AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Hei 😊 Noen som har greie på ekteskapsloven her? Jeg og min samboer skal gifte oss, og jeg skal kjøpe meg inn i hans bolig. Boligen er nå verdt 3 mill. Han har 2 mill i gjeld. Altså har han nedbetalt 1 mill. Vi ønsker å gjøre en stor oppgradering på huset, og bruke rundt 2,5 mill på dette. Her skal jeg betale 50%. Min mann ønsker og kompensere meg for å ta ubetalt permisjon med barn, og tenker da at jeg ved å betale halve oppgraderingen kjøper meg inn i halve huset og vi står som eiere 50/50 selv om jeg ikke kjøper meg inn 50% i praksis. Det er jo fint og flott for min del. Jeg ønsker likevel at den millionen han allerede har nedbetalt på huset holdes utenfor, slik at ved evt brudd, så skal han sitte igjen med mest. Hvordan ordner vi dette i praksis? Skriver man ektepakt? Anonymkode: 499d2...c73
Andro Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Ja, dere kan avtale en eierandel i huset, slik at han f.eks. eier 60% og du 40%. Det er alltid lurt å skriftliggjøre hva man eier før ekteskapsinngåelse, og hva man skal eie sammen eller hver for seg når man gifter seg. Siden også hvordan man bruker f.eks. arv eller gaver som man får mens man er gift, ettersom dette ikke er felleseie.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 I følge ekteskapsloven skal det man har med inn i ekteskapet (og det man mottar som arv) holdes utenfor fordeling ved en skilsmisse. Utfordringen blir å fastsette denne verdien etterhvert som man bruker felles midler på vedlikehold og oppgraderinger i løpet av ekteskapet. Dersom han f. eks eier en bolig verdt 3 mill og har gjeld på 2 mill når ekteskapet inngås, skal en tredjedel av boligen holdes utenfor ved en skilsmisse. Dine bankinnskudd som gjør at du kan gå inn med midler til oppgradering skal også holdes utenfor. Hvis du har 1 mill, tilsvarende det han går inn med i form av bolig, går dere inn i ekteskapet med like store verdier. Da kan dere avtalefestet at dere har like store verdier. Dersom du ikke går inn med verdier, og oppgraderingen skal gjøres med låneopptak er dette en del av felles forpliktelser. Dere bør få en takst på bolig før og etter oppgradering, forskjellen vil avvike fra hva dere bruker. Eierforholdet blir da at han eier (ny takst - 1 mill)/2 + 1 mill og du eier (ny takst - 1 mill)/2 Anonymkode: b3339...728
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Men husk at det kan være lurt å kompensere deg litt for det du gjør på.hjemmebane. plutselig er det 2 barn, kanskje får et av barna behov for ekstra oppfølging. God tanke å ha i bunn. Anonymkode: 44965...384
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Ja, få hjelp til å skrive en ektepakt. Da får man hjelp til å gjøre de riktige vurderingene (feks hvilken takst på huset som er utgangspunkt), og man kan gjøre forskjell på hvordan verdier skal deles ved brudd og ved død. Anonymkode: 5311d...d2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå