Gå til innhold

Gutt 2.5 vil ikke belaste foten etter skade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

For 1.5 uke siden hadde vi en liten sklieulykke der jeg havnet oppå benet til sønnen min i fart. Han skrek av smerte og hadde tydelig veldig vondt. Han klarte ikke belaste benet sitt og hadde store smerter.  Vi tok han til legevakta samme dag og ble henvist til ortopedisk dagen etter. Der tok vi røntgen og sjekket benet men fant ingenting. Fikk beskjed om å komme tilbake etter et par dager om det ikke bedret seg og det gjorde det ikke så vi dro tilbake. Fikk beskjed om å bare avvente en ekstra uke så vi dro til Volvat fordi mammahjertet ikke klarer å roe seg når jeg tror at noe kan være galt. Der sjekket de ikke noe annet enn en ny runde med røntgen og det var fortsatt ingen tegn til brudd. Han fikk gips som han skulle gå med i en uke i tilfelle. Det har ikke vært noen hevelser, misfarginger eller andre tegn til alvorlig skade annet enn at han har vondt. 

Nå krabber han, ruller rundt, styrer og turner i senga. Han reiser seg opp (uten å bruke det skadede benet) og kan legge veldig lett vekt på det. Men han nekter å stå eller å gå. Han sier aua i benet noen få ganger men ellers viser han ikke mye tegn til å ha det vondt lenger. 

Har noen opplevd noe lignende? Har noen råd og komme med her? Er det bare å smøre seg med tålmodighet? Han begynner jo å bli ganske understimulert og gråter MASSE fordi det er så mye følelser inni han. Aller helst vil han bare sitte å se på tv med smokken og det er VELDIG ulikt den aktive fine gutten min ❤️ 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tålmodighet, det går seg til.

Anonymkode: ff681...06f

Skrevet

Det er noe med barns psyke og skader, som gjør at de helt kan slutte å bruke en kroppsdel som har vært skadet, også etter at den har blitt frisk. Oppsøk lege og be om fysioterapivurdering om det ikke gir seg den kommende uka. Det kan ordne seg av seg selv når barnehagen åpner, og barnet glemmer seg bort.

• Liker 3
Skrevet
Andro skrev (12 minutter siden):

Det er noe med barns psyke og skader, som gjør at de helt kan slutte å bruke en kroppsdel som har vært skadet, også etter at den har blitt frisk. Oppsøk lege og be om fysioterapivurdering om det ikke gir seg den kommende uka. Det kan ordne seg av seg selv når barnehagen åpner, og barnet glemmer seg bort.

Tusen takk! :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han selv? Be han forklare hvorfor han ikke vil gå.

Anonymkode: f661e...85d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti dette på 2 barn som var +/- 3år og et på 11år. Gikk seg til på alle.

Anonymkode: ff681...06f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en nevø som var slik. Han var gjerne 3 år da. Det tok noen uker før han brukte foten sin, selv etter at den var god. Men en dag glemte han seg på lekeplassen. Han ble ivrig og sprang rundt. Han skulle bæres og haltet rundt før det. 

Det går seg nok til... Du må bare forklare at foten blir bedre, og det blir ikke vondt å gå på den snart, og da kan han gjøre alt igjen. 

Anonymkode: 08f3a...07c

Skrevet

Han husker nok hvor vondt det gjorde, spesielt siden han fikk på gips. Nå er han nok bare redd for å belaste det fordi han er redd for at det skal gjøre vondt igjen. Vi vet jo hvordan det er selv. Om vi f.eks tråkker skikkelig over så halter vi litt lenger enn vi egentlig trenger bare «for sikkerhetsskyld» :) Det går seg helt sikkert til TS :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva sier han selv? Be han forklare hvorfor han ikke vil gå.

Anonymkode: f661e...85d

Han sier bare at han skal gå på den etterpå 😂

• Hjerte 1
Skrevet
Sirah skrev (11 timer siden):

Han husker nok hvor vondt det gjorde, spesielt siden han fikk på gips. Nå er han nok bare redd for å belaste det fordi han er redd for at det skal gjøre vondt igjen. Vi vet jo hvordan det er selv. Om vi f.eks tråkker skikkelig over så halter vi litt lenger enn vi egentlig trenger bare «for sikkerhetsskyld» :) Det går seg helt sikkert til TS :)

takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ene ungen min slo tåa si kraftig i den alderen. Han greide ikke å gå, ble blå og hoven, men røntgen viste ingen tegn til brudd. Han gikk ikke på flere dager, men en dag han var ute, så tråkket han plutselig ned på foten og gikk 1 skritt, også 2 skritt før han snur seg mot meg og sier "mamma. Det jeg kan gå på foten min!!!" Med glede og iver. Jeg trur de siste dagene var mer psykisk. Han husket smertene de første dagene, og turde ikke prøve. For det var tydeligvis ikke noe vondt når Hahn først tråkket ned på den. Så prøv å ikke nevn det, ikke push. Bare behandle han som vanlig, også kanskje har er uheldig å går på den uten å tenke seg om, og vips så er det gjort. Eller så kan du høre med en fysio om de har råd til deg for æ hjelpe ungen.

Anonymkode: 9ec64...f02

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ene ungen min slo tåa si kraftig i den alderen. Han greide ikke å gå, ble blå og hoven, men røntgen viste ingen tegn til brudd. Han gikk ikke på flere dager, men en dag han var ute, så tråkket han plutselig ned på foten og gikk 1 skritt, også 2 skritt før han snur seg mot meg og sier "mamma. Det jeg kan gå på foten min!!!" Med glede og iver. Jeg trur de siste dagene var mer psykisk. Han husket smertene de første dagene, og turde ikke prøve. For det var tydeligvis ikke noe vondt når Hahn først tråkket ned på den. Så prøv å ikke nevn det, ikke push. Bare behandle han som vanlig, også kanskje har er uheldig å går på den uten å tenke seg om, og vips så er det gjort. Eller så kan du høre med en fysio om de har råd til deg for æ hjelpe ungen.

Anonymkode: 9ec64...f02

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...