AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Jeg har begynt å bli redd for at jeg ikke har empati: hvordan kan jeg vite dette? hvis man er deprimert: kan empatien fade ut litt da? hvis f.eks noen dør, så kan jeg se for meg hvordan de nærmeste rundt den personen reagerer, og begynne å gråte av at jeg tenker på at de har det vondt. Er dette empati? Eller er jeg syk i hodet for å tenke sånn? Anonymkode: 64a39...521
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Empati er å føle med andre. Å lett kunne sette seg inn i andres følelser.. jeg mangler empatiske evner.. men føler meg ikke mere «fattig» sosialt selvom. Jeg har lært meg teknikker for å ikke være ufølsom. Anonymkode: f5759...2d0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Empati er å føle med andre. Å lett kunne sette seg inn i andres følelser.. jeg mangler empatiske evner.. men føler meg ikke mere «fattig» sosialt selvom. Jeg har lært meg teknikker for å ikke være ufølsom. Anonymkode: f5759...2d0 Jeg er redd for at jeg ikke har empati, pga barna mine. Redd jeg feiler der, fordi jeg ikke forstår meg på følelsene dems? hvirdan vet du at du ikke har empati? Burde sikkert være enkelt og åpenbart for meg å forstå, men det er det ikke Anonymkode: 64a39...521
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Det du beskriver at du gråter av å tenke på at andre har det vondt er bevis på at du har empati. Men ja empati kan nummes ned når man er deprimert. Ikke at man bryr seg mindre om andre mennesker, men at man har det så vondt med egne følelser at man ikke klarer å ta til seg mer vonde følelser, og kan virke avskrudd og flat i situasjoner hvor man vanligvis hadde følt mer. Anonymkode: eb659...c39
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Man skryter ikke av det. Anonymkode: 27f72...852
Gjest Refreng Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er redd for at jeg ikke har empati, pga barna mine. Redd jeg feiler der, fordi jeg ikke forstår meg på følelsene dems? hvirdan vet du at du ikke har empati? Burde sikkert være enkelt og åpenbart for meg å forstå, men det er det ikke Anonymkode: 64a39...521 Du har to typer empati, for å si det enkelt. Den ene typen er medfølelse, der du ser noen bli trist og kan føle deg trist selv. Om barnet ditt blir mobbet, så vil du gjerne føle medfølelse. Eller om hunden din er syk, så vil du føle medfølelse. Den andre typen empati, handler om å forstå andre mennesker. Å sette seg inn i hva de føler. -Du kan se en person er trist og bli trist sammen med den. Sympati. -Du kan også se en person og vite at hunden dens døde og du forstår hvordan det føles for personen. Du kan sette deg inn i situasjonen og føle det du ville følt om det skjedde med deg. Kognitiv empati Det å føle medfølelse er noe som kan bli svekket i visse situasjoner. For eks mister enkelte kontakt med følelsene sine ved depresjon, og de kan også ha vanskeligheter med å føle medfølelse for andre. Noen forsøker undertrykke eller distansere seg fra følelsene sine, dette kan gjøre at de også føler mindre sympati med andre. Personer som ikke er i stand til å føle sympati, er som regel ikke redd for å ikke føle sympati. Fordi andre menneskers sorg og smerte plager dem ikke, så de er ikke redd for å ikke kunne føle på det. (Merk at enkelte uten empati kan lyve om at de er redd for at de ikke har empati for sympati og oppmerksomhet). Sannsynligvis har du en tøff periode i livet og føler derfor mindre medfølelse med andre. Det er ikke noe å bekymre seg over. Ta tiden til hjelp og ta vare på deg selv. Ta en dag om gangen. Ting kan bli bedre om du gir det tid
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er redd for at jeg ikke har empati, pga barna mine. Redd jeg feiler der, fordi jeg ikke forstår meg på følelsene dems? hvirdan vet du at du ikke har empati? Burde sikkert være enkelt og åpenbart for meg å forstå, men det er det ikke Anonymkode: 64a39...521 Hvis du sliter med å forstå barnas følelser anbefaler jeg å følge profilen attachmentnerd på instagram Anonymkode: eb659...c39
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 Når man står i noe tøft selv kan man bli så avkobling at man ikke tar Anders følelser og sinnstilstand helt innover seg. Det er normalt. Anonymkode: ab72d...12b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå