Gå til innhold

Hva gjør jeg feil?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg lage Focaccia i langpanne. Men i stedet for at den ble "kake-aktig" i konsistensen (med myk overflate og luftig inni) ble den hard på toppen og i bunnen. :sur: Den minnet litt om en tjukk pizzadeig. :grine:

hvordan får jeg til at den blir luftig, høy og med myk konsistens?

Jeg trenger virkerlig hjelp, for dette vil jeg få til.

.. min stakkars samboer spiste høflig, og sa naaaam - veldig godt..

:overrasket: :grine2: :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vi få se oppskriften? Ellers må du kna godt, heve lenge og ha riktig ovnstemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

All matlaging er kjemi, og hvis noe ikke er helt som det skal, blir resultatet feil.

Hard overflate kan ha flere årsaker, og det ville hjulpet om du ga litt mer informasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi få se oppskriften? Ellers må du kna godt, heve lenge og ha riktig ovnstemperatur.

Ja, selvfølgelig. Jeg brukte

3,5 dl vann

1 dl olje

1 ts salt

25 gr gjær

mel til deigen ble fin (ca 4 dl)

fyllet slik det skal være (utelater det her ;) )

Deigen hevet først i 1 1/2 time. Så la jeg den utover på en langpanne og lot den heve i en time. (Deigen hevet seg godt).

Så stekte jeg den ved 200 grader i 35 minutter. (Da var den blitt gylden).

Vips og sim salabim: Så hadde jeg en steinhard Focaccia.

:overrasket:

Jeg vil lage det en gang til i dag, men denne gangen vil jeg at den skal være god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Brukte du olje oppå?

Dynk deigen godt med god olje når du har harr den over i langpanna, og pass på at du får dekket hele overflaten. Hev i en halvtime, arbeid oljen godt nedi. Bruk alle fingrene slik at det blir fordypninger.

Hev en time til, og stek den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du olje oppå?

Dynk deigen godt med god olje når du har harr den over i langpanna, og pass på at du får dekket hele overflaten. Hev i en halvtime, arbeid oljen godt nedi. Bruk alle fingrene slik at det blir fordypninger.

Hev en time til, og stek den.

Ja, jeg bruker olje oppå.

Nei, nå skjønner jeg ikke hva jeg gjør gale :tristbla:

Hva med steketiden? Og temperaturen? Kanskje jeg gjør noe galt der?

Kortere steketid på høyere varme? Lengre tid på svakere varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker nøyaktig ovnstemperatur som deg, men steker min ca 10 minutter kortere. Kan ikke helt se at det er noe galt med oppskriften din heller. Kanskje du bare utelot noe, som du ikke kommer på? Prøv oppskriften en gang til, så ser du om det var en engangs greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nøyaktig ovnstemperatur som deg, men steker min ca 10 minutter kortere. Kan ikke helt se at det er noe galt med oppskriften din heller. Kanskje du bare utelot noe, som du ikke kommer på? Prøv oppskriften en gang til, så ser du om det var en engangs greie.

På Art of Taste skrives det at den skal stekes nederst i ovnen. Er det et triks?

Men du, Arkana, blir ikke din Focaccia hard på overflaten? Eller er den myk? Hvordan ser du at den er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir myk og god, kan ikke helt beskrive hvordan jeg ser at den er ferdig, den er gyllen på overflaten og kjennes "riktig" ut når jeg tar på den. Tror jeg bare fulgte oppskriften første gang, og den var perfekt etter riktig steketid og siden har jeg bare gjort det samme. Ovner er også litt ulike, så det er greit å finne riktig steketid og slikt for akkurat din ovn, men det burde ikke være så altfor stor forskjell. Her er min oppskrift i allefall.

Focaccia (1 stk)

25 g gjær

2 dl lunkent vann

2 ss olivenolje

1 ts grovt havsalt

350 g hvetemel

2 ss olivenolje

2 ts grovt havsalt

3 ts frisk hakket timian, evt 1 ½ ts tørket

Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og rosmarin. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Deigen er satt, og så får vi se da om det blir bra denne gangen.

:klem: Takk for god hjelp!

Holder dere oppdatert hvordan det går. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du har ikke for stor lang panne sånn at leiven blir for tynn, og med såpass lang steketid kan det lett bli som en pizzabunn.

Jeg bruker til min oppskrift en lanpanne på 25 x 35 cm og steker i 20-25 min på 200 graderC

Focaccia ( olivenbrød).

2 ½ dl lunkent vann

7 g tørr gjær( en pose)

½ ts sukker

Balndes la stå i ca ti min til det skummer.

400 g hvetemel evt spelt

¼ ts salt

1 ss helmelkspulver, kan sløyfes.

Fyll:

1 dl olivenolje

4 pressede fedd hvitløk

Fersk rosmarin hakket, ( bare bladene ikke stilkene)

Ca 1-2 ss grovt salt til å strø over.

Ca 30 sorte oliven uten stein.

Sikt i saltet og melkepulveret og nesten alt melet. Kna det sammen til en jevn og fin deig. La heve i en time.

Klapp deigen ut i en langpanne 20 x 30 cm eller lignede.

Bland sammen fyllet og smør det utover press oliven litt ned i deigen og strø litt grovt salt over.

La etterheve i ca 20 min.

Stekes i 20-25 min på 200°C

Dette brødet er nydelig til salater og pasaretter. Og i matpakken…..

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg bruker denne foccaciaoppskriften, mer eller mindre ihvertfall ;)

25 gram 1/2 pakke gjær

2 dl lunket vann

1 ts havsalt

2 ss olivenolje

350 g (ca 6 dl) hvetemel

2ss olivenolje

2 ts havsalt

2-3 ts hakket rosmarin

Rører sammen ingrediensene og elter deigen blank og smidig. Lar heve til ca dobbels strl. Elter igjen og klapper ut i form/langpanne. Etterhever ca 20-30 min, kommer an på romtempraturen. legger på olje, salt og rosmarin. Steker på 200 grader ca 25 min.

Den største forskjellen på oppskriftene er vel væskemengden og melmengden er ganske forskellig. Mulig at deigen er for løs og etterhevet for lenge slik at den "punkterer" i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke for stor lang panne sånn at leiven blir for tynn, og med såpass lang steketid kan det lett bli som en pizzabunn.

Mulig at du er inne på noe der.. :sjenert: Hvor tykk skal den være da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Det er mulig deigen er litt liten, men det erogså mye mulig du rett og slett ikke har latt den heve lenge nok. Det skal være mye luft i foccacia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JOHO! :hoppe:

Den ble kjempegod! :grine2:

Perfekt deig, tykkelse og smak. :tommelsmil:

Den ble veldig godt mottatt.

Takk for all hjelp! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...