AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Gikk akkurat inn for å sjekke på babyen og da finner jeg henne sovende på magen med ansiktet ned og dyna over hodet! Har aldri opplevd dette før. Snudde henne med en gang og hun sov videre som en stein.. hun er 6 mnd.... Er dette farlig? Flere som har opplevd? Hvordan forhindre at hun snur seg og sover på magen?? Anonymkode: ff7a5...d2d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Bytt til nattpose i stedet for dyne. Ring hs i morgen hvis du er bekymret. Anonymkode: 840df...925 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Bare pass på å ha riktig størrelse nattpose, de skal ikke kunne få hodet ned i hullet når den er lukket. Anonymkode: 840df...925
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Uff, må ha vært en skremmende opplevelse for deg, det gikk heldigvis bra 💕 Nå har jeg hørt at babyer som greier å snu seg, greier å snu seg tilbake. Smokk reduserer sjansen for krybbedød. Jeg pleide å legge baby på siden, og legge et kosedyr (typ tjukk kanin som er litt fast), inntil magen så det et større sjanse for at baby lander på ryggen istedet. Jeg gikk inn og sjekket ganske ofte. Sovepose er bedre enn dyne i slike tilfeller. Det gikk bra. 💕❤️ Husker en av de første nettene med min første datter, våknet jeg av et hyl. Jeg hadde ammet henne i søvn, og jeg sovna. Hylet kom fra henne, og dyna hadde kommet over hodet hennes... 😢 Traumatisk den dag idag.. Jeg tror noen slike hendelser gjør noe med en, man blir mye mer obs. Anonymkode: 2f17d...26c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Det er helt vanlig at de snur seg. Det viktigste er et trygt sted å sove, altså lite ekstra. Vi byttet til sovepose å sove i, de har hull til ermer og hodet, slik at barnet ikke får den over hodet. I starten våknet jeg jevnlig for å følge med - men etterhvert så gikk det seg til❤️ en liten milepæl Anonymkode: 28d23...f22 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 Når de klarer å snu seg på magen selv så er det greit. Men ville som sagt fjernet dyna. Men er du sikker på at ansiktet var ned, og ikke sidelengs? Du kan uansett snakke med hs om det. Men pass på at du ikke bruker stropper, tepper eller puter i sengen for å hindre at hun snur seg, det øker bare kvelningsfaren. Anonymkode: 840df...925 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uff, må ha vært en skremmende opplevelse for deg, det gikk heldigvis bra 💕 Nå har jeg hørt at babyer som greier å snu seg, greier å snu seg tilbake. Smokk reduserer sjansen for krybbedød. Jeg pleide å legge baby på siden, og legge et kosedyr (typ tjukk kanin som er litt fast), inntil magen så det et større sjanse for at baby lander på ryggen istedet. Jeg gikk inn og sjekket ganske ofte. Sovepose er bedre enn dyne i slike tilfeller. Det gikk bra. 💕❤️ Husker en av de første nettene med min første datter, våknet jeg av et hyl. Jeg hadde ammet henne i søvn, og jeg sovna. Hylet kom fra henne, og dyna hadde kommet over hodet hennes... 😢 Traumatisk den dag idag.. Jeg tror noen slike hendelser gjør noe med en, man blir mye mer obs. Anonymkode: 2f17d...26c Til TS: det er ikke anbefalt å legge baby på siden, kun på ryggen, og det er heller ikke anbefalt å ha bamser i sengen. Anonymkode: 840df...925 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 1) ha godkjent baby-madrass (den skal være ganske hard, slik ansiktet ikke kan dekkes av madrassen om hen snur seg) 2) bruk nattpose i riktig størrelse 3) ikke røyk i hjemmmet kos deg med mini 🫶🏻 Anonymkode: 618bd...8d9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er helt vanlig at de snur seg. Det viktigste er et trygt sted å sove, altså lite ekstra. Vi byttet til sovepose å sove i, de har hull til ermer og hodet, slik at barnet ikke får den over hodet. I starten våknet jeg jevnlig for å følge med - men etterhvert så gikk det seg til❤️ en liten milepæl Anonymkode: 28d23...f22 Hvilken sovepose brukte dere? Har du link? Vet ikke om jeg tør å sove nå... skulle legge meg derfor jeg så at hun lå sånn.. