AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Jeg og samboer planlegger å bli gravid og snakker generelt mye om barn og oppdragelse siste tiden. Tenker å ta det som det kommer når den tid skjer, men likevel er jeg litt nysgjerrig om andres mening eller erfaring angående barnehage vs å ha barn litt mer hjemme. Jeg jobber 10% og tar noen ekstravakter innimellom, men er ellers 90% ufør. Har lest flere steder hvor leit det er at småbarn er ikke like mye med foreldrene og er på barnehagen fra de er 1 årsalderen. Jeg har absolutt mulighet til å ha barn hjemme, hva ville vært mest optimalt for situasjonen her? Tenker det er kanskje til fordel å ha barn i barnehagen for læring og sosialisering, men kanskje ikke starte å gå til barnehage før rundt 2-3 års alderen for eksempel? eller evt ha barn rundt 50-60% i barnehage hvis det er mulighet for gradert barnehageplass? Anonymkode: 7627d...1f2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Jeg ville hatt de hjemme 100% til de nærmet seg tre hvis jeg hadde hatt mulighet 😊. Mine begynte rundt 1.5-2 og jeg syntes det var tidlig 😟 men det er fint å ta de med på åpen barnehage og andre tilbud med andre barn. Anonymkode: 4d4e7...32d 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Hei💕❤️ De små har ingen fordeler av å gå i barnehage når de er ett år. De begynner ikke å leke med hverandre før de er rundt to år. Hvis du tar med barnet ditt en tur ut hver dag, tilbringer tid og kvalitetstid med ham eller henne, er det mye bedre enn barnehagen. Sønnen min må begynne i bhg om noen dager, han har akkurat fylt to. Jeg gruer meg så. Vi har det så fint sammen, vi går turer på stranda, mater ender, han ser "krokodiller" aka store stokker som har skylt i land, leker med dyr og dinosaurer hjemme, leser i bøker osv. Ta ham heller med i åpen barnehage frem til to tre år, så kan han begynne i vanlig bhg om du merker at formen ikke strekker til. Den sosialiseringen de lærer får de ikke utbytte av før tre år uansett. Sønnen min kan fint stå i kø, si takk, hadet, og fungerer supert sosialt uten å ha lekt med andre barn noe særlig 😊 Anonymkode: efb04...e13 6 1
Tanuki Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Ville ventet med å ta store avgjørelser før barnet er født. Hvem vet, kanskje du etter mammaperm føler at bhg passer for dere, eller kanskje du heller vil ha barnet hjemmet et år til. Slikt er umulig å bestemme på forhånd, man vet aldri hvordan det blir. 17
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Ikke legg planer du ikke kan endre! Å ha småbarn hjemme på heltid er ganske utmattende, og kanskje ikke ideelt for din helse. Små barn er også forskjellige, min eldste var rastløs og elsket barnehagen og de andre barna fra første stund, den yngste har hatt mer behov for å holde på for seg selv. Anonymkode: f83f5...f6b 10
Rosa Dartle Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 Tanuki skrev (1 minutt siden): Ville ventet med å ta store avgjørelser før barnet er født. Hvem vet, kanskje du etter mammaperm føler at bhg passer for dere, eller kanskje du heller vil ha barnet hjemmet et år til. Slikt er umulig å bestemme på forhånd, man vet aldri hvordan det blir. Er så enig med Tanuki her. Jeg planla en lengre permisjon, men fikk en unge som var oversosial og elsket å være der det skjedde. Barnehage var gull fra første dag. Hadde mange tanker om hva jeg skulle og ikke skulle før jeg ble mor, men veien blir til mens du går og utrolig mye av tankevirksomheten er bare helt bortkastet 😊 10
Tanuki Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 2 minutter siden, Rosa Dartle said: Er så enig med Tanuki her. Jeg planla en lengre permisjon, men fikk en unge som var oversosial og elsket å være der det skjedde. Barnehage var gull fra første dag. Hadde mange tanker om hva jeg skulle og ikke skulle før jeg ble mor, men veien blir til mens du går og utrolig mye av tankevirksomheten er bare helt bortkastet 😊 samme her, hadde tatt høyde for å være lengre hjemme med barnet, men han var og er ekstremt sosial og utadvent, koste seg i bhg fra dag 1. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 Først og fremst bør du vente til barnet er født med å ta endelige valg. Det kan hende den rollen blir helt annerledes, enn du hadde tenkt. Alle barn er forskjellige og alle foreldre er forskjellige. Men siden du har muligheten ville jeg ha ventet med barnehage til barnet er 2 år. De vil nok de fleste barn ha godt av, om det hadde vært en mulighet. To av mine startet ikke i barnehagen før de var 3 år, den siste hadde tatt livet av oss, om vi hadde ventet så lenge. Hun trengte mer, enn vi kunne gi. Etter 2 års alder, kan du jo vurdere korte dager. Siden du kan. Men greit å huske på at du er uføre av en grunn. Anbefaler deg å ha full plass og kunne bruke den som du selv ønsker. Det har vi gjort med alle tre. Jeg har studert og jobbet som vikar og har kunnet styre dagene mine mye selv, Anonymkode: 949db...889 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei💕❤️ De små har ingen fordeler av å gå i barnehage når de er ett år. De begynner ikke å leke med hverandre før de er rundt to år. Hvis du tar med barnet ditt en tur ut hver dag, tilbringer tid og kvalitetstid med ham eller henne, er det mye bedre enn barnehagen. Sønnen min må begynne i bhg om noen dager, han har akkurat fylt to. Jeg gruer meg så. Vi har det så fint sammen, vi går turer på stranda, mater ender, han ser "krokodiller" aka store stokker som har skylt i land, leker med dyr og dinosaurer hjemme, leser i bøker osv. Ta ham heller med i åpen barnehage frem til to tre år, så kan han begynne i vanlig bhg om du merker at formen ikke strekker til. Den sosialiseringen de lærer får de ikke utbytte av før tre år uansett. Sønnen min kan fint stå i kø, si takk, hadet, og fungerer supert sosialt uten å ha lekt med andre barn noe særlig 😊 Anonymkode: efb04...e13 VERRE NÅR HAN PLUTSELIG MÅ SI HADE TIL DEG SÅ FINT DERE HAR DET SÅ FIMT, HVORDAN KAN DU GJØRE DET MOT HAN? Anonymkode: c25f0...3a6
Tanuki Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hei💕❤️ De små har ingen fordeler av å gå i barnehage når de er ett år. De begynner ikke å leke med hverandre før de er rundt to år. Hvis du tar med barnet ditt en tur ut hver dag, tilbringer tid og kvalitetstid med ham eller henne, er det mye bedre enn barnehagen. Sønnen min må begynne i bhg om noen dager, han har akkurat fylt to. Jeg gruer meg så. Vi har det så fint sammen, vi går turer på stranda, mater ender, han ser "krokodiller" aka store stokker som har skylt i land, leker med dyr og dinosaurer hjemme, leser i bøker osv. Ta ham heller med i åpen barnehage frem til to tre år, så kan han begynne i vanlig bhg om du merker at formen ikke strekker til. Den sosialiseringen de lærer får de ikke utbytte av før tre år uansett. Sønnen min kan fint stå i kø, si takk, hadet, og fungerer supert sosialt uten å ha lekt med andre barn noe særlig 😊 Anonymkode: efb04...e13 Du uttaler deg ganske bastant om ting du umulig kan vite. Hvor vidt et barn har utbytte av å gå i bhg fra 1år vil selvfølgelig avhenge av flere faktorer. Noen barn er klare, mange ikke. Beste en kan gjøre er å se det ann. 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 Ts her. Takk for tilbakemeldinger. Er enig at man bør ta det som det kommer og det er nok ikke forutsigbart eller lett å planlegge likevel. Får se an hvordan det går! Hvis overskuddet er der og barnet er nok stimulert kan jeg fort tenke meg å ha til rundt 3 årsalderen, men være med i åpen barnehage og ellers være blant barn/voksne i hverdagen Men tiden vil vise. Er utrolig glad i barn og husker selv når jeg jobber som vikar i barnehagen i noen år, gleder meg til det blir barn i hus ❤️ Anonymkode: 7627d...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg og samboer planlegger å bli gravid og snakker generelt mye om barn og oppdragelse siste tiden. Tenker å ta det som det kommer når den tid skjer, men likevel er jeg litt nysgjerrig om andres mening eller erfaring angående barnehage vs å ha barn litt mer hjemme. Jeg jobber 10% og tar noen ekstravakter innimellom, men er ellers 90% ufør. Har lest flere steder hvor leit det er at småbarn er ikke like mye med foreldrene og er på barnehagen fra de er 1 årsalderen. Jeg har absolutt mulighet til å ha barn hjemme, hva ville vært mest optimalt for situasjonen her? Tenker det er kanskje til fordel å ha barn i barnehagen for læring og sosialisering, men kanskje ikke starte å gå til barnehage før rundt 2-3 års alderen for eksempel? eller evt ha barn rundt 50-60% i barnehage hvis det er mulighet for gradert barnehageplass? Anonymkode: 7627d...1f2 Når du er 90% ufør klarer du ta deg av et barn da? Anonymkode: c25f0...3a6 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Ville absolutt hatt i bhg men korte dager og fri en dag hver uke. Anonymkode: f1ca8...689 1
Andro Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Vi veksla på å være hjemme i halvannet år, og da var barnet ekstremt aktivt, urolig og sov dårlig. Jeg grudde meg til barnehagestart, og trodde at det skulle bli litt skummelt og overveldende. Tok veldig feil. Småen elska det fra første dag, og ble helt åpenbart et mer lykkelig menneske av å være sammen med andre barn på dagtid. Søk barnehageplass tidlig, og begynn med noen prøvedager, så ser du hvordan barnet ditt liker det. Kollegaen min som hadde barn på samme alder hadde ett barn som mitt, som gledet seg hver dag til å komme inn i barnehagen, men også et barn som gråt hele dagen hver dag. Hun tok ut ulønna permisjon en periode. Både foreldre og barn er ulike, og jeg tenker at du som ufør vil finne ut at det å ha det travelt 24 timer i strekk hver dag uten pauser kommer til å bli stritt temmelig kjapt. Det er ingen skam å velge barnehage.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei💕❤️ De små har ingen fordeler av å gå i barnehage når de er ett år. De begynner ikke å leke med hverandre før de er rundt to år. Hvis du tar med barnet ditt en tur ut hver dag, tilbringer tid og kvalitetstid med ham eller henne, er det mye bedre enn barnehagen. Sønnen min må begynne i bhg om noen dager, han har akkurat fylt to. Jeg gruer meg så. Vi har det så fint sammen, vi går turer på stranda, mater ender, han ser "krokodiller" aka store stokker som har skylt i land, leker med dyr og dinosaurer hjemme, leser i bøker osv. Ta ham heller med i åpen barnehage frem til to tre år, så kan han begynne i vanlig bhg om du merker at formen ikke strekker til. Den sosialiseringen de lærer får de ikke utbytte av før tre år uansett. Sønnen min kan fint stå i kø, si takk, hadet, og fungerer supert sosialt uten å ha lekt med andre barn noe særlig 😊 Anonymkode: efb04...e13 Eh jo klart små også har utbytte og sosialisering har de helt klart utbytte av Anonymkode: f1ca8...689 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når du er 90% ufør klarer du ta deg av et barn da? Anonymkode: c25f0...3a6 Jepp. Ville ikke vurdert barn hvis det var ikke mulighet å ta meg av et barn. Anonymkode: 7627d...1f2 1 1
Tanuki Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Takk for tilbakemeldinger. Er enig at man bør ta det som det kommer og det er nok ikke forutsigbart eller lett å planlegge likevel. Får se an hvordan det går! Hvis overskuddet er der og barnet er nok stimulert kan jeg fort tenke meg å ha til rundt 3 årsalderen, men være med i åpen barnehage og ellers være blant barn/voksne i hverdagen Men tiden vil vise. Er utrolig glad i barn og husker selv når jeg jobber som vikar i barnehagen i noen år, gleder meg til det blir barn i hus ❤️ Anonymkode: 7627d...1f2 Masse lykke til med familieforsøkelse!❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 Hjemme til 2 års alder. Deretter fire dager i uka i bhg. Anonymkode: 055b7...52d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 Jeg er barnehagelærer og ingen ett åringer har det bedre i barnehagen enn hjemme. Vi er konstant for lite bemannet i barnehagen, og det er ikke bra for de minste. Hvis du kan og klarer har du barnet hjemme til det er to år. Les gjerne denne artikkelen: https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2019/07/12/det-er-uforsvarlig-a-sende-ettaringer-i-barnehagen/ Anonymkode: c6357...acd 6 2
Rosa Dartle Skrevet 10. april 2023 #20 Skrevet 10. april 2023 (endret) Tanuki skrev (22 minutter siden): Du uttaler deg ganske bastant om ting du umulig kan vite. Hvor vidt et barn har utbytte av å gå i bhg fra 1år vil selvfølgelig avhenge av flere faktorer. Noen barn er klare, mange ikke. Beste en kan gjøre er å se det ann. Absolutt. Og de som profiterer aller best på å være hjemme er der det svært gode sosiale relasjoner, svært ressurssterke foreldre, høy sosioøkonomisk status osv. For min del følte jeg at han fikk for lite impulser hjemme. Vi gikk masse tur, var på babysvømming, lekte med de som ikke hadde begynt i barnehage enda (men der var jo de fleste mindre og han fikk ikke «strukket seg» etter dem), besøkte familie, gikk på stranda, på gård osv., men det var liksom grenser for hva vi greide å finne på. Vi hadde ingen åpen barnehage her. Jeg tenker jo også at hvis man er ufør, så bør man ha mulighet til å hente seg inn, ikke kjøre på høygir hele dagen. Da kan man fort føle at man ikke mestrer. Ungen vår var veldig opptatt av andre barn, speile dem osv. selv om det tok litt tid før han lekte med/på siden av de andre. Språket utviklet seg også veldig fort. Vi hadde en veldig god barnehage da, med stabilt og utdannet pedagogisk personale som jeg likte veldig godt. De var også forsterket med en ekstra person på avdelingen siden et av barna hadde en funksjonsnedsettelse. Så det var nok en høyere voksentetthet. Og en fin gruppe med barn generelt, og ny barnehage. Generelt god kvalitet på barnehagen, som jo er viktig. Sånt er jo greit å sjekke ut på forhånd for den barnehagen man vurderer. Det var likevel stor forskjell på ungene da. Ungen min var overlykkelig over å komme i barnehagen. Jeg satte av veldig god tid på tilvenning (og det var tillatt hos oss) fordi jeg uansett hadde vurdert lengre permisjon, så jeg var der lange dager. Men jeg hadde satt av en måned, og det trengtes ikke 😄 Tror jeg var der maks en uke, da var det ingen vits lenger. Men jeg så at noen barn brukte lang tid på å roe seg, gikk mye rundt og noen gråt og måtte trøstes. Noen unger var generelt mer usikre. Jeg vet ikke om det var fordi de var lite stimulert på forhånd eller om det var pga at de bare var litt mer avhengige av foreldrene sine. Jeg tenker vel at noen av disse kanskje kunne profitert en del på å kanskje være lenger hjemme. Uansett blir de fort slitne når de er så små. Det kan bli for mye stimuli også. Så om du tenker på et gradert tilbud ville jeg først og fremst sett på kortere dager. For jeg opplevde at alle (inkludert mitt eget barn) hadde godt av å bli hentet ganske tidlig, og det var uansett fornuftig siden jeg ammet ham relativt lenge. Endret 10. april 2023 av Rosa Dartle 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå