AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Kjæresten min skal sannsynligvis legges inn frivillig på psykiatrisk sykehus. Er det noen her som har vært innlagt tidligere som kan svare meg på et par spørsmål? Situasjonen er sånn at fastlegen hennes har anbefalt og søkt henne inn til innleggelse. Etter det fikk hun et skjema hun måtte fylle ut med spørsmål om symptomer etc som hun skal ta med til en samtale med psykiatrisk sykepleier. Under denne samtalen skal det endelig bestemmes om hun blir innlagt eller om det er en annen type behandling som passer bedre Sånn jeg har forstått det er dette en vanlig måte å gjøre det på for å avgjøre hva slags behandling pasienter innen psykiatrien skal få. Dette er en helt frivillig innleggelse og hun har heller ikke vært innlagt tidligere. Spørsmålet mitt blir da, vil man bli innlagt umiddelbart etter denne samtalen med psykiatrisk sykepleier? Eller får man komme hjem og eventuelt bli innlagt senere? Hvor lang tid går det eventuelt fra samtalen til man blir innlagt? Og hvor lenge er det vanlig å være innlagt på psykiatrisk sykehus? Er det bare et par dager? Eller er det snakk om uker eller måneder? Anonymkode: e9d89...882
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Mest sannsynlig med en gang. Og så lenge det trengs. Anonymkode: fb235...4df
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Rundt 3 uker er vanlig innleggelsestid så de da jeg var innlagt. Jeg fikk en dag jeg skulle møte opp da samme dag ikke passet, de er fleksible til en viss grad virket det som. Anonymkode: 5899a...866
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rundt 3 uker er vanlig innleggelsestid så de da jeg var innlagt. Jeg fikk en dag jeg skulle møte opp da samme dag ikke passet, de er fleksible til en viss grad virket det som. Anonymkode: 5899a...866 Dette er så varierende fra sted til sted og avd til avd. Her det f.eks kun dps døgn som har frivillig innleggelse og gjennomsnittstiden er en uke Anonymkode: 4f176...9f6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Det er ok. Tusen takk for svarene 😊 Anonymkode: e9d89...882
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 På DPS har jeg stort sett opplevd å bli lagt inn rett etter samtalen, men opplevde to ganger at jeg måtte vente på ledig plass fordi "min" plass hadde blitt tatt av en annen i siste liten pga. overflytting fra akuttpsykiatrisk (overføringer derfra hadde førsterett på DPSet jeg tilhørte). Den ene gangen fikk jeg komme inn dagen etter, og den andre gangen ventet jeg i to uker. Var innlagt alt fra noen få dager til flere måneder. Noen ganger var jeg der kortere enn den opprinnelige planen, og andre ganger var jeg der lengre. Det utarbeides en plan når man kommer inn, også tas det vurderinger fortløpende. Planen endres ved behov. Opplevde aldri at de prøvde å hive meg ut for tidlig, det var heller motsatt. Anonymkode: c6a93...cc9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Just now, AnonymBruker said: På DPS har jeg stort sett opplevd å bli lagt inn rett etter samtalen, men opplevde to ganger at jeg måtte vente på ledig plass fordi "min" plass hadde blitt tatt av en annen i siste liten pga. overflytting fra akuttpsykiatrisk (overføringer derfra hadde førsterett på DPSet jeg tilhørte). Den ene gangen fikk jeg komme inn dagen etter, og den andre gangen ventet jeg i to uker. Var innlagt alt fra noen få dager til flere måneder. Noen ganger var jeg der kortere enn den opprinnelige planen, og andre ganger var jeg der lengre. Det utarbeides en plan når man kommer inn, også tas det vurderinger fortløpende. Planen endres ved behov. Opplevde aldri at de prøvde å hive meg ut for tidlig, det var heller motsatt. Anonymkode: c6a93...cc9 DPSet hadde to avdelinger hvor gjennomsnittlig liggetid var 4 uker og 1 uke. På avdelingen med kortest gjennomsnittlig liggetid var halvparten av sengene holdt av til pasienter som hadde en avtale hvor de ringte inn og sa ifra om at de trengte pause, også var de der i opptil 3 dager. Anonymkode: c6a93...cc9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 Så fint at hun får hjelp nå! Det kommer helt an på om det hun søker er en akuttinnleggelse eller en langvarig innleggelse og behandlingsopphold. Akuttinnleggelse er max fem dager lang innleggelse. Da er det fastlege eller legevakt som ringer til akutt team på dps for å få en akutt time der for vurdering av helsetilstanden. Jeg har vært akuttinnlagt to ganger og bare den ene gangen ble jeg kjørt rett fra samtalen til sykehuset. Da hadde jeg på forhånd av samtalen på akutt dps team fått beskjed om å ta med meg tøy for noen dager og var i en akutt krise etter alvorlig traume som de alle skjønte jeg trengte umiddelbar hjelp for. Den andre gangen hadde jeg samtale og fikk beskjed om at det var fullt og fikk plass to dager etter samtalen. Var da hjemme i mellomtiden. Den andre type innleggelse er langvarig innleggelse. Da er det fastlege eller psykolog som sender en henvisning til sykehuset, så tar det ca tre uker for å få svar i posten hvor man får en dato for vurderingssamtale med behandler på sykehuset. Man innlegges ikke samme dag man er til vurderingssamtale, men får nytt brev med innkalling i posten til innleggelsesdato ca 1-3 måneder senere. Langtidsinnleggelse er som oftest 3-4 uker. Enkelte får 6-8 uker men veldig få. Anonymkode: 79968...f63
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 Kommer helt an på. Jeg har vært innlagt flere ganger. Planlagt innleggelse kan være noen dager/uker/måneder i forkant. Har også hatt innleggelser på akuttpsykiatrisk, hvor innleggelse skjer med en gang. Dersom det er planlagt innleggelse er min erfaring at man sammen finner ut av når innleggelsen finner sted. Ved planlagt innleggelse har jeg som regel vært lagt inn i 4 uker. Anonymkode: 9d28a...919
Purple_Pixiedust Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så fint at hun får hjelp nå! Det kommer helt an på om det hun søker er en akuttinnleggelse eller en langvarig innleggelse og behandlingsopphold. Akuttinnleggelse er max fem dager lang innleggelse. Da er det fastlege eller legevakt som ringer til akutt team på dps for å få en akutt time der for vurdering av helsetilstanden. Jeg har vært akuttinnlagt to ganger og bare den ene gangen ble jeg kjørt rett fra samtalen til sykehuset. Da hadde jeg på forhånd av samtalen på akutt dps team fått beskjed om å ta med meg tøy for noen dager og var i en akutt krise etter alvorlig traume som de alle skjønte jeg trengte umiddelbar hjelp for. Den andre gangen hadde jeg samtale og fikk beskjed om at det var fullt og fikk plass to dager etter samtalen. Var da hjemme i mellomtiden. Den andre type innleggelse er langvarig innleggelse. Da er det fastlege eller psykolog som sender en henvisning til sykehuset, så tar det ca tre uker for å få svar i posten hvor man får en dato for vurderingssamtale med behandler på sykehuset. Man innlegges ikke samme dag man er til vurderingssamtale, men får nytt brev med innkalling i posten til innleggelsesdato ca 1-3 måneder senere. Langtidsinnleggelse er som oftest 3-4 uker. Enkelte får 6-8 uker men veldig få. Anonymkode: 79968...f63 Dette er ulikt fra sted til sted. Det er lurt å poengtere så TS ikke tror det er fasiten. Her kan man være alt fra en natt til flere måneder på akuttpsykiatrisk. Jeg har vært i 7,5 mnd og kun noen timer. Da henvises man av fastlege, legevakt eller behandler på DPS og jeg har aldri opplevd å ikke kunne komme samme dag pga det er fullt, og jeg har over 70 innleggelser bak meg. Ja det er mye, men jeg har en avtale med akuttpsykiatrien om lav terskel for innleggelse. Men poenget mitt var at akuttpostene skal jo være rustet til å ha ledige sengeplasser. Veldig uheldig å måtte vente i to dager for akutt innleggelse. Det er noe jeg klarer i dag, faktisk har jeg av praktiske årsaker bestemt meg for å vente til torsdag med å legge meg inn igjen hvis jeg klarer å holde ut. Men før hadde det ikke vært sjans å vente. Dessuten var jo et antall av de 70 innleggelsene korte tvangsinnleggelser. På DPS her så er det alt fra to uker til åtte uker, men det mest vanlige er 6 ukers innleggelse. Og fra henvisning til innleggelse tar det 4-6 mnd, med en forvernsamtale ca en måned før. Det er ingen akuttplasser på DPS døgn her. Noen steder har de det og da sendes de fra akuttmottaket og til DPS istedenfor å være på akuttposten.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så fint at hun får hjelp nå! Det kommer helt an på om det hun søker er en akuttinnleggelse eller en langvarig innleggelse og behandlingsopphold. Akuttinnleggelse er max fem dager lang innleggelse. Da er det fastlege eller legevakt som ringer til akutt team på dps for å få en akutt time der for vurdering av helsetilstanden. Jeg har vært akuttinnlagt to ganger og bare den ene gangen ble jeg kjørt rett fra samtalen til sykehuset. Da hadde jeg på forhånd av samtalen på akutt dps team fått beskjed om å ta med meg tøy for noen dager og var i en akutt krise etter alvorlig traume som de alle skjønte jeg trengte umiddelbar hjelp for. Den andre gangen hadde jeg samtale og fikk beskjed om at det var fullt og fikk plass to dager etter samtalen. Var da hjemme i mellomtiden. Den andre type innleggelse er langvarig innleggelse. Da er det fastlege eller psykolog som sender en henvisning til sykehuset, så tar det ca tre uker for å få svar i posten hvor man får en dato for vurderingssamtale med behandler på sykehuset. Man innlegges ikke samme dag man er til vurderingssamtale, men får nytt brev med innkalling i posten til innleggelsesdato ca 1-3 måneder senere. Langtidsinnleggelse er som oftest 3-4 uker. Enkelte får 6-8 uker men veldig få. Anonymkode: 79968...f63 Dette er IKKE en fasit! Anonymkode: 4f176...9f6 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette er IKKE en fasit! Anonymkode: 4f176...9f6 9 hours ago, Purple_Pixiedust said: Dette er ulikt fra sted til sted. Det er lurt å poengtere så TS ikke tror det er fasiten. (...) Dette. Akutt-innleggelse på DPS og på akuttpsykiatrisk (altså på sykehuset) er også forskjellig. Anonymkode: c6a93...cc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå