AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Vi skal betale 15 000 for at en megler skal gjøre jobben med kontrakt, papirer osv. Er det riktig at han skal betale dette? Alltid hørt at kjøper betaler omkostninger, han slipper også dokumentavgiften når han kjøper meg ut. Jeg må kjøpe ny bolig. Anonymkode: 8cbfa...db2
Mt3 Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Er dere enige om boligens verdi så kan vel alle papirer ordnes langt rimeligere enn 15.000kr, om det er for å få ny verdivurdering så bør summen deles på dere begge. 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Mt3 skrev (Akkurat nå): Er dere enige om boligens verdi så kan vel alle papirer ordnes langt rimeligere enn 15.000kr, om det er for å få ny verdivurdering så bør summen deles på dere begge. Er enige om verdi. Men ikke om hvem som skal betale summen på 15 000. Bryr meg ikke om at det kan ordnes rimeligere, skal bruke samme megler som vi kjøpte av. Anonymkode: 8cbfa...db2
Mt3 Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er enige om verdi. Men ikke om hvem som skal betale summen på 15 000. Bryr meg ikke om at det kan ordnes rimeligere, skal bruke samme megler som vi kjøpte av. Anonymkode: 8cbfa...db2 Men da får dere dele på den summen da, for det høres jo ut som at dere begge er helt enige om å bruke megler på dette. 12
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Hvis begge er enige om at han skal kjøpe deg ut, synes jeg dere må dele på summen. Du slipper jo også lett unna med at han kjøper deg ut i stedet for visninger, forberedelser til salg, vente med å flytte osv Anonymkode: 299dd...1f2 7
Smos1 Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 (endret) Dere trenger ikke megler hvis dere er enige om pris. Dere må bare skrive over din del på skjøtet over på han og sende endringene til kartverket. Det er han som kjøper som betaler dokumentavgift for å få din andel over på seg. Hvorfor har dere ikke googlet dette før dere hyrer megler til å gjøre «ingenting»? Endret 10. april 2023 av Smos1 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Smos1 skrev (9 minutter siden): Dere trenger ikke megler hvis dere er enige om pris. Dere må bare skrive over din del på skjøtet over på han og sende endringene til kartverket. Det er han som kjøper som betaler dokumentavgift for å få din andel over på seg. Hvorfor har dere ikke googlet dette før dere hyrer megler til å gjøre «ingenting»? Han slipper dokumentavgift fordi vi har bodd her i over to år. Synes det er greit å bruke megler så alle papirer osv er i orden og jeg får pengene på konto uten å kjempe for det. Kunne blitt mye styr. Anonymkode: 8cbfa...db2
Smos1 Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Han slipper dokumentavgift fordi vi har bodd her i over to år. Synes det er greit å bruke megler så alle papirer osv er i orden og jeg får pengene på konto uten å kjempe for det. Kunne blitt mye styr. Anonymkode: 8cbfa...db2 Jeg skjønner. Dyr forsikring, men er det nødvendig er det selvsagt forståelig. Høres ut som det kunne blitt en dyr lærepenge uten.. mtp at han slipper dokumentavgiften syns jeg han bør ta meglerkostnaden, han kommer billig ut av det. Dette er riktignok bare synsing, men det hadde jeg argumentert for.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 Smos1 skrev (37 minutter siden): Jeg skjønner. Dyr forsikring, men er det nødvendig er det selvsagt forståelig. Høres ut som det kunne blitt en dyr lærepenge uten.. mtp at han slipper dokumentavgiften syns jeg han bør ta meglerkostnaden, han kommer billig ut av det. Dette er riktignok bare synsing, men det hadde jeg argumentert for. Er akkurat det jeg prøver å si. Jeg må jo betale dokumentavgift hvis jeg finner en ny selveierleilighet, men han er vrang. Megler sier vi bestemmer selv, men kanskje mest rettferdig å dele med spørsmålstegn bak. Ja jeg slipper utvask, visninger osv, men jeg får også en dårligere pris enn jeg kanskje kunne fått i en budrunde. Blir synsing alt sammen da. Anonymkode: 8cbfa...db2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi skal betale 15 000 for at en megler skal gjøre jobben med kontrakt, papirer osv. Er det riktig at han skal betale dette? Alltid hørt at kjøper betaler omkostninger, han slipper også dokumentavgiften når han kjøper meg ut. Jeg må kjøpe ny bolig. Anonymkode: 8cbfa...db2 Hvordan blir man enige om verdi når alt går flere hundre tusen over takst? Anonymkode: 4bd4e...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan blir man enige om verdi når alt går flere hundre tusen over takst? Anonymkode: 4bd4e...c1e Tok tre takster og måtte ta gjennomsnittet. Veldig bra for den som kjøper, suger for den som blir kjøpt ut. Det er det da ingen forståelse for fordi «det er jo ikke sikkert det blir budrunde» Anonymkode: 8cbfa...db2 1
Morten1 Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Jeg hadde delt regningen, blitt ferdig med det. Hvis man er ferdig med hverandre ønsker man seg vel ofte bort fortest mulig.
Bombasi Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Skjønner ikke at dere velger å bruke megler til dette. Men når dere først gjør det så tenker jeg at dere gjør det på begges vegner, siden megler egentlig er overflødig, og således må regningen deles i to. 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Bombasi skrev (43 minutter siden): Skjønner ikke at dere velger å bruke megler til dette. Men når dere først gjør det så tenker jeg at dere gjør det på begges vegner, siden megler egentlig er overflødig, og således må regningen deles i to. Mener du vi feks kan bruke banken? Må jo skrives en kontrakt. Anonymkode: 8cbfa...db2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du vi feks kan bruke banken? Må jo skrives en kontrakt. Anonymkode: 8cbfa...db2 Dere kan bruke advokat. Anonymkode: 75eb8...63e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere kan bruke advokat. Anonymkode: 75eb8...63e Det gjorde vi da jeg kjøpte ut eksen. Anonymkode: 75eb8...63e
Bombasi Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mener du vi feks kan bruke banken? Må jo skrives en kontrakt. Anonymkode: 8cbfa...db2 Nei. Jeg mener at du og eks-samboer kan skrive kontrakt og tinglysningen selv, og få noen objektive vitner til å skrive under på det. Det eneste dere trenger er en prisvurdering.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi skal betale 15 000 for at en megler skal gjøre jobben med kontrakt, papirer osv. Er det riktig at han skal betale dette? Alltid hørt at kjøper betaler omkostninger, han slipper også dokumentavgiften når han kjøper meg ut. Jeg må kjøpe ny bolig. Anonymkode: 8cbfa...db2 Kjøper betaler ikke for megler. Omkostninger kjøper betaler for er jo tinglysing... Anonymkode: 255b2...a1b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #19 Skrevet 12. april 2023 Skal visst gjøre ting selv likevel. Noen som vet alle skjema osv som skal fylles ut for at alt ska gå riktig for seg? Skjøte, kontrakt, tinglysning. Hva med nedbetaling av felles lån, overføring av strøm osv? Noe mer? Anonymkode: 8cbfa...db2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #20 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal visst gjøre ting selv likevel. Noen som vet alle skjema osv som skal fylles ut for at alt ska gå riktig for seg? Skjøte, kontrakt, tinglysning. Hva med nedbetaling av felles lån, overføring av strøm osv? Noe mer? Anonymkode: 8cbfa...db2 Tillater banken det? Vi kjøpte huset vårt av bekjente, vår bank satte som forutsetning at oppgjøret ble gjort via advokat eller megler. Er kanskje annerledes hvis lånet bare skal over på din samboer i eksisterende bank, muligens. Anonymkode: 993c0...4b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå