Gå til innhold

Vold helt ned i småskolen, hva har skjedd med dagens barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke hauggammal, men det er helt vilt å lese om hvordan lærere, og barn, har det på skolen nå, det var ikke i nærheten av noe sånt før. 

Det er vold og trusler "alle veier", og helt ned på barneskolen. Hva har skjedd med dagens barn, som kan drive på slik? Hvor er respekten for andre mennesker? Hva som får et barn til å angripe med "våpen" og true på livet?

Anonymkode: 3ca63...8db

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har passert femti, og vil si at det vi opplever i dagens skole er en rosa drøm kontra den brutaliteten jeg vokste opp med på søttitallet. Den gangen ble det ikke snakka stort om, og havna i alle fall ikke i avisa.

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke nytt!

Hvor har du vært, ts?

Anonymkode: 4e538...c62

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, vold i barneskolen var det mye av på 70-tallet også. Og ungdomsskolen på 80-tallet var virkelig helsefarlig. 

Anonymkode: f67df...10d

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Var da både vold, trusler, hærverk og mobbing da jeg gikk på skolen også. Er 39. 

Har barn på alle tre skolene, og jeg synes det virker bedre nå. 

Anonymkode: 0d9ec...40f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Forstå seg på-oppdragelsen istedetfor ordentlig oppdragelse med konsekvenser. 

Anonymkode: 49a06...67f

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var da både vold, trusler, hærverk og mobbing da jeg gikk på skolen også. Er 39. 

Har barn på alle tre skolene, og jeg synes det virker bedre nå. 

Alle tre betydde barne- ungdoms- og videregående skoler. 

AnonymBruker
Skrevet

Lærere idag har ikke lov å gi tilsnakk til barn, og de har ikke lov å gripe inn fysisk.

Ungene har funnet ut og vet godt at de kan klage på læreren, sørge for at foreldre legger inn klage på læreren osv

Ungene vet at det skjer dem ikke noe om de ikke oppfører seg.

Tvert imot skal barn som tyr til vold og ikke følger normale regler for oppførsel forståes. Møtes der de er. Læreren får skylden for den manglende relasjonen, og får pålegg om å få det til å funke med barnet.

Så mange elever som utagerer opplever nå å få fordeler, dess mer ufyselig de oppfører seg, og kan kontrollere klassen i stor grad.

Lettere for læreren at ungen som slår og kjefter sitter og spiller dataspill hele timen, enn å lage bråk som forstyrrer alle andre. Og læreren har ingen andre verktøy til å styre ungen som utagerer.

Anonymkode: 4b9b4...9fd

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, vold i barneskolen var det mye av på 70-tallet også. Og ungdomsskolen på 80-tallet var virkelig helsefarlig. 

Anonymkode: f67df...10d

Hva er poenget ditt? 

Anonymkode: e640a...ae9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Derfor hater jeg jobben. Jeg bryr meg veldig mye om elevene mine, men å bli slått, spyttet og kastet ting på hver dag er fryktelig slitsomt. Det må være utrolig tøft for de resterende elevene å være vitne til at andre blir slått hver dag. Jeg bytter jobb til høsten. Orker ikke mer. 

Anonymkode: 68b15...035

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker godt "kula". Ungene danet en ring rundt de som skulle slåss og vis en lære skule avbryte slåsskampen måtte lærer, aldri frøken brytte igjenom ringen av barn som ropte og heia på de i midten. Eller hode i do skylling, innelåsning i skolens kjeller av medelever og ikke noen tysta, var livredd for represalier. Bydelsrivalisrring var det også og horeunger, sjarkhore, nasi,tyskerjævel, lappfaen,taterpakk osvhørte med i språkbrukke. Så om ting var bedre før tror jeg ikke noe på, men tror vi er mer bevist på problemene. Dette berører ikke bare elevene men også lærerene/asistenter i støre grad en før. Begynte på barneskolen på 80 tallet.

Og da var forsatt  øving på å gå i bomberom under sivilforsvarets testing av flyalarmen.

Anonymkode: 56a95...3ed

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har skjedd noe i norsk skole. Vet ikke om det er de to årene med covid og lite sosialisering som gir utslag. Jeg jobber som lærer i Oslo, og det har helt klart vært en negativ utvikling. Det er flere barn enn før som utagerer, er stygge i munnen og totalt grenseløse. Før var det noen få på hver skole, nå er det flere i hver klasse. Jeg orker heller ikke mer. 

Anonymkode: 918c6...aae

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at flere kommentarer «det var verre før» eller «det opplever ikke vi at det er på skolen til våre barn». Lytt til lærerne og de ansatte på skolen! De forteller om et stort problem som noen snart må ta på alvor!

Anonymkode: d2742...85d

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Plenty av vold da jeg gikk på skolen på 80- og 90-tallet. Mannen min ble banket opp regelmessig opp gjennom hele barneskolen. Ingen gjorde noe med det. 

Anonymkode: f726a...69a

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Husker godt "kula". Ungene danet en ring rundt de som skulle slåss og vis en lære skule avbryte slåsskampen måtte lærer, aldri frøken brytte igjenom ringen av barn som ropte og heia på de i midten. Eller hode i do skylling, innelåsning i skolens kjeller av medelever og ikke noen tysta, var livredd for represalier. Bydelsrivalisrring var det også og horeunger, sjarkhore, nasi,tyskerjævel, lappfaen,taterpakk osvhørte med i språkbrukke. Så om ting var bedre før tror jeg ikke noe på, men tror vi er mer bevist på problemene. Dette berører ikke bare elevene men også lærerene/asistenter i støre grad en før. Begynte på barneskolen på 80 tallet.

Og da var forsatt  øving på å gå i bomberom under sivilforsvarets testing av flyalarmen.

Det har vært noen "gode" år. Jeg har selv jobbet noen år som lærer, ikke kjempelenge. Men da jeg startet i 2016 hadde jeg noen veldig fine år. I praksis før dette var det veldig hyggelig også. Fine unger. En og annen "rampeunge" her og der, men det var ikke så mange. Jeg tok et par år pause etter noen år for å ta videreutdanning, og fikk ny jobb under korona. Nå er jeg hjemme i mammaperm, og jeg er glad for det. Underviste bl.a i en klasse der det ble kastet stoler omtrent daglig. De gikk "heldigvis" ikke noe fysisk på meg,men på andre elever. Med meg skulle de krangle, banne til og teste grenser med. Det var helt umulig å undervise, og jeg syns så synd på de som faktisk ønsket å lære noe. 

Det er også mye på andre trinn. Det er noe i hver klasse, og mobbetallene øker også.

Selv om det helt sikkert ikke var bedre på 60-80-tallet (min mor har også noen heftige fortellinger fra da hun gikk på skolen på 60-tallet), så betyr det ikke at vi bør forvente slik oppførsel fra elevene. Min mor fortalte at noen elever ble slått av læreren på 60-tallet også. Eller bare kastet ut. Det betyr ikke at vi skal tilbake dit heller. Det er enorme forventninger til en lærer i dag kontra før i tiden. Om noen elever sloss på skolen før, så var ikke lærer ansvarlig. Hun kunne sende elevene ut, og ingen foreldre klagde til skolen om at de måtte ordne opp i denne mobbingen!

Skal det være ok for barn å slåss og oppføre seg som drittunger på skolen, så bør det være ok for skolen å kaste ut eleven og frasi seg ansvaret. Så at det ikke var bedre før, hva er egentlig poenget med en slik kommentar? Som jeg tolker det, betyr sånt at vi får bare finne oss i det og det ikke er så mye å gjøre med? 

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er ikke hauggammal, men det er helt vilt å lese om hvordan lærere, og barn, har det på skolen nå, det var ikke i nærheten av noe sånt før. 

Det er vold og trusler "alle veier", og helt ned på barneskolen. Hva har skjedd med dagens barn, som kan drive på slik? Hvor er respekten for andre mennesker? Hva som får et barn til å angripe med "våpen" og true på livet?

Jo da, det var det! Forskjellen er bare at da skule man «tåle det». «Han er bare forelsket i deg, det er derfor han dynker deg i snøfonna». 

Nå vet vi bedre og vet at dette er mobbing og ikke ok. 

Anonymkode: 4fe11...245

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har vært noen "gode" år. Jeg har selv jobbet noen år som lærer, ikke kjempelenge. Men da jeg startet i 2016 hadde jeg noen veldig fine år. I praksis før dette var det veldig hyggelig også. Fine unger. En og annen "rampeunge" her og der, men det var ikke så mange. Jeg tok et par år pause etter noen år for å ta videreutdanning, og fikk ny jobb under korona. Nå er jeg hjemme i mammaperm, og jeg er glad for det. Underviste bl.a i en klasse der det ble kastet stoler omtrent daglig. De gikk "heldigvis" ikke noe fysisk på meg,men på andre elever. Med meg skulle de krangle, banne til og teste grenser med. Det var helt umulig å undervise, og jeg syns så synd på de som faktisk ønsket å lære noe. 

Det er også mye på andre trinn. Det er noe i hver klasse, og mobbetallene øker også.

Selv om det helt sikkert ikke var bedre på 60-80-tallet (min mor har også noen heftige fortellinger fra da hun gikk på skolen på 60-tallet), så betyr det ikke at vi bør forvente slik oppførsel fra elevene. Min mor fortalte at noen elever ble slått av læreren på 60-tallet også. Eller bare kastet ut. Det betyr ikke at vi skal tilbake dit heller. Det er enorme forventninger til en lærer i dag kontra før i tiden. Om noen elever sloss på skolen før, så var ikke lærer ansvarlig. Hun kunne sende elevene ut, og ingen foreldre klagde til skolen om at de måtte ordne opp i denne mobbingen!

Skal det være ok for barn å slåss og oppføre seg som drittunger på skolen, så bør det være ok for skolen å kaste ut eleven og frasi seg ansvaret. Så at det ikke var bedre før, hva er egentlig poenget med en slik kommentar? Som jeg tolker det, betyr sånt at vi får bare finne oss i det og det ikke er så mye å gjøre med? 

Nei vi må aldri tolererer dette, men det har vært og er utfordringe i skolen og nå er det i fri flyt, noe som berør mer enn elevene. Ja Jeg har ikke løsningen men synnes det er på tide med en en ny skolereform. Barn skal ikke vokse opp under slike forhold. Det er ofentlig omsorgsvikt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da jeg gikk på barneskolen på 90 tallet ble jeg ranet fra en leke av en annen elev med kniv. Han var 10 år

Anonymkode: 1ca7b...02a

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg gikk på barneskolen på 90 tallet ble jeg ranet fra en leke av en annen elev med kniv. Han var 10 år

Ja og på ungdomsskolen var det en medelev som ble knivstukket av en annen elev.. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Øh. Var masse vold på skolen når jeg vokste opp. Er 45. Var helt vanlig. Nå er derimot veldig lite av det. Men det står mye om det i avisa. 
Blant annet hadde en familie mange barn som fra tidlig alder måtte ordne alt selv - foreldrene var hele tiden vekke. Minsteungen gikk alltid bananas på skolen, alle var redd for han. Ingen sa noe til barnevernet så klart. Nå er han død - skøt seg selv etter han drepte broren sin. Hurra for gamle dager… 

Anonymkode: a3984...966

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...