Gå til innhold

Når begynner barn å ønske eget rom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 4 år og en gutt på 10 mnd. 

Vurderer å kutte på stuen etterhvert og lage et rom til, men blir mye mindre stue da. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: f56cd...f7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når de ikke har samme kjønn så har de bok behov for litt privatliv etterhvert. Går nok fint i mange år enda, men på et tidspunkt ønsker de nok hvert sitt.

Anonymkode: 78359...9b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok begynt å tenke på det til jenta skal begynne på skolen og ha med venninner hjem. Kommer til å trenge mer ro da og kunne trekke seg litt unna lillebror 😊

Anonymkode: b348e...f38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har to gutter der aldersforskjellen er på fem og halvt år i mellom dem. 
Eldste gutten ønsket rom for seg selv da han ble rundt 11 år for han ønsket å ha rom alene pga vennebesøk . Vi hadde en romslig tre roms men måtte tilslutt flytte og nå har alle hvert sitt rom. Siden du har gutt og jente så vil det komme behov for dem å ha rom alene for privatlivet deres. Dere kan begynne å gjøre endringer kanskje fra barna er i skolealder. 

Anonymkode: dd27e...97d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor søsken som er gutt og jente trenger mer privatliv enn andre søsken. Jeg hadde en søster, og jeg hadde også behov for privatliv og et sted å være med venner hvor ikke lillesøsteren min var.

Vi har også en av hver, hvor lillebror er 2 år og storesøster er 4,5 år. De deler rom nå, og planen er at de skal dele frem til de selv ytrer ønske om å ha hvert sitt rom. 

Anonymkode: ff096...f35

AnonymBruker
Skrevet

Våre er tette og samme kjønn (3 og 4 år), men de burde hatt hvert sitt rom. Eller, de har det, og eldste liker å leke på eget rom, minste derimot 😛 Men de sover sammen hver natt, er nesten umulig å legge de hver for seg når man er en voksen hjemme. Så de sover sammen og har fortsatt hvert sitt rom. :) 

Anonymkode: 4116a...9db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at planløsning og antall rom for øvrig påvirker hvor raskt barna ønsker noe eget. Våre barn deler soverom, men de bruker det andre soverommet som lekerom og så har de en egen tv-stue med spill og leker. Vi har også to andre oppholdsrom, så det er mange steder man kan oppholde seg utenom soverommene. Det gjør at behovet for store og/eller egne soverom blir mye mindre, for de kan få privatliv eller ha besøk av venner andre steder. 

Anonymkode: ff096...f35

AnonymBruker
Skrevet

Eldstebarnet mitt begynte å ville lukke døra for å ha lekene sine i fred allerede rundt 5-årsalderen, så ganske tidlig.

De to yngste kan ikke sove på samme rom fordi de vekker hverandre, så de får hvert sitt rom nå til sommeren (3 og 4 år gamle), frem til nå har yngste hatt lekerom sammen med 4-åringen men sovet på rommet til oss foreldre. 

Anonymkode: 1bd38...f98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...