AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Del Skrevet 10. april 2023 Jeg har noen ganger tidlig eggløsning, dvs. på dag 10 eller 9 i syklus. Har googlet og lest en del om det, mange kilder sier at tidlig eggløsning kan tyde på at eggene ikke er modne nok når de slippes, at det muligens er høyere forekomst av kromosomavvik ved tidlig eggløsning også. At det er vanlig hos kvinner over 40. Jeg er jo over 40, så blir bekymret. Da jeg nevnte dette for gynekolog i februar, sa han at det trengte jeg ikke å bekymre meg for. Han sa at man kan fint ha eggløsing til og med på dag 7 og bli gravid. Roet meg litt, men så er det jo vanskelig å la være å google. Lurer på om noen her har opplevd å ha tidlig eggløsning, men likevel bli gravid og få et friskt barn? Anonymkode: 3ba93...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 10. april 2023 #2 Del Skrevet 10. april 2023 Hvor lang er syklusen din. Har du fast syklus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Del Skrevet 10. april 2023 Sofakona skrev (9 minutter siden): Hvor lang er syklusen din. Har du fast syklus 24-27, varierer litt. Anonymkode: 3ba93...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 10. april 2023 #4 Del Skrevet 10. april 2023 Så for en lutefase på iallefall 10 dager kan du få eggløsning på dag 11-18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Del Skrevet 10. april 2023 Sofakona skrev (1 time siden): Så for en lutefase på iallefall 10 dager kan du få eggløsning på dag 11-18 Ja, i teorien. Min lutealfase er nok stort sett på 14 dager, og om en syklus blir 24 dager kommer eggløsning på dag 10 feks. Det overrasket meg at gynekologen sa at det ikke er noe problem, all den tid så og si alle kilder jeg har googlet meg fram til sier at tidlig eggløsning tyder på dårlig eggkvalitet etc. Anonymkode: 3ba93...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Del Skrevet 10. april 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, i teorien. Min lutealfase er nok stort sett på 14 dager, og om en syklus blir 24 dager kommer eggløsning på dag 10 feks. Det overrasket meg at gynekologen sa at det ikke er noe problem, all den tid så og si alle kilder jeg har googlet meg fram til sier at tidlig eggløsning tyder på dårlig eggkvalitet etc. Anonymkode: 3ba93...42d Om alle studier trender i en retning, mens gynekologen til den andre, så kan det jo være sistnevnte tar feil. Jeg har samme oppfatning som deg. Hva med å høre med en annen gynekolog Anonymkode: dc826...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Del Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Om alle studier trender i en retning, mens gynekologen til den andre, så kan det jo være sistnevnte tar feil. Jeg har samme oppfatning som deg. Hva med å høre med en annen gynekolog Anonymkode: dc826...114 Jo, men hva kan egentlig gjøres med tidlig eggløsning? Medisiner for å utsette den? Er det vanlig behandling? Anonymkode: 3ba93...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Del Skrevet 10. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jo, men hva kan egentlig gjøres med tidlig eggløsning? Medisiner for å utsette den? Er det vanlig behandling? Anonymkode: 3ba93...42d Det kommer an på hva årsaken er. Om det er stress som forårsaker tidlig eggløsning, så må man ta tak i det. Om det er pga høy alder og dårlige egg, så må man heller få hjelp til å bli gravid- om det er det som er målet Anonymkode: dc826...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Del Skrevet 10. april 2023 Blir kanskje ikke helt det samme da jeg gikk på letrozol. Men jeg hadde mange runder hvor jeg fikk eggløsning i alt fra dag 14-23. Når jeg ble gravid og alt gikk bra, hadde jeg eggløsning på dag 10. Ble gravid like før jeg fylte 41. Anonymkode: 3ef89...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Del Skrevet 11. april 2023 Det bare anekdotiske bevis fra min side, og jeg husker jeg leste om det samme og bekymret meg for det. Jeg fikk også beskjed om at det ikke var noe jeg trengte å bekymre meg for. Vi var uforklarlig barnløse, jeg har eggløsning på dag 8-10, og lutealfasen ser ut til å alltid være 14 dager. Men i hvert fall. Vi fikk først et barn ved hjelp av IVF, og så ble jeg gravid uten at vi fikk hjelp, men jeg vet at eggløsning var på syklusdag 9 fordi jeg tempet for å sjekke om syklusen var i gjenge igjen etter fødsel. Både mamma, mormor og tanten min har hatt korte sykluser, uten at noen av de har sjekket ut når de har eggløsning. Men det er sannsynlig at den har vært tidlig hos dem også. Og de har ikke hatt noen problemer med å bli gravide. Jeg tror legen hadde rett i at det ikke var utfordringen hos oss. Men jeg skjønner altså godt at du tenker på det. Anonymkode: 10267...bae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Del Skrevet 11. april 2023 Jeg tror ikke det. Alltid hatt tidlig EL og blitt lett gravid, både frivillig og ikke. Anonymkode: 151d4...c18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Del Skrevet 11. april 2023 Hvordan vet du at du har tidlig eggløsning? Anonymkode: 50c68...20d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #13 Del Skrevet 11. april 2023 Hvor gammel er denne gynekologen? Kanskje du skal vurdere å bytte, samt bli henvist for å sjekke fertiliteten og eggene dine. Hvis studiene tilsier det du nevner her, så er jo gynekologen svært lite faglig oppdatert og ikke en gynekolog jeg ville gått til med disse problemene 🤗. Anonymkode: a6f18...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #14 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet du at du har tidlig eggløsning? Anonymkode: 50c68...20d Brukt eggløsningstester. Vet at man ikke kan vite 100% om man ikke temper, men sånn ca. tror jeg at jeg har kartlagt det. Anonymkode: 3ba93...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor gammel er denne gynekologen? Kanskje du skal vurdere å bytte, samt bli henvist for å sjekke fertiliteten og eggene dine. Hvis studiene tilsier det du nevner her, så er jo gynekologen svært lite faglig oppdatert og ikke en gynekolog jeg ville gått til med disse problemene 🤗. Anonymkode: a6f18...446 Han er over 60, får supre vurderinger på legelisten. Han er utrolig sympatisk og svarer tydelig på spørsmål, har empati. Vil helst ikke bytte gynekolog. Anonymkode: 3ba93...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #16 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg har fått eggløsning på CD8, ble gravid og det var et friskt barn Anonymkode: bfca6...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 17.20): Brukt eggløsningstester. Vet at man ikke kan vite 100% om man ikke temper, men sånn ca. tror jeg at jeg har kartlagt det. Anonymkode: 3ba93...42d På hvilken dag er eggløsningstesten positiv? Og hvilken syklusdag blir den negativ igjen? Anonymkode: 50c68...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #18 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): På hvilken dag er eggløsningstesten positiv? Og hvilken syklusdag blir den negativ igjen? Anonymkode: 50c68...20d Sist syklus positiv eltest dag 10 og 11, negativ dag 12. Forrige syklus positiv eltest dag 9 og 10, negativ dag 11. Anonymkode: 3ba93...42d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #19 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg har syklus på 28 dager hvor eggløsning kommer dag 14. Når jeg ble gravid kom eggløsning tidligere enn vanlig. Ble satt frem 5 dager og ble aldri satt tilbake igjen. Så tipper eggløsning kom på dag 9 hos meg. Men testet ikke for eggløsning så vet jo ikke med sikkerhet. Gikk bra her da, «baby» er 2 år nå. Anonymkode: 04ee6...2c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #20 Del Skrevet 13. april 2023 Det er litt omdiskutert men jeg fant dette da jeg googlet: «Early ovulation does not mean infertility, but it is something to look into. It can be difficult to get pregnant if ovulation always occurs before cycle day 11. That’s because the egg needs time to mature and develop in a follicle, in order to be fertilized and turn into an embryo.» https://natalist.com/blogs/learn/why-do-i-ovulate-so-early-in-my-cycle Og her «If you happen to ovulate before day 11 of your menstrual cycle, it is an indication that you have a short cycle, and it might affect your chances of conception.» https://fertility2family.com.au/early-ovulation-how-it-can-impact-conception/ så virker som man helst bør ha eggløsning etter cd 11.. Anonymkode: 197f7...4c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå