AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Del Skrevet 10. april 2023 Leser at eggstokkene hver syklus modner et tilfeldig egg, og at dette da nødvendigvis ikke trenger å være et egg med god nok kvalitet til å bli en vellykket graviditet. Når man blir eldre og tipper 40, hvor de fleste eggene er av dårlig kvalitet, kan det da skje at eggstokkene aldri modner noen av de eggene som faktisk er gode nok? Er det kun flaks eller uflaks det er snakk om etter en viss alder? Noen skriver at bare man prøver lenge nok, så kommer "gullegget," men er det virkelig sånn? Kan noen risikere at eggstokkene aldri får frem et egg som kan ende i et friskt barn? Noen som vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: c7a9f...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Del Skrevet 11. april 2023 Jeg vet ikke fasitsvaret men jeg antar jo at det er sånn du sier. Jeg fikk barn som 42-åring etter å ha forsøkt i 3 år, først naturlig i 1,5 og så ivf i 1,5. Jeg hadde helt stabil menstruasjon og positive eggløsningstester. Under ivf-behandling så hadde jeg 5 egguttak, og der fikk de ut i snitt 8 egg per gang. Dvs ca 40 egg under behandlingen. Av disse 40 så var det bare 8 som utviklet seg normalt og ble blastocyster. 5 innsett uten graviditet, 1 som resulterte i graviditet og fødsel og så har vi 2 på frys. Hvis man da regner med alle de andre syklusene ila denne 3-årsperioden og at det var ca ett egg i spill hver gang, så måtte det rundt regnet 70 egg til for å gjøre meg gravid én gang. Hvis jeg da skulle fortsatt å prøve naturlig, så er det meget mulig vi aldri hadde lykkes. Anonymkode: 8ea7a...314 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Del Skrevet 11. april 2023 Det kan skje ja. Men det er jo andre prosesser også som spiller inn, som man ikke får kontrollert. Etter innsett/naturlig samleie skal jo et da eventuelt befruktet egg fortsette utviklingen. Det skal reise rett plass, det skal trives i miljøet nok til å gi en positiv test. SÅ har man resten av svangerskapet. I tillegg avhenger jo også endel av mannlig faktor. Jeg lagde tilsynelatende en grei porsjon egg, fikk noen ut (ikke mange), og maksimalt ett var godt nok (men aldri høy kvalitet) til innsett. Mine UL’ er ser veldig bra ut, masse eggposer. Men ikke dermed sagt mange egg og enda mindre egg med god kvalitet. Og eeeeenda mindre gode forhold i livmor da jeg har endometriose. Anonymkode: 58d0d...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg vet ikke fasitsvaret men jeg antar jo at det er sånn du sier. Jeg fikk barn som 42-åring etter å ha forsøkt i 3 år, først naturlig i 1,5 og så ivf i 1,5. Jeg hadde helt stabil menstruasjon og positive eggløsningstester. Under ivf-behandling så hadde jeg 5 egguttak, og der fikk de ut i snitt 8 egg per gang. Dvs ca 40 egg under behandlingen. Av disse 40 så var det bare 8 som utviklet seg normalt og ble blastocyster. 5 innsett uten graviditet, 1 som resulterte i graviditet og fødsel og så har vi 2 på frys. Hvis man da regner med alle de andre syklusene ila denne 3-årsperioden og at det var ca ett egg i spill hver gang, så måtte det rundt regnet 70 egg til for å gjøre meg gravid én gang. Hvis jeg da skulle fortsatt å prøve naturlig, så er det meget mulig vi aldri hadde lykkes. Anonymkode: 8ea7a...314 Oi, dette skremte meg! Hvorfor benyttet du deg av IVF? Ble du aldri gravid naturlig, var det gynekolog som rådet deg/dere til å bruke IVF? Jeg bare lurer på, siden jeg er over 40, men gynekolog hos meg har sagt det bare er å prøve naturlig, at jeg blir gravid snart....Har blitt gravid tre ganger på ett år, men mistet. Er IVF hovedsaklig for de som aldri har blitt gravide spontant/naturlig? Jeg har ikke mulighet til å bruke IVF, så er bekymret etter å ha lest innlegget ditt. Anonymkode: c7a9f...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan skje ja. Men det er jo andre prosesser også som spiller inn, som man ikke får kontrollert. Etter innsett/naturlig samleie skal jo et da eventuelt befruktet egg fortsette utviklingen. Det skal reise rett plass, det skal trives i miljøet nok til å gi en positiv test. SÅ har man resten av svangerskapet. I tillegg avhenger jo også endel av mannlig faktor. Jeg lagde tilsynelatende en grei porsjon egg, fikk noen ut (ikke mange), og maksimalt ett var godt nok (men aldri høy kvalitet) til innsett. Mine UL’ er ser veldig bra ut, masse eggposer. Men ikke dermed sagt mange egg og enda mindre egg med god kvalitet. Og eeeeenda mindre gode forhold i livmor da jeg har endometriose. Anonymkode: 58d0d...4b2 Ja, mye som må fungere for at det skal bli et vellykket svangerskap med et friskt barn til slutt. Hva er mange eggposer? Jeg hadde ved sist ultralyd for et par måneder siden, 3 eggposer i ene eggstokk, og 6-7 i den andre. Det er vel ikke mange. Men er det en tendens til at det beste egget modnes først, eller er det virkelig helt tilfeldig? Det er jo utrolig frustrerende. Anonymkode: c7a9f...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 11. april 2023 #6 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, mye som må fungere for at det skal bli et vellykket svangerskap med et friskt barn til slutt. Hva er mange eggposer? Jeg hadde ved sist ultralyd for et par måneder siden, 3 eggposer i ene eggstokk, og 6-7 i den andre. Det er vel ikke mange. Men er det en tendens til at det beste egget modnes først, eller er det virkelig helt tilfeldig? Det er jo utrolig frustrerende. Anonymkode: c7a9f...a2b I følge legen vår på klinikken (IVF) så er det helt tilfeldig hvilket egg som modnes hver syklus, så kroppen har nok ingen evner til å plukke ut det egget som har best sjanse. Så jo eldre man er, og jo dårligere eggkvalitet, kan det bli veldig vanskelig å bli gravid selv om "et og annet" egg har god nok kvalitet. Det er her IVF øker sjansen, da de modner alle eggene i en syklus og får flere å velge i. Men selv da er det ingen garanti. Vi har hatt tre IVF-forsøk nå uten noe hell, selv om eggreservene mine er godt over gjennomsnittet for alder (topp 2% fikk jeg beskjed om). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Leser at eggstokkene hver syklus modner et tilfeldig egg, og at dette da nødvendigvis ikke trenger å være et egg med god nok kvalitet til å bli en vellykket graviditet. Når man blir eldre og tipper 40, hvor de fleste eggene er av dårlig kvalitet, kan det da skje at eggstokkene aldri modner noen av de eggene som faktisk er gode nok? Er det kun flaks eller uflaks det er snakk om etter en viss alder? Noen skriver at bare man prøver lenge nok, så kommer "gullegget," men er det virkelig sånn? Kan noen risikere at eggstokkene aldri får frem et egg som kan ende i et friskt barn? Noen som vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: c7a9f...a2b Det mest logiske svaret her er jo at de mest modne/beste eggene, ble modnet for lenge siden. Og at ved 35-40 år så går det bare nedover, og man skal være heldig og ha genetikken på sin side hvis man har egg av god kvalitet. Vet selv om relativt fertile kvinner med mange barn, som ikke har noen gode egg igjen etter 40 - og som angrer på at de ikke fryste ned før de var 35. Anonymkode: cf781...318 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Oi, dette skremte meg! Hvorfor benyttet du deg av IVF? Ble du aldri gravid naturlig, var det gynekolog som rådet deg/dere til å bruke IVF? Jeg bare lurer på, siden jeg er over 40, men gynekolog hos meg har sagt det bare er å prøve naturlig, at jeg blir gravid snart....Har blitt gravid tre ganger på ett år, men mistet. Er IVF hovedsaklig for de som aldri har blitt gravide spontant/naturlig? Jeg har ikke mulighet til å bruke IVF, så er bekymret etter å ha lest innlegget ditt. Anonymkode: c7a9f...a2b Merkelig av en gynekolog å si noe slikt til en kvinne på over 40 år, med tre spontanaborter bak seg. Da ville jeg byttet gynekolog. Anonymkode: cf781...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Del Skrevet 11. april 2023 Vilde78 skrev (14 minutter siden): I følge legen vår på klinikken (IVF) så er det helt tilfeldig hvilket egg som modnes hver syklus, så kroppen har nok ingen evner til å plukke ut det egget som har best sjanse. Så jo eldre man er, og jo dårligere eggkvalitet, kan det bli veldig vanskelig å bli gravid selv om "et og annet" egg har god nok kvalitet. Det er her IVF øker sjansen, da de modner alle eggene i en syklus og får flere å velge i. Men selv da er det ingen garanti. Vi har hatt tre IVF-forsøk nå uten noe hell, selv om eggreservene mine er godt over gjennomsnittet for alder (topp 2% fikk jeg beskjed om). Hvilke verdier har du? Altså AMH og FSH, om du husker? Anonymkode: c7a9f...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 11. april 2023 #10 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilke verdier har du? Altså AMH og FSH, om du husker? Anonymkode: c7a9f...a2b FSH har jeg ikke målt, AMH på 12. Jeg er 44 da, ikke 42, og etter fylte 40 går det deprimerende raskt nedover... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Del Skrevet 11. april 2023 Vilde78 skrev (12 minutter siden): FSH har jeg ikke målt, AMH på 12. Jeg er 44 da, ikke 42, og etter fylte 40 går det deprimerende raskt nedover... Ok, min AMH er på 5....Og jeg er ikke 42 engang. Er mine sjanser egentlig null? Anonymkode: c7a9f...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Oi, dette skremte meg! Hvorfor benyttet du deg av IVF? Ble du aldri gravid naturlig, var det gynekolog som rådet deg/dere til å bruke IVF? Jeg bare lurer på, siden jeg er over 40, men gynekolog hos meg har sagt det bare er å prøve naturlig, at jeg blir gravid snart....Har blitt gravid tre ganger på ett år, men mistet. Er IVF hovedsaklig for de som aldri har blitt gravide spontant/naturlig? Jeg har ikke mulighet til å bruke IVF, så er bekymret etter å ha lest innlegget ditt. Anonymkode: c7a9f...a2b Vi brukte ivf da vi ikke hadde klart å bli gravide ila 1,5 år, og følte tiden var i ferd med å renne ut. Det er høyere sannsynlighet for suksess med ivf enn vanlig prøving siden en får frem flere egg per syklus og man sørger for at de er befrukta når de setter dem tilbake i livmor. Pga alder følte vi at vi ikke kunne vente lenger, og er veldig glad for det når vi da lykkes med å få ett barn. Når jeg det tilbake på prosessen og at selv om vi hadde perfekte blastocyster så måtte det 6 forsøk til for å lykkes (og 40 egg), så tror jeg ikke vi hadde klart det naturlig. Jeg hadde helt normale prøver mtp alder, ikke topp men ikke dårlig heller. Mannen hadde også helt normale prøver. Anonymkode: 8ea7a...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 11. april 2023 #13 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ok, min AMH er på 5....Og jeg er ikke 42 engang. Er mine sjanser egentlig null? Anonymkode: c7a9f...a2b Hei Jeg er ikke en lege altså 🙂 men nei, null er de jo ikke. Er det en ting jeg har lært siste året, så er det at kvaliteten teller mer enn kvantiteten... dette er med IVF da. Det hjelper ikke at de finner et ok antall egg ved uttak i forhold til alderen min (5-6 egg) når ikke kvaliteten er god nok. Yngre med lavere AMH virker å ha bedre hell ved IVF enn vi har hatt så langt hvert fall. Jeg vil jo tro at på den naturlige måten, over 40 og med AMH på 5 så skal du ha en god dose flaks. Men, det er det jo faktisk noen som har også! Her hos oss er vi begge født under den uheldige stjernen, så flaks kan nok vi bare glemme. Vi har nå valgt å satse på eggdonasjon og krysser fingrene våre for det 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #14 Del Skrevet 11. april 2023 Vilde78 skrev (6 timer siden): Hei Jeg er ikke en lege altså 🙂 men nei, null er de jo ikke. Er det en ting jeg har lært siste året, så er det at kvaliteten teller mer enn kvantiteten... dette er med IVF da. Det hjelper ikke at de finner et ok antall egg ved uttak i forhold til alderen min (5-6 egg) når ikke kvaliteten er god nok. Yngre med lavere AMH virker å ha bedre hell ved IVF enn vi har hatt så langt hvert fall. Jeg vil jo tro at på den naturlige måten, over 40 og med AMH på 5 så skal du ha en god dose flaks. Men, det er det jo faktisk noen som har også! Her hos oss er vi begge født under den uheldige stjernen, så flaks kan nok vi bare glemme. Vi har nå valgt å satse på eggdonasjon og krysser fingrene våre for det 🙂 Jeg er nok også født under en uheldig stjerne dessverre, men har ikke mulighet til IVF så får bare fortsette å prøve. Men du mener det er ganske håpløst som 41-åring med AMH på 5? Anonymkode: c7a9f...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er nok også født under en uheldig stjerne dessverre, men har ikke mulighet til IVF så får bare fortsette å prøve. Men du mener det er ganske håpløst som 41-åring med AMH på 5? Anonymkode: c7a9f...a2b Hvorfor har du ikke mulighet til IVF? Anonymkode: 2e64d...140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor har du ikke mulighet til IVF? Anonymkode: 2e64d...140 Jeg er for gammel, 41, og har sett at sjansene ikke er så mye høyere enn å prøve naturlig. Det vil være masse penger jeg ikke har også. Anonymkode: c7a9f...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er for gammel, 41, og har sett at sjansene ikke er så mye høyere enn å prøve naturlig. Det vil være masse penger jeg ikke har også. Anonymkode: c7a9f...a2b Ja, det er dyrt. Vi brukte rundt 300 000. Jeg måtte gå lenge på hormonene for å modne egg, så hvert forsøk var dyrt mrd medisiner. Pluss det behandlingen privat kostet. Anonymkode: 8ea7a...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #18 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ok, min AMH er på 5....Og jeg er ikke 42 engang. Er mine sjanser egentlig null? Anonymkode: c7a9f...a2b Jeg har amh på 1. etter 5 spontanaborter på ett år er jeg nå gravid i uke 18 Anonymkode: ef31d...1f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #19 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har amh på 1. etter 5 spontanaborter på ett år er jeg nå gravid i uke 18 Anonymkode: ef31d...1f7 Uten IVF Anonymkode: ef31d...1f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #20 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har amh på 1. etter 5 spontanaborter på ett år er jeg nå gravid i uke 18 Anonymkode: ef31d...1f7 Oi, fantastisk! Hvor gammel er du? Og, vet du hva FSH-verdien din var? Anonymkode: c7a9f...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå