

En liten stund før han møtte meg utviklet han og en kvinnelig kollega følelser for hverandre. De klinte litt og flørtet en kort periode, julebord og slikt, men avsluttet det kjapt fordi de var kolleger og ikke ønsket å gjøre ting kleint på arbeidsplassen. 

Vi har hatt en periode nå hvor ting ikke har vært så greit, og det kommer frem at han de siste mnd har kjent på følelser for kollegaen igjen. Han blir ikke lett betatt men det bygger seg opp over tid. Han sier også at han har mistet noen av følelsene for meg.

Han ønsker å dele med meg for å kunne ufarliggjøre det, kanskje forklare hvorfor han har oppført seg slik han har gjort den siste tiden, og være åpen. Håpe at følelsene han har for henne, går over til meg igjen. 

Jeg er ganske satt ut. Han ønsker at følelsene skal forsvinne. 

Er det virkelig verdt å bli? Er det ikke rart å få følelser for noen andre etter kun to år sammen? Samtidig er det også rett over to år siden de hadde følelser for hverandre og rotet litt sammen på julebord og noe greier. Skal jeg nå tenke at han jobber med henne, 8t hver dag fremover? 

Nei, ingen av de kan finne annet arbeid. Er ikke den type arbeid i nærheten overhode, og de har begge ganske spesifikke jobber som det kreves mye av. De jobber ganske tett sammen, har endel egne oppgaver men samkjøres og samhandler mye gjennom hele dagen. 

Hva med neste julebord? Eller firmafest? Neste gang de skal på kurs? Skal jeg tenke på dette..? Neste gang vi har en dårlig periode? 

Eller overreagerer jeg? 

Jeg skjønner at man gjennom et samliv kan utvikle følelser for andre. Men etter to år sammen virker det litt tidlig. Og spesielt vanskelig er det når det er en kollega som han ikke kan unngå, som ha i tillegg før har hatt følelser for og rota litt med. 

Han ønsker at vi venter på at følelsene forsvinner. Men hvor lang tid tar ikke det? Håpløst hele greia. Huff, kanskje jeg bare overreagerer?

Anonymkode: c90ac...0bf

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer overhodet ikke. Om han hadde de rette følelsene for deg, ville han aldri følt en dritt for henne.

Hilsen ei som opplevde det nøyaktig samme, bare at jeg satt hjemme med vårt nyfødte barn + en på 1 år. Samboeren min sier han vil være med meg, men alt er snudd opp ned og jeg har det grusomt hele tiden.

Anonymkode: 8915e...547

• Liker 4
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du vil få en del forskjellige svar her, og det er bare du som vet hva du klarer. Sånn på sparket må jeg si at jeg ikke ville klart å leve med dette. Tenker at det er veldig dumt av han å gi deg så grundig informasjon, det ville nok vært lettere for deg om han "jobbet seg gjennom" dette på egen hånd. Jeg synes ikke at du overreagerer, jeg ville hatt det helt forferdelig i denne situasjonen og ville nok aldri greid å slappe av i forhold til det. Og det er ikke en fremtid jeg ville "dømt meg selv til". Du fortjener ikke dette.

Anonymkode: 2338a...a9b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan en parterapeut hjelpe dere? Jeg vil tro en parterapeut kan stille andre spørsmål til dere begge, som kan være verdt å tenke over. Hvorfor fikk han f.eks. følelser for hun andre nå - kan det være at du og han ikke har tatt like godt vare på forholdet deres i det siste, tatt hverandre for gitt, eller har andre utfordringer? I så fall kan det være at han egentlig ikke er forelsket i kollegaen, men på et vis flykter inn i en slags forelskelse i den gamle forelskelsen, uten at det må være mer.

Det kan jo være det i parterapi er en mulighet til å finne noen kompromisser som kanskje føles greit ut for deg også, f.eks. med julebord og sommerfest o.l.. Og ikke minst så kan dere kanskje få tips om hvordan jobbe med forholdet dere har, for å gjøre det dypere. Det er noe i at gresset er grønnest der det vannes.

Men det er en vanskelig situasjon du er i, ts. Det "enkle" er kanskje å gå. Men har dere disse to årene hatt et sterkt forhold, så kan det være verdt å bruke tid hos en parterapeut. Han virker å være ærlig med deg og ønsker å finne en løsning for dere, så da spørs det om du orker ta den jobben. Er dere heldig kommer dere som par styrket ut av det. Og hvis ikke så har dere lært noe på veien om kommunikasjon, og vet at dere i hvert fall prøvde det dere kunne.

Men, du må gjøre det som føles riktigst for deg ❤️

Anonymkode: 2a798...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har vært sammen i rett over 2 år, og bodd sammen i snart et år. Begge i midten av 30 årene. 

En liten stund før han møtte meg utviklet han og en kvinnelig kollega følelser for hverandre. De klinte litt og flørtet en kort periode, julebord og slikt, men avsluttet det kjapt fordi de var kolleger og ikke ønsket å gjøre ting kleint på arbeidsplassen. 

Vi har hatt en periode nå hvor ting ikke har vært så greit, og det kommer frem at han de siste mnd har kjent på følelser for kollegaen igjen. Han blir ikke lett betatt men det bygger seg opp over tid. Han sier også at han har mistet noen av følelsene for meg.

Han ønsker å dele med meg for å kunne ufarliggjøre det, kanskje forklare hvorfor han har oppført seg slik han har gjort den siste tiden, og være åpen. Håpe at følelsene han har for henne, går over til meg igjen. 

Er det virkelig verdt å bli? Er det ikke rart å få følelser for noen andre etter kun to år sammen? Samtidig er det også rett over to år siden de hadde følelser for hverandre og rotet litt sammen på julebord og noe greier. Skal jeg nå tenke at han jobber med henne, 8t hver dag fremover? 

Nei, ingen av de kan finne annet arbeid. Er ikke den type arbeid i nærheten overhode, og de har begge ganske spesifikke jobber som det kreves mye av. De jobber ganske tett sammen, har endel egne oppgaver men samkjøres og samhandler mye gjennom hele dagen. 

Hva med neste julebord? Eller firmafest? Neste gang de skal på kurs? Skal jeg tenke på dette..? Neste gang vi har en dårlig periode? 

Eller overreagerer jeg? 

Jeg skjønner at man gjennom et samliv kan utvikle følelser for andre. Men etter to år sammen virker det litt tidlig. Og spesielt vanskelig er det når det er en kollega som han ikke kan unngå, som ha i tillegg før har hatt følelser for og rota litt med. 

Han ønsker at vi venter på at følelsene forsvinner. Men hvor lang tid tar ikke det? Håpløst hele greia. Huff, kanskje jeg bare overreagerer?

Jeg hadde gjort det slutt..

om han virkelig elsker deg Så hadde han dritet i hu der.

ja man kan ikke kontrollere hva man føler men man kan kontrollere kontakt osv og unngå der det bare blir dem to.

finn deg en mann som vil ha deg og respekterer deg og viktigste, er lojal!

Anonymkode: 7c0c9...263

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De følelsene har nok ikke gått over nei.. Men synes det er unødvendig av han å fortelle deg og potensielt ødelegge forholdet siden det vil skape usikkerhet når de jobber sammen, julebord/firmafest ++.. 

2 år inn og det er slikt har jeg ikke trua på at verken du eller han kommer til å trives. Hvis jeg var deg ville jeg tenkt meg godt om og forberede meg litt at det er ikke mannen for deg.

Skulle min samboer som jeg har vært i forhold med i nesten 2 år også... nå kommet og sagt det om kollega ville jeg vært helt ødelagt, ikke snakk om at det er vurdering å ''vente i tilfelle han mister følelsene for henne'', da er det bare å pakke sakene.

Anonymkode: 77d6e...eb6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Eller overreagerer jeg? 

Du overreagerer ikke. Mange ville nok bare kasta inn håndkle, for meg virker det som at du allerede har vært mye tålmodig for disse « følelsene.»

Ikke for å male alt svart, men du kan risikere å vente LENGE, potensielt i all evighet.

La meg si eksempel: Min kjæreste (nå X) har aldri kommet seg forbi sin ungdomskjæreste. De var sammen en relativt kort stund tilbake da, men siden da har han vært fastbundet til henne. Ikke fysisk siden hun ønsker ikke det, men psykisk. Noe som selvfølgelig gjorde meg skeptisk og gjorde noe med relasjonen vår, gjorde ting mer skjørt. 

Så ja.. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men hva jeg skal frem til er vel at du potensielt sett kan vente til grisene begynner å fly før følelsene hans forsvinner noe sted. Er dette i så fall noe du tror du kan akseptere? At følelsene er der, men han velger likevel deg? 🤷‍♀️ Tror heller det er store spørsmålet her enn at disse følelsene skal plutselig fordufte.😟Som du nevner selv dere vil garantert komme uti røft farvann senere i forholdet og skal du da ha vondt i magen pga henne? 🤷‍♀️

Skal sies til hans forsvar at han er tøff som tør å fortelle deg dette. 

Endret av Sofie Maria
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke barn involvert hadde jeg bare gått med en gang. Du vil aldri føle deg trygg. Bestandig gå å tenke og gruble. Det er ikke godt. Har hatt det slik i snart tre år. Vi har over 20 år sammen, barn sammen. Derfor prøver jeg. Men går på en smell gang på gang. Jeg er helt ødelagt innvendig. Stoler ikke på mannen min. 

Anonymkode: d9392...8da

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg hadde dratt fort som fy. Så kunne han få levd ut fantasien med henne. Meg hadde han aldri sett igjen...

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Her hadde jeg ikke trengt betenkningstid engang. Hvis dama mi hadde fortalt at hun hadde fått følelser for en på jobben som hun hadde flørta med osv før, så hadde jeg latt henne gå. 

Å være et slags andrevalg når man faktisk er i et forhold er uaktuelt for meg. Hadde ikke orka tanken på at hun skulle dratt på jobb med den fyren dag ut og dag inn mens jeg har vist hva hun følte for han, så nei, her hadde jeg endt forholdet relativt kjapt. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt å fortelle deg dette. Prøver han å slippe unna ved at du gjør det slutt? Så at han liksom har fin tillatelse for å gå etter henne? 

Anonymkode: cb915...961

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Still deg spørsmålet....vil du være andrevalget her? Hvis svaret er nei så ville jeg nok avsluttet. Du fortjener virkelig bedre enn dette. Synes rett og slett han er ufin. 

• Liker 3
Skrevet

La han gå..  det er ikke slik at man skal kjempe for å være sammen, slik skal gå av seg selv. Det blir bedre skal du se, ikke se deg tilbake.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du overreagerer dessverre ikke. 

Han sitter og har følelser for en kollega, men prøver og putte di følelsene på deg. Men, han får det ikke til.

Såklart. Det er ikke slik følelser fungerer. Dessverre! Men, husk at det har ikke noe med deg som person å menneske å gjøre! Du er nok helt super! og en annen mann vil elske deg kjempe mye! Men, det er nok dessverre ikke han du nå bor med :( 

Bruk tid på å bearbeide og dra fra han så snart du klarer. Han vil jo egentlig ha noen andre. Du skal såklart ikke godta og være i et slikt forhold. ❤️

Anonymkode: bb778...b60

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kudos for at mannen er så ærlig! Men hadde det vært meg så hadde jeg taklet det dårlig. Etter min mening så hadde jeg ønsket at mannen min byttet arbeidsplass. Jeg er helt med på at man kan få visse følelser for andre igjenom livet, men man skal stå trygt i seg selv og vite hvor man hører hjemme. Dvs hvem man elsker! En liten følelse av noe som kribler i magen triumfer ikke ekte kjærlighet, da kan ikke forholdet overleve. Du skal være først i rekka og ikke en annen kvinne. Dette er følelser han må sortere og han må stå trygt i sitt valg om hvem han skal leve med. Dette er ikke ting han kan putte på deg. Du skal vite at du er han sin store kjærlighet, det skal være deg som får det til å krible i magen. 

Jeg ser på han utifra det du skriver at han er er usikker mann og satse på. Vil han trø over en grense? Hvem vet. 

Hva skjer hvis dere ev får barn, livet blir a4 kjedelig og sexlivet tørker. Står han like støtt ved din side da? 

Anonymkode: cf33e...d7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eller overreagerer jeg? 

Jeg hadde droppet ham. Hans mekanisme for å håndtere problemer i forholdet er å dyrke følelser for gamle flammer. Det er ofte et mønster. Hadde han ønsket at følelsene skulle forsvinne, ville han ha byttet jobb, investert mer tid og krefter i å romantisere deres eget forhold og så videre. Han ønsker at dere bare VENTER? Uten å foreta seg noe? Følelsene forsvinner ikke av seg selv når han møter dama hver dag på jobb.

Jeg synes også det er litt tidlig å ha problemer i forholdet med påfølgende følelser for andre etter to år. 15-20 år hadde jeg skjønt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Veldig spesielt å fortelle deg dette. Prøver han å slippe unna ved at du gjør det slutt? Så at han liksom har fin tillatelse for å gå etter henne? 

Jeg og reagerer på at han forteller henne det. Mistenker at han må være veldig dum? Det er nå en ting å bli begeistret for andre når man er i et forhold, men det fleste sier jo ingenting og så dør det ut av seg selv. Å fortelle om det er jo risikosport og ekstremt sårende for samboer. Hvis jeg virkelig hadde ville bevare forholdet så hadde ikke jeg sagt noe, I HVERTFALL IKKE hvis det dreide seg om en person på jobb. Så hadde jeg arbeidet med meg selv i stillhet for å roe det ned, og fokusert på gode stunder med samboeren min...hvis det var det jeg ønsket.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at dersom du ønsker barn i nærmeste fremtid er ikke dette et forhold å bruke mer tid på. Dersom selve hverdagen er for "tøff" til å bevare følelser og det oppstår ovenfor andre på arbeidsplassen vil det være særlig vanskelig å gå inn i en unntakstilstand med lite intimitet, lite søvn osv. 

Men ja, veldig dårlig utgangspunkt å starte et forhold når han fremdeles har følelser for noen andre. Jeg tror dessverre ikke dette kommer til å gå over og bekymringene vil vokse. 

AnonymBruker
Skrevet

No brainer. Hvis dere ikke har barn, er han bare bortkastet tid. 

Anonymkode: d7388...d4a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og reagerer på at han forteller henne det. Mistenker at han må være veldig dum? Det er nå en ting å bli begeistret for andre når man er i et forhold, men det fleste sier jo ingenting og så dør det ut av seg selv. Å fortelle om det er jo risikosport og ekstremt sårende for samboer. Hvis jeg virkelig hadde ville bevare forholdet så hadde ikke jeg sagt noe, I HVERTFALL IKKE hvis det dreide seg om en person på jobb. Så hadde jeg arbeidet med meg selv i stillhet for å roe det ned, og fokusert på gode stunder med samboeren min...hvis det var det jeg ønsket.

Jeg er i så fall den tredje som lurer på hva agendaen hans er. Jeg mistenker at han er av typen som driver et slags spill for å få TS til å føle som den underlegne i forholdet ved at hun tydeligvis ikke kan ta han for gitt. Han får noe ut av å skape usikkerhet.

TS, hvis denne mannen hadde ment at du fortjener å ha et godt og trygt forhold så hadde han kvittet seg med de følelsene på egen hånd. Eventuelt gjort det slutt hvis han ikke ønska å kvitte seg med følelsene. Jeg synes ikke han setter pris på deg.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...