Gå til innhold

Kul i ansiktet..! Hva gjør man med fettkul/lipom(?)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror det er fettkul jeg opplever. Har fått kul bak øret mange ganger som det til slutt renner blank væske ut av, men nå har jeg fått en foran øret som er synlig i ansiktet!

Før har jeg klemt på de bak øret i flere uker til de sprekker men det har gitt stygge arr og hud"poser" på baksiden av øret og jeg vil ikke ha arr i ansiktet. 

Hva gjør man egentlig med sånne fettkuler? Vil det hjelpe å få det vekk med å smøre på noe salve eller må den sprekke og tømmes for å forsvinne? 

Anonymkode: 782b2...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er fettkul jeg opplever. Har fått kul bak øret mange ganger som det til slutt renner blank væske ut av, men nå har jeg fått en foran øret som er synlig i ansiktet!

Før har jeg klemt på de bak øret i flere uker til de sprekker men det har gitt stygge arr og hud"poser" på baksiden av øret og jeg vil ikke ha arr i ansiktet. 

Hva gjør man egentlig med sånne fettkuler? Vil det hjelpe å få det vekk med å smøre på noe salve eller må den sprekke og tømmes for å forsvinne? 

Oppsøke en hudpleier og kanskje ta en dyprens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor er egentlig denne kulen?

Jeg oppdaget en kul foran øret. Viste seg å være en slags svulst i ørespyttkjertelen. Jeg venter på svar fra biopsi i morgen.

Dette er ikke så vanlig, så mange vet ikke om denne kjertelen tror jeg.

Det som er dumt med det er at den mest sannsynlig må fjernes selv om den skulle vise seg å være godartet (de fleste er godartede). Dvs en ganske komplisert operasjon i ansiktet.

Kan det være dette du har fått?

Anonymkode: 9c761...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en under øyet (nedi den lomma 😄) en gang, måtte skjæres bort.

Anonymkode: 3912a...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fetkul er oppsamlet talg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fjerne den hos hudlege. Må få med hele posen, ellers fyller den seg opp igjen/kommer tilbake. 
Gjør du ikke noe og er riktig uheldig kan den vokse og sprekke. 

Anonymkode: 46fde...7d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun/han burde sjekke hva kulen faktisk er før den fjernes.

Ble du noe klokere TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du går selvfølgelig til legen, bestill time i morgen. Mens du venter på legetime spør du på apoteket om de kan anbefale noe renseprodukter. Du skal ikke klemme, gni, stikke eller på noen måte irritere kulen.

Anonymkode: a84be...915

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TLR skrev (4 timer siden):

Oppsøke en hudpleier og kanskje ta en dyprens. 

TLR skrev (4 timer siden):

Fetkul er oppsamlet talg 

Nei, lipom er ikke talg. Det er en godartet svulst samlet med blank flytende væske som visstnok er fett. Den sitter dypt og kan ikke ordnes av dyprens og hudpleier. Den er ca 2,5-3cm i diameter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du går selvfølgelig til legen, bestill time i morgen. Mens du venter på legetime spør du på apoteket om de kan anbefale noe renseprodukter. Du skal ikke klemme, gni, stikke eller på noen måte irritere kulen.

Anonymkode: a84be...915

Jeg har aldri gått til lege med de andre kulene jeg har hatt. Rens er ikke noe med hensikt for den sitter mye dypere enn som så. Lipom er en liten svulst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor er egentlig denne kulen?

Jeg oppdaget en kul foran øret. Viste seg å være en slags svulst i ørespyttkjertelen. Jeg venter på svar fra biopsi i morgen.

Dette er ikke så vanlig, så mange vet ikke om denne kjertelen tror jeg.

Det som er dumt med det er at den mest sannsynlig må fjernes selv om den skulle vise seg å være godartet (de fleste er godartede). Dvs en ganske komplisert operasjon i ansiktet.

Kan det være dette du har fått?

Den er rett foran/under øreflippen. Jeg har hatt det samme bak samme øre flere ganger før. Vet at det kan fjernes med kirurgi men jeg vil helst unngå arr siden det kan ses i kanten av ansiktet da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fjerne den hos hudlege. Må få med hele posen, ellers fyller den seg opp igjen/kommer tilbake. 
Gjør du ikke noe og er riktig uheldig kan den vokse og sprekke. 

Anonymkode: 46fde...7d7

Uff! Hadde håpet det fantes noe sterk krem som kunne minske den. 

De jeg har hatt bak øret er muligens en som har kommet igjen og igjen ca med 1-2 års mellomrom om det ikke er forskjellige kuler. De ble så store at de sprakk.. 

Hvis det er mulig å unngå sprekking eller kirurgi så vil jeg unngå det. Men forsvinner disse aldri av seg selv? Må de alltid tømmes for å bli borte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kuler som ikke sitter på et sted som kan bli lett skjemmet blir fjerna av allmennlege.
Er det veldig synlig i ansiktet bør du gå få henvisning til spesialist, bla. for å unngå å skade nerver.

Har fjerna sånn selv på eksen fordi han ikke ville til lege. Det gikk aldeles strålende, men vil ikke anbefale det til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Pilga skrev (17 minutter siden):

Fettkuler væsker ikke… Du bør sjekke de kulene du snakker om, og det hos fastlege… 

Gjør de ikke det når de blir så store at de sprekker? Etter flere måneder. Evn må sprekkes med kirurgi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den jeg har nå væsker ikke men det antok jeg er fordi den er såpass nyoppstått (en uke). Om en måned eller to ville jeg antatt at det begynte å renne fett ut fra den. Så fyller det seg opp igjen med en gang og holder på sånn en god stund, før den på en måte er helt tømt. Sånn har det vært med de andre jeg har hatt bak øret og den jeg har nå foran øret er helt samme type kul som de jeg har hatt før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Den er rett foran/under øreflippen. Jeg har hatt det samme bak samme øre flere ganger før. Vet at det kan fjernes med kirurgi men jeg vil helst unngå arr siden det kan ses i kanten av ansiktet da :(

Kan du være så snill å Google Parotid gland tumor , og se om det er der den ligger?

jeg skjønner at du tenker dette er helt likt som tidligere, men jeg mistenker sterkt at det du beskriver er ørespyttkjertelen. I så fall så kan det kjennes helt likt ut som en liten fettkul, men det kan være noe mye mer alvorlig enn det. De sjekker selvfølgelig ut hva det er i så fall 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Gjør de ikke det når de blir så store at de sprekker? Etter flere måneder. Evn må sprekkes med kirurgi 

Nei, det gjør dem ikke. For fettet er tettpakket og i vevs-form. Ikke væske!

Det du har kan være mangt! Feks cyste. De innholdet væske. Dog er det umulig for noen å si hva det er før en lege har sett på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLR skrev (5 timer siden):

Fetkul er oppsamlet talg 

Det er feil. Fettkul består av fettceller… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 23.20):

Kan du være så snill å Google Parotid gland tumor , og se om det er der den ligger?

jeg skjønner at du tenker dette er helt likt som tidligere, men jeg mistenker sterkt at det du beskriver er ørespyttkjertelen. I så fall så kan det kjennes helt likt ut som en liten fettkul, men det kan være noe mye mer alvorlig enn det. De sjekker selvfølgelig ut hva det er i så fall 💛

Ja det er det! Googlet nå. Det er på omtrent samme sted, men ser ikke ut som på bildene på google. Min er som tidligere fettkuler, 2-3 cm i diameter og ganske hard og øm når jeg tar på den, helt rund, ingen uregelmessig form

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...