Gå til innhold

Kan "dumme", eller folk som ikke er flinke i matte overleve IT studie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er like før jeg må sende inn søknaden min på Samordna Opptak, og jeg lurer på om man absolutt må være god i matte for å overleve på IT-studier. Nå tenker jeg spesielt på IT og ledelse, samt informasjonssystemer. Det er ingenting annet som interesserer meg av studiene på nettsiden, og jeg har lenge vurdert å gå IT-veien. Liker pc, og designe nettsider. Ønsker samtidig å få kjøpt meg en ny pc som egner seg bra til koding/programmering, slik at jeg kan lære meg det over sommeren. Hva tenker dere? Er det noen her som nå jobber innenfor IT, men som ikke var/er flinke i matte? Vil etter endt studie sikte mer mot cyber sikkerhet, da dette virker aller mest spennende for meg :)

Hilsen jente på 20 år (Det trengs flere jenter i IT-bransjen!!!)

Anonymkode: 73fa3...120

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du dårlig i matte er du mest sannsynlig dårlig i programmering. Men IT er mye mer enn programmering

Anonymkode: 4dd43...dfc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du dårlig i matte er du mest sannsynlig dårlig i programmering. Men IT er mye mer enn programmering

hvilke IT-studier anbefales dersom en er dårlig i programmering? TS

AnonymBruker
Skrevet

Har du realfag fra vgs og kvalifisert til it-studier så ville jeg ikke latt dårlig selvtillit når det kommer til matte stoppet meg. 

Du kommer deg gjennom studiet og vil antagelig oppleve bedre forståelse og interesse for matte underveis når du bruker det mer praktisk enn på vgs. 

Ikke la din matteopplevelse på vgs definere dine mattekunnskaper. Jeg vet om mange som tok mattefag på universitet som fikk en aha-opplevelse når de fikk det servert på en litt annen måte enn på vgs. Bare fordi man strevde med matte på vgs betyr ikke at man er dårlig i matte. Det kan hende at man bare trenger å lære det litt på en annen måte.

Anonymkode: 632ee...824

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du realfag fra vgs og kvalifisert til it-studier så ville jeg ikke latt dårlig selvtillit når det kommer til matte stoppet meg. 

Du kommer deg gjennom studiet og vil antagelig oppleve bedre forståelse og interesse for matte underveis når du bruker det mer praktisk enn på vgs. 

Ikke la din matteopplevelse på vgs definere dine mattekunnskaper. Jeg vet om mange som tok mattefag på universitet som fikk en aha-opplevelse når de fikk det servert på en litt annen måte enn på vgs. Bare fordi man strevde med matte på vgs betyr ikke at man er dårlig i matte. Det kan hende at man bare trenger å lære det litt på en annen måte.

Anonymkode: 632ee...824

Eneste problemet her er vel at jeg tok praktisk matte, og gikk ut med en 2'er (var nesten jeg strøk) 

Har dessverre ikke matten som kvalifiserer meg til visse ingeniør/it studier, men mange krever ikke mattekravet. Det er derfor nettopp jeg er i tvil. Er villig til å jobbe godt nok, men er så redd for at det blir for vanskelig, og at jeg da ligger bak. TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis studiet ikke har mattekrav, så har du i alle fall ingenting å bekymre deg for. Da er det jo ikke forventet at har noe mer enn bestått minimum matte fra VGS. Og det har du jo. Kjør på sier jeg.

Anonymkode: 46b02...8a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tja. Jeg relativt god i matte (B), men ganske dårlig i programmering ( fikk D på eksamen). Jeg syns ikke det var enkelt å overføre mattekunnskaper til programmering, og for meg er det to forskjellige språk. 

Så jeg ville ikke latt dårlig mattekarakter hindret meg i å prøve meg på programmering.  :)

Anonymkode: 2be21...551

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er like før jeg må sende inn søknaden min på Samordna Opptak, og jeg lurer på om man absolutt må være god i matte for å overleve på IT-studier. Nå tenker jeg spesielt på IT og ledelse, samt informasjonssystemer. Det er ingenting annet som interesserer meg av studiene på nettsiden, og jeg har lenge vurdert å gå IT-veien. Liker pc, og designe nettsider. Ønsker samtidig å få kjøpt meg en ny pc som egner seg bra til koding/programmering, slik at jeg kan lære meg det over sommeren. Hva tenker dere? Er det noen her som nå jobber innenfor IT, men som ikke var/er flinke i matte? Vil etter endt studie sikte mer mot cyber sikkerhet, da dette virker aller mest spennende for meg :)

Du er ikke dum selv om du ikke er god i matte. Matematisk/logisk intelligens er bare en av maaange typer intelligens.

Anonymkode: 366b8...32d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ganske mye matematisk bakgrunn fra studiet, og er utvikler/programmerer (og jente), men kan ikke si at jeg bruker det sånn veldig mye i hverdagen på jobb. 

Det jeg ser for meg kan være litt vanskelig om man ikke er særlig stødig i matte er boolsk algebra, indeksering og løkker, funksjoner. Kanskje også heltallsdivisjon. 

Men dette lærer du av å programmere også.

Ville absolutt gått for det! 

Men hvis du vil designe nettsider bør du gå mer design rettet, altså trenger du ikke programmering for å designe nettsider. 

Anonymkode: 0f85d...a6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

IT er mye rart, på samme måte som humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag har en del forskjellige retninger. 

Du nevner derimot Cyber Security spesifikt, og det er tunge greier. Ved NTNU så krever de enten R1 eller S1 / S2.

https://www.ntnu.no/studier/bdigsec

Men ved Høyskolen Kristiania, der man må betale skolepenger, ser det ikke ut til at de har mattekravet R1 eller S1 + S2.

https://www.kristiania.no/studier/bachelor/cybersikkerhet/

Mens IT og ledelse blir noe annet. Kan være noe slikt som mer generell kjennskap til systemer og programmer, altså mer praktisk-rettet, som for øvrig er interessant og kan passe mer for folk som ikke er kvantitative av seg. Likevel kan det være innslag av programmering her også, og det er ikke bare bare. Hadde det vært så lett å programmere, så hadde flertallet kunne det, men de kan det ikke. Ikke en gang i nærheten.

Selv om noen av disse studiestedene ikke krever høyere nivå av matte, så er mitt inntrykk at du burde helst vært inne på den type matte likevel.

Universiteter som NTNU og UiO virker mer "ansvarlige" der de krever høyere nivå på matten, mens de mindre stedene slik som Kristiania, USN, UiA og flere andre ser ut til å la være å kreve R1 eller S1 + S2, men det betyr likevel ikke at det ikke kommer godt med. 

Du fikk så vidt en 2-er (helt på grensa til stryk som du selv påpeker) i praktisk matte 1P + 2P? Jeg ser ikke helt hvordan du skal ha et grunnlag for å studere dette, selv de mykere sidene av IT.

Anonymkode: 1738c...366

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vil ikke anbefale IT-studie til folk er dårlig i matematikk. De to henger tett sammen.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

hvilke IT-studier anbefales dersom en er dårlig i programmering? TS

Alle IT-studier krever matematikk, spesielt de som gir deg bra jobb. Om du derimot, er interessert og bruke mange timer på å lære matematikk, så kan du prøve deg på Interaksjonsdesgin. Da har du minimal matematikk (vanskelig for deg som ikke er god i matte), og mer designfag.

Anonymkode: 0ba58...3a9

Skrevet

Enig i at IT-studier krever en forståelse og et høyere nivå når det gjelder matematikk. Det er nødvendig å ha god kunnskap til algoritmer og databaser for å bli en dyktig programmerer og forstå cyber sikkerhet. Anbefaler å prøve et kurs på internett for å finne ut om dette kan være studiet for deg. Det finnes mange billige kurs, og noen basic kurs er gratis også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja. Jeg relativt god i matte (B), men ganske dårlig i programmering ( fikk D på eksamen). Jeg syns ikke det var enkelt å overføre mattekunnskaper til programmering, og for meg er det to forskjellige språk. 

Så jeg ville ikke latt dårlig mattekarakter hindret meg i å prøve meg på programmering.  :)

Anonymkode: 2be21...551

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er ikke dum selv om du ikke er god i matte. Matematisk/logisk intelligens er bare en av maaange typer intelligens.

Anonymkode: 366b8...32d

... men det er samme type "logikk" / IQ

Selvfølgelig kan man være bedre i det ene enn det andre, men det er mye overlapp (boolsk algebra og diskret matte er jo både matematikk og programmering f.eks.)

Det kommer selvsagt an på hva slags programmering man snakker om, men matte kommer veldig godt med som verktøy. Fetteren min har f.eks. kun utdanning i fysikk (doktorgrad) og er ekstremt god i matte, men jobber med å utvikle AI som egentlig bare er transformasjoner og avansert matte.

Anonymkode: 5ad93...27f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle IT-studier krever matematikk, spesielt de som gir deg bra jobb.

Anonymkode: 0ba58...3a9

Hva mener du med dette? Det er mange it studier der ute som har kun GENS som krav som fører til jobb etter utdanning. 

Anonymkode: 2ac28...d83

AnonymBruker
Skrevet

Digresjon; men må man være flink i matte i designfag innen it, som grafisk design?

Anonymkode: 146c5...5e3

Skrevet
johanne.91 skrev (8 timer siden):

Vil ikke anbefale IT-studie til folk er dårlig i matematikk. De to henger tett sammen.

Samtidig er ikke «vanlig» matte nødvendigvis det samme. Jeg hadde en 3’er i matte på videregående, mitt aller dårligste fag. Jeg gjorde det likevel veldig godt på bachelor og master-studier. Jeg jobber ikke direkte med IT, men bruker ulike systemer aktivt og forsøker å lære meg Python nå. Statistikk var et av favorittfagene mine, og jeg fikk B og noen få A’er i statistikkrelaterte fag. Matte på videregående er noe veldig annet, og jeg syntes det var vanskelig å finne motivasjon. Det var masse matte i statistikken, og det var gøy. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange som påstår at man må kunne matte for å drive med IT.

Før var det en bachelorgrad som het IT- og ledelse. Nå heter den vel IT- og informasjonssystemer. Ingen krav til matte utover studiekompetanse/studiespes. Relativt lite matte i løpet av studiet.

Jeg har 2 i matte fra VGS (delvis fordi jeg er dårlig i matte, delvis fordi jeg aldri prøvde).

Jeg har likevel et snitt på godt over B på min bachelorgrad innen IT...

Anonymkode: 6a670...a08

Skrevet

Tror det er en grunn til at studiene som har høyest strykprosent på universitetene er matte og programmering. Det henger litt sammen. Ts snakket om å spesialisere seg i Cybersikkerhet, så vi snakker ikke om de ‘mykere’ IT fagene/studiene som noen nevnte ovenfor her. Har selv studert IT, og synes absolutt det er en sammenheng mellom programmering og matte. Snakker selvfølgelig ut ifra egen erfaring.

AnonymBruker
Skrevet
Callista skrev (9 minutter siden):

Tror det er en grunn til at studiene som har høyest strykprosent på universitetene er matte og programmering. Det henger litt sammen. Ts snakket om å spesialisere seg i Cybersikkerhet, så vi snakker ikke om de ‘mykere’ IT fagene/studiene som noen nevnte ovenfor her. Har selv studert IT, og synes absolutt det er en sammenheng mellom programmering og matte. Snakker selvfølgelig ut ifra egen erfaring.

Vel, jeg har jobbet som programmerer, og det er ikke nødvendigvis så mye matte nei. Det spørs helt hvilket felt man skal utvikle innen, om det er matematisk drevet eller ikke. Det er det dog svært mange forretningsområder som faktisk ikke er. 

Anonymkode: 6f173...1c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...