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når de klarer å snu seg på magen selv så er det greit. Men ville som sagt fjernet dyna. Men er du sikker på at ansiktet var ned, og ikke sidelengs? Du kan uansett snakke med hs om det. Men pass på at du ikke bruker stropper, tepper eller puter i sengen for å hindre at hun snur seg, det øker bare kvelningsfaren. Anonymkode: 840df...925 Ja jeg brukte 1 sekund på å registrere og ansiktet lå ned i madrassen... det kan hende det ene neseboret fant luft... men jeg brukte ikke flere sekunder på å undersøke det.. Men altså. Liggende på magen, ansiktet ned OG dyna over hodet!! Det er jo helt grusomt 😭 TS Anonymkode: ff7a5...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bytt til nattpose i stedet for dyne. Ring hs i morgen hvis du er bekymret. Anonymkode: 840df...925 Jeg har ikke noe godt forhold til min hs så får ikke ringt... håper noen her inne kan hjelpe Anonymkode: ff7a5...d2d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke noe godt forhold til min hs så får ikke ringt... håper noen her inne kan hjelpe Anonymkode: ff7a5...d2d Man går selvsagt ikke til hs fordi baby har naturlig utvikling og snur seg i søvne... Helt normalt at baby beveger på seg. Anonymkode: c3993...a87 21 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvilken sovepose brukte dere? Har du link? Vet ikke om jeg tør å sove nå... skulle legge meg derfor jeg så at hun lå sånn.. Ja jeg brukte 1 sekund på å registrere og ansiktet lå ned i madrassen... det kan hende det ene neseboret fant luft... men jeg brukte ikke flere sekunder på å undersøke det.. Men altså. Liggende på magen, ansiktet ned OG dyna over hodet!! Det er jo helt grusomt 😭 TS Anonymkode: ff7a5...d2d Vi har en sånn fra easygrow: https://www.easygrowofnorway.com/no/33-nattpose?gclid=CjwKCAjw586hBhBrEiwAQYEnHQtfJCU5Mc79jDIVnrHQp_cNBViSYpDh59oG1_YAhl3PxJI0L1_x0RoC42YQAvD_BwE Du kan jo ta bort dynen og ta på baby en tynn bommullsdress eller lett innegenser/bukse over pysjen i stedet, så du kan sove trygt. Jeg skjønner det var fælt❤️ Vår hadde dratt dyna opp over fjeset en gang mens hun lå på ryggen og veke meg fordi hun hylte og viftet med armer og ben uten å få dyna bort. Da ble det nattpose her i hus, gitt. Anonymkode: 840df...925
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har en sånn fra easygrow: https://www.easygrowofnorway.com/no/33-nattpose?gclid=CjwKCAjw586hBhBrEiwAQYEnHQtfJCU5Mc79jDIVnrHQp_cNBViSYpDh59oG1_YAhl3PxJI0L1_x0RoC42YQAvD_BwE Du kan jo ta bort dynen og ta på baby en tynn bommullsdress eller lett innegenser/bukse over pysjen i stedet, så du kan sove trygt. Jeg skjønner det var fælt❤️ Vår hadde dratt dyna opp over fjeset en gang mens hun lå på ryggen og veke meg fordi hun hylte og viftet med armer og ben uten å få dyna bort. Da ble det nattpose her i hus, gitt. Anonymkode: 840df...925 Takk for gode tips! Kunne godt ta på en ekstra genser og bukse over pysjen ja! Men det blir ikke for kaldt for henne da? Holder det liksom? For da gjør jeg heller det! Gjør klar en genser og bukse så kler jeg på henne det neste gang hun våkner for mat, er nok ikke så lenge til... Så fælt! Men det som var skummelt denne gangen for meg var at hun ikke sa ifra.. hun lå og sov helt stille med ansiktet ned 😭 TS Anonymkode: ff7a5...d2d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for gode tips! Kunne godt ta på en ekstra genser og bukse over pysjen ja! Men det blir ikke for kaldt for henne da? Holder det liksom? For da gjør jeg heller det! Gjør klar en genser og bukse så kler jeg på henne det neste gang hun våkner for mat, er nok ikke så lenge til... Så fælt! Men det som var skummelt denne gangen for meg var at hun ikke sa ifra.. hun lå og sov helt stille med ansiktet ned 😭 TS Anonymkode: ff7a5...d2d Det er varmt nok, tenker jeg, med mindre du har det iiiiskaldt på soverommet, du kan jo lukke eventuelle åpne vinduer. Du ville jo ikke hatt på henne mer innendørs på dagtid, så det går nok fint. Hvis hun mot formodning skulle bli litt småkald så er ikke det farlig, overoppheting er verre for babyer enn litt småkald. Da våkner hun eventuelt bare litt oftere. Anonymkode: 840df...925 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er varmt nok, tenker jeg, med mindre du har det iiiiskaldt på soverommet, du kan jo lukke eventuelle åpne vinduer. Du ville jo ikke hatt på henne mer innendørs på dagtid, så det går nok fint. Hvis hun mot formodning skulle bli litt småkald så er ikke det farlig, overoppheting er verre for babyer enn litt småkald. Da våkner hun eventuelt bare litt oftere. Anonymkode: 840df...925 Det var derfor jeg skrev lett innegenser/bukse, du vil ikke tre på de tjukkeste ullkærne som lag nr 2 innendørs, det blir alt for varmt. Anonymkode: 840df...925
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Skrevet 11. april 2023 Vær glad barnet ventet så lenge som 6 mnd. For dynens del ville jeg byttet til nattpose om barnet tillater det Anonymkode: 0d23b...70a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #17 Skrevet 11. april 2023 Helt vanlig at de snur seg når de er rundt 6 mnd. Jeg anbefaler også nattpose, er det vi bruker på vår. Ingen dyne eller pute. Så lenge de snur seg selv, er det ikke noe problem. Anonymkode: 27a2c...30e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #18 Skrevet 11. april 2023 Det er helt vanlig at babyer snur seg i søvne, og du skal ikke drive og snu de tilbake når de greier å snu seg selv. Dette må du bare venne deg til og hvis du får angst av det til den grad at du ikke greier å sove/slappe av så må du snakke med noen om det. Viktigste du kan gjøre er å legge til rette for et trygt sovemiljø så legg baby på ryggen på fast madrass, ingenting i sengen annet enn dyne evt sovepose dersom du føler deg roligere av det. Dette går fint. Anonymkode: 43af2...06a 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #19 Skrevet 11. april 2023 Det er vanlig at de snur seg over på magen etter hvert. Vår eldste foretrakk å sove på magen, så med en gang hun mestret å snu seg over, begynte hun å sove slik. Vi la henne ned på ryggen, slik retningslinjene sier, men det var lite vits, for hun ville ikke ligge slik, og snudde seg med en gang. En må bare tenke at når de er sterke nok til å snu seg, er de også sterke nok i nakken til å snu på hodet så de får luft. Vår kunne også legge fjeset rett ned i madrassen, og en ting var at hun snudde seg, men det var ikke gøy. Dette sluttet hun med etter hvert. Anonymkode: 49001...818
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #20 Skrevet 11. april 2023 Nå må folk slutte å være så hysteriske. Når de klarer å snu seg selv må de få sove på magen, det går fint. Anonymkode: f874a...d3c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå