AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #81 Del Skrevet 12. april 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Ser at de fleste (alle?) skriver at de selvfølgelig visste om filmen. Det tror ikke jeg stemmer. Jeg skrev særoppgave om Titanic i 9.klasse og bare 1 i klassen hadde hørt om Titanic da. Tror ikke det var så uvanlig. Dette var i 1993. Anonymkode: 008b6...748 Det tror ikke jeg heller stemmer. Men det er ofte skjevt utvalg av folk som svarer på spørsmål stilt på nettforumet. Nå er jeg for ung til å huske hva folk visste om Titanic før denne filmen. Men virker veldig rart om nærmest alle skulle ha hørt om filmen. Min erfaring er at selv om noe regnes som allmennkunnskap er det mange som ikke besitter denne kunnskapen. Anonymkode: d7816...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #82 Del Skrevet 13. april 2023 15 hours ago, Bacteria said: Når bestemor (8 år når det skjedde) snakket om det uttalte hun navnet på skipet på «norsk» måte T I T A N I C (til tross for at hun kunne litt engelsk). Den uttalen var vanlig. Ja, der tror jeg det gikk et skille ved Cameron-filmen, etter den begynte de fleste å si Taitænik. Anonymkode: 27d78...ed5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #83 Del Skrevet 13. april 2023 On 4/10/2023 at 11:55 PM, Blizz1 said: Vil tro at færre ungdommer i dag kjenner til historien enn for 25 år siden. Tja, Titanic er opphav til masse memeformat som fremdeles brukes aktivt. Det kan godt hende flere ungdommer kjenner til historien, men at færre vet at det er en sann historie. Anonymkode: 071bf...961 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #84 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 23.40): I dag vet "alle" om Titanic. Men jeg tror det er hovedsakelig pga. filmen fra 1997. Før det tror jeg ikke at det var allmennkunnskap. Anonymkode: af712...6ac Spørs jo hva man legger i "alle". Tviler på at befolkningen i Etiopia, Iran, Irak eller Nord-Korea bryr seg, eller blir særlig informert, om et luksusskip som går ned i Europa. Så nei. "Alle" visste ikke, og svært, svært mange vet ikke. Rett og slett fordi det betyr null og niks i deres hverdag Anonymkode: fb97a...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 13. april 2023 #85 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørs jo hva man legger i "alle". Tviler på at befolkningen i Etiopia, Iran, Irak eller Nord-Korea bryr seg, eller blir særlig informert, om et luksusskip som går ned i Europa. Så nei. "Alle" visste ikke, og svært, svært mange vet ikke. Rett og slett fordi det betyr null og niks i deres hverdag Anonymkode: fb97a...0e5 Så de ser ikke film, leser historie eller nyheter i disse landene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 13. april 2023 #86 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg visste om det før filmen kom ut, ja. Det er jo så og si allmennkunnskap. Det var en stor tragedie som skjedde og 1500 mennesker døde. Det er jo ikke akkurat noe som går i glemmeboken og blir fortalt/lært om fra generasjon til generasjon. Det var verdens største skip i 1912, ble kalt usynkelig og hadde plass til over 3500 personer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 13. april 2023 #87 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg gjorde det. Likte skillingsvisen om forliset, da jeg var barn. Men jeg visste ikke om forliset til Wilhelm Gustloff (1945) før jeg begynte studere historie. Mellom 9000 og 10 000 døde. Det er uvisst hvor mange flyktninger som egentlig var med. Men mange var kvinner og barn. Det er det skipsforliset med flest antall døde noensinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 13. april 2023 #88 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spørs jo hva man legger i "alle". Tviler på at befolkningen i Etiopia, Iran, Irak eller Nord-Korea bryr seg, eller blir særlig informert, om et luksusskip som går ned i Europa. Så nei. "Alle" visste ikke, og svært, svært mange vet ikke. Rett og slett fordi det betyr null og niks i deres hverdag Anonymkode: fb97a...0e5 Tja. Vil faktisk påstå at det påvirker de fleste av oss i dag. Det er vel strengt tatt den spede begynnelsen på kvalitetssikring når vi tenker på at det førte til SOLAS. Det er jo klart at de fleste voksne mennesker forholder seg til kvalitetssikring i dag. Men om vi er bevisst på det er jo noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #89 Del Skrevet 13. april 2023 Frem til vraket ble funnet i 1985, visste man ikke i hvilken tilstand skipet var i, og i en film så sent som fra 1980 ("Raise The Titanic") blir skipet hevet i ett stykke, så den gangen - før funnet - trodde