AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Jeg har fått diagnosen spiseforstyrrelse for en god stund tilbake. Jeg er på ingen måte undervektig, heller mer mot overvektig, men har vel et ganske usunt forhold til mat og kropp. Jeg gikk til behandling på DPS for dette, men da ble jeg bare "tvunget" til å spise mer.. Jeg er LIVREDD for å gå opp i vekt, og VET at jeg legger lett på meg. Men jeg fikk streng beskjed om at jeg MÅTTE spise mer. Jeg fikk aldri noen forståelse, så derfor latet jeg bare som om jeg ble bedre etterhvert. Jeg har fortsatt på DPS på grunn av andre problemer og har forsøkt å ta opp at jeg sliter mye med ekstrem irritasjon og sinne. Ikke sånn at jeg kjefter mye eller er voldelig, men jeg koker over innvendig. Så mye at jeg blir helt ekstremt sliten, og fysisk uvel av det. Men jeg får ikke noe særlig gehør for dette. Jeg vet at dette sinne oftest kommer i forbindelse med mat. Slik som nå i ferien har det vært mye "helgemat" og godis. Jeg har ikke overspist på noen måte, men føler sånn på skam og udugelighet. Jeg blir fysisk kvalm av å være "fanget" i kroppen min. Og når disse tankene kommer, fører det alltid til irritasjoner for de minste ting. Jeg kan bli helt ekstremt irritert på måten enkelte snakker på, lyder de lager, eller til og med små detaljer med utseende til andre. Jeg kan bli kjempesint bare av en ørliten flekk på buksa mi, eller om noe ligger usymmetrisk. Det er forferdelig utmattende! Men jeg tør ikke fortelle på DPS at mat/kropp trigger disse følelsene, for da får jeg bare en ny skjennepreken om at jeg må spise mer.. Derfor lurer jeg på om andre her kan ha samme erfaring, og om dere har noen råd for å håndtere dette? Anonymkode: 8ea5a...09a 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Datteren min hadde ett voldsomt sinne de årene hun slet med spiseforstyrrelse. Det roet seg når hun klarte å spise normalt igjen. Ta til deg de behandlere har sagt vedr mat og vekt, de vet hva de snakker om og de ser deg slik du er og ikke slik du tror du er for spiseforstyrrelser gjør at du ikke ser deg selv riktig. Håper du klarer å nyttiggjøre deg behandlingen. Anonymkode: 77265...407
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Datteren min hadde ett voldsomt sinne de årene hun slet med spiseforstyrrelse. Det roet seg når hun klarte å spise normalt igjen. Ta til deg de behandlere har sagt vedr mat og vekt, de vet hva de snakker om og de ser deg slik du er og ikke slik du tror du er for spiseforstyrrelser gjør at du ikke ser deg selv riktig. Håper du klarer å nyttiggjøre deg behandlingen. Anonymkode: 77265...407 Min BMI er 28, så det er ikke sånn at jeg egentlig er mager men tror selv at jeg er tjukk. Det er en grunn til at de ikke ser det fysisk på meg at jeg spiser lite. Jeg har også, ved 2 anledninger, vært hos leger (vikarer) som har sett på journalen min og sagt "Ser du har slitt med spiseforstyrrelser før, men det ser ut som du ikke gjør det lenger?" Det jeg må jobbe med er å få et bedre forhold til mat, det får jeg ikke ved å få "kjeft" for å spise for lite. Anonymkode: 8ea5a...09a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Om du virkelig ønsker hjelp, så tror jeg ikke du kommer utenom å fortelle behandleren din sannheten 🤷♀️ men du kan jo samtidig fortelle hvordan du opplevde at det tidligere ble snakket om på en måte du ikke opplevde hjalp? Si du er redd for å bli «kjeftet» på. Ikke bagatelliser, men vær tydelig på hvordan og i hvilken grad sinnet ødelegger for deg. Du kan ikke få riktig behandling uten at du gir dem riktige opplysninger. Da risikerer du at ting ikke hjelper, og at du etterhvert blir avsluttet. Anonymkode: 9a134...055
Perelandra Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Kjære trådstarter Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg