Gå til innhold

Hvor ville du plassert sofa? Plantegning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har kjøpt hus og jeg er usikker på møbelplassering. Har lyst til å åpne opp veggen mellom stue og kjøkken, men da vet jeg ikke hvor sofaen og TVen skal stå. Noen forslag? Vurderer også å tette igjen døråpningen fra gangen til spisestua og heller åpne opp fra gangen og rett inn i stua/kjøkkenet. Men er ikke sikker på hva som kan bli fint. ☺️

Screenshot_20230410_203409.jpg

Anonymkode: 7ff68...217

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøkkenet skal forresten byttes så kan ha en annen planløsning der. Feks med kjøkkenøy.

AnonymBruker
Skrevet

Åpner du opp til kjøkken å lager en kjøkkenøy der veggen er, så kan sofaen stå med ryggen mot øyen midt på gulvet. Ville lukket igjen døren til spisestuen og lagd en til stuen.

Anonymkode: ab234...fa7

Skrevet

Min tanke er at du kan ha tvstue i spisestuen. Men ikke åpne opp noe der. Og heller ha spisestuen der stuen er. Ville gjerne ikke åpnet opp hele kjøkkenet. Kanskje bare litt mer åpning enn nå, ellers mister du en vegg til å ha skap/kjøleskap/benkeplass. Med mindre alt er integrert og det holder. Men per nå ser det jo ut som noe er plassert langs den veggen du tenker å åpne. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville hatt sofaen oppe i høyre hjørnet, med TV på veggen atme døra. 

• Liker 1
Skrevet

Ville kommet meg i hus først. Få avklart bærevegg mm. Deretter finne ut planløsning på kjøkken. Åpne mellom kjøkken/stue. Lekkert å trekke sofa og stoler sammen i en gruppe midt i arealet. Mål opp lengde/bredde på sofa og stoler m/malertape. Lettere å se hvor stor plass til rådighet.

• Liker 6
Skrevet

Husk forresten at hvis planløsning på kjøkken endres så må dere kanskje ha elektriker til å fikse diverse. Ikke sikkert det spiller noen rolle for dere. Men tusenlappene flyr fort.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort som du sa og åpnet opp. Så hadde jeg hatt stor spisestue der hvor stua er. Hatt sånne spisestue møbler hvor det hører til en slags sofa og gode stoler til spisebordet, hvis du skjønner hva jeg mener med denne dårlige forklaringen. Så hadde jeg hatt stua med tv og god sofa der hvor spisestuen er. Tenker at hvis dere skal ha gjester så er det gull å ha god plass og gode sitteplasser rundt et spisebord. I stua trenger man ikke ha bedre plass enn til kjernefamilien, da de færreste har besøk for å se på tv.

Anonymkode: 0e718...2f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt sofa og tv i spisestue, men tror det blir for liten plass dessverre....  Skal legge ved bilde. Takk for mange innspill, skal lese nøye over dem ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20230410_205914.jpg

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (16 minutter siden):

Jeg ville hatt sofaen oppe i høyre hjørnet, med TV på veggen atme døra. 

Det er sånn huset er innredet nå, og kanskje det er den beste løsningen.

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er sånn huset er innredet nå, og kanskje det er den beste løsningen.

Ts

Behold spisestuen. Det er hverdagen som gjelder..ved å åpne mellom kjøkken og stue og adskille med en øy m/stoler på ene siden spises måltidene her. Spisestuen benyttes til mer formell bruk som v/høytider og middagsselskaper. Sett inn en skyvedør i glass eventuelt.

Endret av Rødstrupa
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange er dere, trenger dere stor sofa og mange stoler? Tror jeg ville brukt spisestuen som tvkrok og flyttet spiseplassen nærmere kjøkkenet.

Anonymkode: 147c4...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tv stue der hvor spisestua er, blir eneste alternativ om du skal fjerne veggen mellom stue og kjøkken. Det er også uansett mer naturlig å ha spisestue i tilknytning til kjøkkenet da, altså å bytte plass på spisestue og tv stue rett og slett. 

Anonymkode: 824e0...483

AnonymBruker
Skrevet

Er det panel i taket på stuen og kjøkkenet også? Og ligger det samme vei som i spisestue?

Anonymkode: d92b4...53a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange er dere, trenger dere stor sofa og mange stoler? Tror jeg ville brukt spisestuen som tvkrok og flyttet spiseplassen nærmere kjøkkenet.

Anonymkode: 147c4...8ed

Vi er to voksne og 3 barn 50%. Har lyst til å kunne ha plass til familie og venner på besøk. Tror dessverre spisestua er altfor trang til å ha tv der... Men skal se ordentlig på det når vi overtar ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det panel i taket på stuen og kjøkkenet også? Og ligger det samme vei som i spisestue?

Det er panel og det ligger samme vei ja ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg kanskje ender på noe omtrent som på bildet her. Med sofa inntil veggen i stua, spisebord i spisestua, og å åpne litt opp fra gangen. Må bygge en vegg med en dør foran trappa pga utleiedel i kjelleren. Usikker på hvordan det blir best med kjøkkeninnredningen...

Screenshot_20230410_223740.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet døren slik at den går rett inn i det som på plantegningen er stua - enkelst vei med det man bærer på mest: ukentlig mathandel.

Jeg hadde også gjort det jeg kan for å omgjøre spisestuen til en koselig tv-stue, og dermed få et stort "allrom" i tilknytning til kjøkkenet. Jeg hadde villet ha åpen løsning med kjøkkenet og et stort spisebord som blir et samlingspunkt både for arbeid, lekser, måltider, hobby osv. 

Anonymkode: 982cf...17a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er panel og det ligger samme vei ja ☺️

Da er den veggen mellom kjøkkenet og stuen mest sannsynlig en bærevegg, med mindre de har lektet ned taket i ettertid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...