Gå til innhold

Sykmelding i uke 25, skal, skal ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er gravid i uke 25. Sliter med vond rygg og sover dårlig, 2-3 timer hver natt ca. Jobber fult som sykepleier på sykehjem. Hos oss røyker det noen pasienter, og jeg går i denne røyken hver dag, tenker mye på hva det gjør med den lille, blir mye bekymret. Jeg vurderer å spørre om en sykmelding pga rygg, søvn, men også at jeg blir så dårlig av røyklukta. Jeg blir tett i nesa, blør neseblod pga tørre slimhinner, hodepine (kan komme av at jeg sover for lite også), kvalm og irritabel. Får ikke byttet avdeling, har spurt om dette, har fått noe annet tilrettelegging med andre ting. Hadde ønsket å jobbe lenger, har igjen så lenge av svangerskapet, men vet ikke om jeg lenger klarer fult, paracet hjelper ikke på rygg og ibux kan jeg jo ikke ta. Er like vondt hjemme, men der skal jeg jo ikke prestere og ordne medikamenter som krever fult fokus. Nå blir jeg og presset til å være veileder for studenter... Er det innafor å be om delvis sykmelding på dette grunnlaget? Jeg har aldri vært sykmeldt, så aldri måtte be om det før, kjenner det er fryktelig ubehagelig å tenke på. 

Anonymkode: 9af69...83a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1671148-sykmelding-i-uke-25-skal-skal-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva sier legen din? :) 

Anonymkode: 154df...e4a

Det vet jeg jo ikke... Spurte her tilfelle noen hadde samme erfaring eller lignende, har som sagt ikke spurt enda.

Anonymkode: 9af69...83a

Annonse

AnonymBruker

En ting er sikkert; absolutt ingen, og da mener jeg virkelig INGEN kommer til å applaudere deg om du jobber fullt helt til permisjonen starter når du plages sånn.

Ingen av kollegaene dine kommer til å sitte rundt lunsjbordet og si " ja dæven hun der Mari altså, hun er helt fantastisk som jobbet helt til permisjonen startet!"

Dra til legen og drøft det med han/henne.

Anonymkode: 0169d...f5e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor lederen din ikke tilrettelegger noe? Som du sier, bytte avdeling, eller ha deg på topp til ikke-pasientnære oppgaver. Studentoppfølging er tungt nok fra før som ikke gravid. Jeg er sånn ca høygravid nå men hadde aldri klart å jobbe fult hvis jeg hadde fortsatt å jobbe på et sykehjem, da hadde det blitt sykemelding rimelig tidlig med mindre leder hadde tilrettelagt da. 

Anonymkode: ac765...35b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv heller å få svangerskapspenger evt.

Men ikke slit deg ut. Jeg selv gikk 50% siste 8 ukene vel..merket forskjell da ja

Anonymkode: dad4a...180

Men om noen får svangerskapspenger før babyen er født, betyr ikke det at permisjonstiden etter fødsel blir kortet ned tilsvarende? Om man f.eks. ikke klarer å jobbe i tre måneder før fødsel, men får svangerskapspenger istedet for sykepenger/sykemelding, blir ikke permisjonen tre måneder kortere da?

Anonymkode: 08800...0ee

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Men om noen får svangerskapspenger før babyen er født, betyr ikke det at permisjonstiden etter fødsel blir kortet ned tilsvarende? Om man f.eks. ikke klarer å jobbe i tre måneder før fødsel, men får svangerskapspenger istedet for sykepenger/sykemelding, blir ikke permisjonen tre måneder kortere da?

Anonymkode: 08800...0ee

Nei, her blander du nok svangerskapspenger og foreldrepenger. 

Svangerskapspenger har ikke noe med foreldrepermisjon å gjøre. 

Søk opp svangerskapspenger på nett så ser du forskjellen. 

Anonymkode: 7222a...678

• Liker 1
AnonymBruker

Hvis du går i røyk og i mye stress og leder ikke kan tilrettelegge så har du rett p svangerskapspenger. Hvis du sliter pga søvn og smerter er det sykemelding som er aktuelt. Jeg fikk gradert svangerskapspenger da leder ikke kunne tilrettelegge til full stilling, men nå i uke 25 sliter jeg såpass med bekkenet at jeg må sykemeldes resterende. Sånn er det bare med graviditet av og til. Det forventes mye mer enn hva man nødvendigvis er i stand til. Så tenker du må gjøre det som føles best for deg, for om du spør andre, vil du alltid komme til å høre argumentene for å jobbe til permisjonen starter.

Anonymkode: 99d15...e70

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Jeg presset meg selv på jobb hele svangerskapet, angrer meg i hel den dag i dag. Endte med prolaps i ryggen når permisjonen min startet (3 uker før termin) og jeg var helt utslitt. Jeg var kjempe sliten første tiden med baby, og ble sykemeldt pga prolaps da jeg var i permisjon og ikke klarte gå selv. Har også resultert i at når jeg begynte jobbe igjen kom plagene tilbake, og jeg nå er sykemeldt fra jobb pga ny prolaps. Så LYTT til kroppen, ingen som takker deg for å presse deg selv på jobb er min erfaring. 

Anonymkode: f92db...217

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...