Gå til innhold

Visste "alle" om Titanic (skipet og forliset) før filmen fra 1997?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser at de fleste (alle?) skriver at de selvfølgelig visste om filmen. Det tror ikke jeg stemmer. Jeg skrev særoppgave om Titanic i 9.klasse og bare 1 i klassen hadde hørt om Titanic da. Tror ikke det var så uvanlig. Dette var i 1993.

Anonymkode: 008b6...748

Det skulle nesten ikke vært statistisk mulig å ha 29 stk. i en klasse som IKKE har hørt om Titanic på det alderstrinnet. Titanic-spørsmål er jo slikt som verserer i påskens barnequiz i et eller annet ukeblad eller avis hvert jævla år.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var 7 år da filmen kom ut. Jeg hadde hørt om Titanic fordi moren min pratet med stefaren min om filmen de skulle se. Da den senere kom ut på vhs, snek jeg meg til en titt selv om jeg ikke fikk lov til å se den. Det lille klippet jeg så, fikk meg hekta, og leste alt jeg kom over. Kunne veldig mye innen jeg fikk lov til å se hele filmen som 11-åring. 

Anonymkode: 37819...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, "Rigel" fra andre verdenskrig er velkjent, samme med hurtigruteskipet "Irma" og lasteskipet "Henry", alle i 1944.

Eldre kjente forlis er Rokta et par år før krigen brøt ut, Rota-forliset som hadde 100-årsmarkering i fjor. Det var den kornbåten fra Sandefjord som jeg ikke husker navnet på, den kolliderte med en annen utenfor Canada og de eksploderte.

Den verste er vel fra krigen, Wilhelm Gustloff med over 10 000 døde.

Det var et annet hurtigruteforlis på begynnelsen av 1960-tallet, Sankt et-eller-annet.

Tråleren Gaul fra 1970-tallet er jo også kjent.

Det var store fergeulykker både på Nilen og i Rødehavet, men husker ikke navn lenger. Flere hundre døde begge steder. Tror det var en stor ulykke på Victoriasjøen også. Og i Asia her det vært mange, både fergeulykker og andre forlis.

Sleipner-ulykken i 1999.

Ubåten Kursk.

Og den lastebåten som havarerte rett utenfor Bergen på begynnelsen av 2000-tallet, "Rocknes".

Og så var det vel også en amerikabåt som sank, "Norge", på begynnelsen av 1900-tallet.

På slutten av 1800-tallet var det så mange seilskuteforlis at det ble starten på forsikringsordninger for skip, vet det var et år som var trukket frem som ekstra ille, men det var flere år hvor tilsammen veldig mange forliste.

 

Kvinne - oppvokst ved kysten

 

Anonymkode: 5f124...873

Legger til Sea Cat-forliset i Gulen i 1991 (2 omkomne, ca 100 skadde).

Og Berge Istra og Berge Vanga. Det var to overlevende fra den ene, hvis jeg ikke husker feil.

Hurtigruteskipet Sanct Svithun i 1962 (og et annet hurtigruteskip med samme navn i 1943).

Også en kvinne oppvokst ved kysten og med jobb på sjøen siden 1994.

Anonymkode: f8d5b...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Legger til Sea Cat-forliset i Gulen i 1991 (2 omkomne, ca 100 skadde).

Og Berge Istra og Berge Vanga. Det var to overlevende fra den ene, hvis jeg ikke husker feil.

Hurtigruteskipet Sanct Svithun i 1962 (og et annet hurtigruteskip med samme navn i 1943).

Også en kvinne oppvokst ved kysten og med jobb på sjøen siden 1994.

Anonymkode: f8d5b...427

Kjenner igjen navnene når du nevner dem! :)

Antar ingen flere Hurtigruteskip vil få navnet Sanct Svithun...

Anonymkode: 5f124...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasaskipet  er jo veldig fascinerende, helt uten en Hollywoodfilm. Jeg regner jo med at de fleste kjenner til den historien også. 

Endret av Fabienne
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, "Rigel" fra andre verdenskrig er velkjent, samme med hurtigruteskipet "Irma" og lasteskipet "Henry", alle i 1944.

Eldre kjente forlis er Rokta et par år før krigen brøt ut, Rota-forliset som hadde 100-årsmarkering i fjor. Det var den kornbåten fra Sandefjord som jeg ikke husker navnet på, den kolliderte med en annen utenfor Canada og de eksploderte.

Den verste er vel fra krigen, Wilhelm Gustloff med over 10 000 døde.

Det var et annet hurtigruteforlis på begynnelsen av 1960-tallet, Sankt et-eller-annet.

Tråleren Gaul fra 1970-tallet er jo også kjent.

Det var store fergeulykker både på Nilen og i Rødehavet, men husker ikke navn lenger. Flere hundre døde begge steder. Tror det var en stor ulykke på Victoriasjøen også. Og i Asia her det vært mange, både fergeulykker og andre forlis.

Sleipner-ulykken i 1999.

Ubåten Kursk.

Og den lastebåten som havarerte rett utenfor Bergen på begynnelsen av 2000-tallet, "Rocknes".

Og så var det vel også en amerikabåt som sank, "Norge", på begynnelsen av 1900-tallet.

På slutten av 1800-tallet var det så mange seilskuteforlis at det ble starten på forsikringsordninger for skip, vet det var et år som var trukket frem som ekstra ille, men det var flere år hvor tilsammen veldig mange forliste.

 

Kvinne - oppvokst ved kysten

 

Anonymkode: 5f124...873

Du hadde 3 store "forlis" i Østersjøen vinteren 1945 forårsaket av russiske ubåter. Det ene var Wilhelm Gustloff som du sa. De to andre var Goya og Steuben. Hvor mange som omkom spriker. Tallene er uansett veldig usikre. Men vi snakker om mange tusen mennesker.

Du hadde SS Norge som forliste ved Rocall med det største antall døde nordmenn noen sinne. Du hadde det norske lasteskipet Solstad som i 1912 koliderte med et passasjerskip på St Lavrenceelven i Canada med svært mange døde.

Under 1 verdenskrig var det et norsk lasteskip som forårsaket den største ikke kjærnefysiske eksplosjon noen sinne i Hallifax med svært mange drepte. Dog de aller fleste (muligens alle) på land.

Sancht Swithun er nok det mest kjente hurtigruteforliset under krigen. Men langt ifra det største. DS Prinsesse Ragnhild gikk på en mine i 1940 og 149 mennesker druknet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kjetil E skrev (12 minutter siden):

Du hadde 3 store "forlis" i Østersjøen vinteren 1945 forårsaket av russiske ubåter. Det ene var Wilhelm Gustloff som du sa. De to andre var Goya og Steuben. Hvor mange som omkom spriker. Tallene er uansett veldig usikre. Men vi snakker om mange tusen mennesker.

Du hadde SS Norge som forliste ved Rocall med det største antall døde nordmenn noen sinne. Du hadde det norske lasteskipet Solstad som i 1912 koliderte med et passasjerskip på St Lavrenceelven i Canada med svært mange døde.

Under 1 verdenskrig var det et norsk lasteskip som forårsaket den største ikke kjærnefysiske eksplosjon noen sinne i Hallifax med svært mange drepte. Dog de aller fleste (muligens alle) på land.

Sancht Swithun er nok det mest kjente hurtigruteforliset under krigen. Men langt ifra det største. DS Prinsesse Ragnhild gikk på en mine i 1940 og 149 mennesker druknet.

Ved Rockall var det Norge forliste, ja! Jeg tenkte at det var et veldig kjent navn der det skjedde, et sted som også ble nevnt hver gang Nrk radio hadde værmelding for fiskebankene. Vokst opp med dem :)

Anonymkode: 5f124...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg var så heldig å møte en som hadde overlevd en bombin og en torpedering under krigen, langt uti Atlanteren, nærmere USA. Fantastisk mann. Men også så tragisk hvor lite oppfølging og hjelp krigsseilerne fikk etter krigen. Andre gangen var det bare en eller to overlevende, inkl. han, og de fløt rundt i mange dager, mener det var nærmere en uke, og holdt seg fast i en trepall som fløt. Den ene etter den andre bukket under, enten pga. skader fra eksplosjonene, eller de hadde ikke krefter til å holde seg fast lenger. Han fortalt også hvor små marginer det var, at flaks gjorde at han ikke stod et sted hvor han ville dødd umiddelbart da enten bomben eller torpedoen traff.

Dette var stille helter som aldri fullt ut har fått den hederen de hadde fortjent. Mange ble ødelagt for livet.

 

Anonymkode: 5f124...873

Ja, det  er en skam at ikke det norske folk vet om den innsats og behandling norske krigsseilere opplevde, under og etter krigen. At filmen Krigsseileren, og serien på Netflix med samme navn, kommer nå er på høy tid. Som sjømann i mange år, var dette almen kjent blant sjøfolk. Men resten av befolkningen i Norge vet ikke noe om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabienne skrev (1 time siden):

Vasaskipet  er jo veldig fascinerende, helt uten en Hollywoodfilm. Jeg regner jo med at de fleste kjenner til den historien også. 

En svensk kortfilm kunne det ha vært..

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (27 minutter siden):

Ja, det  er en skam at ikke det norske folk vet om den innsats og behandling norske krigsseilere opplevde, under og etter krigen. At filmen Krigsseileren, og serien på Netflix med samme navn, kommer nå er på høy tid. Som sjømann i mange år, var dette almen kjent blant sjøfolk. Men resten av befolkningen i Norge vet ikke noe om det. 

Henger meg på. Virkelig på tide at krigsseilerne får en film/serie som kan opplyse vår generasjon. Har én bak i familien som var ute i skip hele krigen 40-45, og uten å bli torpedert. Må være lettere å vinne full pott i lotto.

Skulle imidlertid ønske meg for én gangs skyld å slippe Kristoffer Joner. Mindre klassisk sjømann kan jeg ikke tenke meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fabienne skrev (1 time siden):

Vasaskipet  er jo veldig fascinerende, helt uten en Hollywoodfilm. Jeg regner jo med at de fleste kjenner til den historien også. 

Vasaskipet er vel mest kjent fordi det ble hevet og var stort sett intakt, det var jo også en flause av proporsjoner at det kantret på jomfruturen.

Litt den samme historien som med Mary Rose, hun var i tjeneste i mange år men kantret under et slag. Årsaken er vel i grunn at hun hadde fått nye kanoner som var plassert langt nede i skroget. På grunn av kanonene så var det også nødvendig med kanonporter og disse ble vel ikke lukket under en manøver som førte til skipet tok inn vann.   

Anonymkode: e641d...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oss født 60-70-tall visste jo om Titanic. Det var jevnlig filmer, tv-programmer osv om forliset. Skipet ble jo funnet i 85(?) Det var dokumentar og you name it.  Før den tid var det mye skriverier, og selvfølgelig den sangen jeg nevnte. 
«Alle» visste om det. Når bestemor (8 år når det skjedde) snakket om det uttalte hun navnet på skipet på «norsk» måte T I T A N I C (til tross for at hun kunne litt engelsk). Den uttalen var vanlig. 

Det var en stor greie. At ungdomsskoleelever på nittitallet ikke kjente til det er jo mulig, men den kollektive hukommelsen ble til de grader boozta av Camerons film. 
 

Historien om Titanic har alt. Klasseperspektiv. Menneskets hovmod overfor naturen.  Troen på fremskritt som preget tidsånden da det skjedde. 
Død og tragedie; folk på vei til et nytt liv som omkom. Styrtrike John Jacob Astor som røykte sigar og avslo redningsvest mens hans unge gravide kone overlevde. Rederen Bruce Ismay som overlevde og ble hetsa for det. Mot og feighet. Flaks. 
 

Og så er det alt med båten, luksusen og teknikken. Konspirasjonsteorier… var det brann i båten fra den gikk fra kai? Er også en teori om at det ikke var Titanic som sank med søsterskipet. Helt sjukt.

Kvinnelig historienerd her. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/10/2023 at 11:40 PM, AnonymBruker said:

I dag vet "alle" om Titanic. Men jeg tror det er hovedsakelig pga. filmen fra 1997. Før det tror jeg ikke at det var allmennkunnskap.

 

Anonymkode: af712...6ac

Jo alle visste om Titanic før 97 og filmen til Cameron

Anonymkode: 0269b...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Oss født 60-70-tall visste jo om Titanic. Det var jevnlig filmer, tv-programmer osv om forliset. Skipet ble jo funnet i 85(?) Det var dokumentar og you name it.  Før den tid var det mye skriverier, og selvfølgelig den sangen jeg nevnte. 
«Alle» visste om det. Når bestemor (8 år når det skjedde) snakket om det uttalte hun navnet på skipet på «norsk» måte T I T A N I C (til tross for at hun kunne litt engelsk). Den uttalen var vanlig. 

Det var en stor greie. At ungdomsskoleelever på nittitallet ikke kjente til det er jo mulig, men den kollektive hukommelsen ble til de grader boozta av Camerons film. 
 

Historien om Titanic har alt. Klasseperspektiv. Menneskets hovmod overfor naturen.  Troen på fremskritt som preget tidsånden da det skjedde. 
Død og tragedie; folk på vei til et nytt liv som omkom. Styrtrike John Jacob Astor som røykte sigar og avslo redningsvest mens hans unge gravide kone overlevde. Rederen Bruce Ismay som overlevde og ble hetsa for det. Mot og feighet. Flaks. 
 

Og så er det alt med båten, luksusen og teknikken. Konspirasjonsteorier… var det brann i båten fra den gikk fra kai? Er også en teori om at det ikke var Titanic som sank med søsterskipet. Helt sjukt.

Kvinnelig historienerd her. 

Kult å høre en sann kvinne-nerd i historie..🤓😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På ungdomsskolen på 80-tallet hadde vi om Titanic både i historie og i engelsk så det var bare de mest nedsnødde  skolehaterne som ikke kjente til Titanic.

Historien var/er så kjent fordi den handler om menneskelig overmot (litt som bibelens historie om Babels tårn) og om falsk reklame. Titanic ble jo promotert som «båten som ikke kan synke» pga måten den var laget, dette for å lokke flere rike kunder som kanskje fryktet for sikkerheten på de eldre amerikabåtene.

Anonymkode: 910aa...b64

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På ungdomsskolen på 80-tallet hadde vi om Titanic både i historie og i engelsk så det var bare de mest nedsnødde  skolehaterne som ikke kjente til Titanic.

Historien var/er så kjent fordi den handler om menneskelig overmot (litt som bibelens historie om Babels tårn) og om falsk reklame. Titanic ble jo promotert som «båten som ikke kan synke» pga måten den var laget, dette for å lokke flere rike kunder som kanskje fryktet for sikkerheten på de eldre amerikabåtene.

Anonymkode: 910aa...b64

Nedsnødd skolehater for sikkerhets skyld..🥶 Nei, den blir det nok ikke noe professor av...

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På ungdomsskolen på 80-tallet hadde vi om Titanic både i historie og i engelsk så det var bare de mest nedsnødde  skolehaterne som ikke kjente til Titanic.

Historien var/er så kjent fordi den handler om menneskelig overmot (litt som bibelens historie om Babels tårn) og om falsk reklame. Titanic ble jo promotert som «båten som ikke kan synke» pga måten den var laget, dette for å lokke flere rike kunder som kanskje fryktet for sikkerheten på de eldre amerikabåtene.

Anonymkode: 910aa...b64

Jeg er her pga slik båtangst. Oldefar var i ferd med å skape seg et liv i midtvesten, sendte brev og ønsket å få sin forlovede (oldemor) over. 
Men nei, hun turte ikke å ta turen. Med resultat at oldefar valgte gamlelandet og kjærligheten. 💙❤️

Det var flere forlis på 1800-tallet, er et ganske kjent et der mange norske immigranter drukna ved kysten av Irland, uten at jeg kommer på navn i farta. Begynner å bli sent også nå 🥱

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg kjente til Titanic før filmen. Hadde en del om utvandringen til Amerika mm og da ble det naturlig å fortelle om tragedier som skjedde underveis. Samme gjalt flere andre tragedier ang oppfinnelser og religion mm. Mye man hadde om i løpet av barneskolen gitt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, PITTY said:

Nedsnødd skolehater for sikkerhets skyld..🥶 Nei, blir nok ikke professor da...

Ja, sånne fantes faktisk på ungdomsskolene dengang.

Anonymkode: 9a6c2...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, sånne fantes faktisk på ungdomsskolene dengang.

Anonymkode: 9a6c2...d98

Kanskje enda verre idag.😱.. selv ved lite snøfall🥶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...