man at Titanic var en skattekiste som kunne heves, og at skipet var langt bedre bevart enn det faktisk var: https://www.imdb.com/title/tt0081400/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_raise%20the Da jeg var barn, husker jeg en reportasje i et av mors ukeblad (Norsk Ukeblad?) rundt 1979 med en overlevende som kunne kobles til Norge, så som andre skriver, var dette allmennkunnskap. Og etter funnet hadde man i 1980-årene en vandreutstilling med funn fra vraket som ble stilt ut i land etter land; tror den var i Norge i 1987, men fikk dessverre ikke sett den selv. Så, TS - vi som levde den gang var ikke helt dumme, og langt flinkere i hoderegning enn dagens unge som ikke engang kan regne ut elementære mattestykker uten å bruke kalkulator. Anonymkode: b261c...a44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #90 Del Skrevet 13. april 2023 Må huske at da vi oldisene på over 50 var unge så var det fortsatt mange overlevende igjen fra Titanic, og det var stadig vekk noen intervjuer her og der. Og enda mer oppmerksomhet da skipet ble funnet. Litt synd at drømmen om å heve skipet i ett stykke ble knust da, men uansett en fantastisk scene fra Raise the Titanic. Og ikke minst da skipet endelig seilte inn til New York mange år etter. Det er også en kort scene i en av Ghostbustersfilmene der Titanic legger til havn og passasjerer strømmer ut fra hullet i skroget. Anonymkode: 27d78...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #91 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 23.40): I dag vet "alle" om Titanic. Men jeg tror det er hovedsakelig pga. filmen fra 1997. Før det tror jeg ikke at det var allmennkunnskap. Anonymkode: af712...6ac ja, det var mange bøker og filmer, og historien var velkjent og myteomspunnet. Da jeg hørte om filmplanene husker jeg at jeg tenkte at det virket litt gammeldags og hva mer er det egentlig å fortelle som vi ikke har lest og hørt allerede? Anonymkode: 0b101...06d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #92 Del Skrevet 13. april 2023 Fortsatt gåsehud av denne scenen selv om den aldri blir sann. Anonymkode: 27d78...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #93 Del Skrevet 13. april 2023 Og her ankommer hun New York. 🥰 Anonymkode: 27d78...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #94 Del Skrevet 13. april 2023 PITTY skrev (På 12.4.2023 den 17.13): Det finnes mange "kjente" skipforlis med eller uten krig som bakgrunn. -Blücher -Bismarck -Hood -Brittania -Costa Concordia Men den mest kjente av alle er jo uten tvil TITANIC. Lurer på om det er flest damer/jenter som har misset dette.. med skipshistorie. Er vel kanskje en guttegreie. for noe tull. Det var almennkunnskap. Anonymkode: 0b101...06d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #95 Del Skrevet 13. april 2023 Født i 1984, og var vel rundt 6 da jeg så en Titanic-film. Den var i svarthvitt, sikkert fra 50- eller 60-tallet, og rørte meg så mye at jeg slet med å sovne om kvelden de neste ukene. Fikk også en stor frykt for å ta danskebåten, og husker at pappa igjen og igjen måtte presisere at det var nok livbåter til alle på Color Line. Synes å huske at "alle" visste om Titanic før 1997. Anonymkode: a7d82...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 13. april 2023 #96 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 23.40): I dag vet "alle" om Titanic. Men jeg tror det er hovedsakelig pga. filmen fra 1997. Før det tror jeg ikke at det var allmennkunnskap. Anonymkode: af712...6ac Jo, jeg var 11 år da den kom ut, og jeg visste om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #97 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 23.40): I dag vet "alle" om Titanic. Men jeg tror det er hovedsakelig pga. filmen fra 1997. Før det tror jeg ikke at det var allmennkunnskap. Anonymkode: af712...6ac Nei, visste godt om den før filmen. Var pensum på skolen også. Anonymkode: b09eb...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #98 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 23.40): I dag vet "alle" om Titanic. Men jeg tror det er hovedsakelig pga. filmen fra 1997. Før det tror jeg ikke at det var allmennkunnskap. Anonymkode: af712...6ac Jo, det var allmennkunnskap. Anonymkode: 98b0d...263 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #99 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 23.40): I dag vet "alle" om Titanic. Men jeg tror det er hovedsakelig pga. filmen fra 1997. Før det tror jeg ikke at det var allmennkunnskap. Anonymkode: af712...6ac Visste om det før filmen ja, som de fleste. Anonymkode: 619f1...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå