AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Min datter er 4,5 år og generelt svært forsiktig med egne ting. Fra ung alder har jeg forsøkt å lære henne at bærekraft er viktig, ved å oppfordre henne til å rydde bort leker som kan selges også kjøper vi noe hun ønsker seg. Jeg selger og gir bort tingene, og pengene går selvfølgelig inn på hennes konto. Jeg har observert henne mye i lek med sine egne og andres ting, og hun har aldri vært uforsiktig eller ødelagt/gjemt noe. Før påske fikk jeg vite at datteren min var den siste som hadde lekt med en privat leke før den hadde forsvunnet ute. Datteren min hadde blitt grillet av både ansatte og venner om hvor leken ble av. I barnehagen forsøkte jeg å kartlegge hvem som hadde leken før henne, når leken ble registert savnet, og om det var andre barn i nærheten av datteren min. De ansatte kunne ikke svare på noe utover at "jenta som eide en annen leke og to andre jenter ble sinte, men de valgte å ikke gripe inn." Når vi kommer hjem forteller datteren min med tårer i øynene at hun hadde hatt leken i et område sammen med andre barn, flere hadde lekt med den, og at da hun gikk var den ikke der. Jeg har forklart at hvis hun låner noe som ikke er barnehagen sitt, må hun gi det tilbake til den personen, og at hun ikke skal låne noe sånt fremover. Datteren min ble lei seg, fordi leken gikk på rundgang, men både denne jenta, hennes ansatte og barnehagen krever at vi skal erstatte den. Jeg forsøker så godt jeg kan å se situasjonen objektivt, men jeg forstår ikke at dette er min datters skyld /ansvar så mye som de påstår. Barnehagen har også bekreftet at hun generelt er veldig omtenksom og forsiktig med leker. Den ansatte sa at jentas foresatte forventer at vi foreldre erstatter tingen. Jeg sa at jeg skulle vurdere saken, men er ikke dette barnehagen sitt ansvar? Jeg tar aldri med leker nettopp fordi jeg er redd for at sånt kan skje. I tillegg er jeg opprørt over hvor sterkt datteren min ble tillagt ansvar og at de voksne lot de andre kalle datteren min slem og fryse henne ut etterpå uten å gripe inn. Dette tenker jeg å ta opp med ledelsen. Hva tenker dere andre om situasjonen? Anonymkode: 35a22...5f1 7 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 10. april 2023 At dette er grunnen til at private leker ikke skal i bhg! Da mistet de, too bad, det er ikke din jente sin feil, jeg ville å tatt de opp med ledelsen og la jenta få fred,rett og slett! Anonymkode: b6dcc...6ae 78 1 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 10. april 2023 Dette må barnehagen ta på sin egen kappe, samt foreldrene til barnet som tillot å ta med denne leken i barnehagen. Anonymkode: d58eb...0db 69 1 13
Populært innlegg Glød Skrevet 10. april 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 10. april 2023 Spiller ikke noen rolle hvor forsiktig ungen er med ting, private leker i bhg er på egen risiko. Forsvinner den er det eiers problem, ingen kan bevise at din unge rotet den bort og du har ikke erstatningsansvar. 49 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 Populært innlegg #6 Skrevet 10. april 2023 Dette er det rareste jeg har lest på lenge. Hvis foreldre velger å sende med leker på barnehagen er det på eget ansvar. Alle vet at i barnehagen kan ting forsvinne, bli ødelagt, skittent osv. Nei du burde nekte å erstatte den, det kan ikke foreldrene kreve av deg. Anonymkode: 8a408...f98 43 11
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Tvist skrev (1 minutt siden): Hvor dyr er denne leken? 4-500 kr. Vi har relativt god økonomi, og denne ansatte har tidligere påpekt at datteren min har "mye dyre klær", så jeg føler at hun kanskje tenker at det er enkelt for oss å erstatte den. Noe det forsåvidt er, men da føler jeg at barnehagen blir fritatt fra ansvar. Om det hadde løst situasjonen for jenta vår kunne jeg gjort det, men jeg lurer på om foreldrene til den andre jenta ser på det som en innrømmelse. Anonymkode: 35a22...5f1 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 4-500 kr. Vi har relativt god økonomi, og denne ansatte har tidligere påpekt at datteren min har "mye dyre klær", så jeg føler at hun kanskje tenker at det er enkelt for oss å erstatte den. Noe det forsåvidt er, men da føler jeg at barnehagen blir fritatt fra ansvar. Om det hadde løst situasjonen for jenta vår kunne jeg gjort det, men jeg lurer på om foreldrene til den andre jenta ser på det som en innrømmelse. Anonymkode: 35a22...5f1 Du erstatter selvsagt ikke en annen families private leke, spesielt når hele denne situasjonen var et uhell - og en helt forventet situasjon mtp at en fireåring fikk ansvar for å passe på den! Det du bør gjøre er heller å ta initiativ til samtale i ledelsen om leker i barnehagen, slik at det utvikles klare retningslinjer når det gjelder dette med å ta med seg privatkjøpte leker i barnehagen. 0 - 5 åringer er overhodet ikke modne nok til å passe på et annet barns leke, så her er det åpenbare at dette skjer på lekens eiers ansvar. Du bør bare si til foreldrene at om de virkelig bryr seg om leken og datteren sin velvære i barnehagen, burde leken ha ligget hjemme. SPESIELT om de nå skal ynke seg rundt og kreve erstatning på så mange hundrevis av kroner! Dette kunne lett vært unngått fra deres side. Makan til tafatte voksne. Anonymkode: d3601...89d 26 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 Lener med i bhg er på eget ansvar, blir de borte så blir de borte. Uproft av bhg Anonymkode: 63e11...92b 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min datter er 4,5 år og generelt svært forsiktig med egne ting. Fra ung alder har jeg forsøkt å lære henne at bærekraft er viktig, ved å oppfordre henne til å rydde bort leker som kan selges også kjøper vi noe hun ønsker seg. Jeg selger og gir bort tingene, og pengene går selvfølgelig inn på hennes konto. Jeg har observert henne mye i lek med sine egne og andres ting, og hun har aldri vært uforsiktig eller ødelagt/gjemt noe. Før påske fikk jeg vite at datteren min var den siste som hadde lekt med en privat leke før den hadde forsvunnet ute. Datteren min hadde blitt grillet av både ansatte og venner om hvor leken ble av. I barnehagen forsøkte jeg å kartlegge hvem som hadde leken før henne, når leken ble registert savnet, og om det var andre barn i nærheten av datteren min. De ansatte kunne ikke svare på noe utover at "jenta som eide en annen leke og to andre jenter ble sinte, men de valgte å ikke gripe inn." Når vi kommer hjem forteller datteren min med tårer i øynene at hun hadde hatt leken i et område sammen med andre barn, flere hadde lekt med den, og at da hun gikk var den ikke der. Jeg har forklart at hvis hun låner noe som ikke er barnehagen sitt, må hun gi det tilbake til den personen, og at hun ikke skal låne noe sånt fremover. Datteren min ble lei seg, fordi leken gikk på rundgang, men både denne jenta, hennes ansatte og barnehagen krever at vi skal erstatte den. Jeg forsøker så godt jeg kan å se situasjonen objektivt, men jeg forstår ikke at dette er min datters skyld /ansvar så mye som de påstår. Barnehagen har også bekreftet at hun generelt er veldig omtenksom og forsiktig med leker. Den ansatte sa at jentas foresatte forventer at vi foreldre erstatter tingen. Jeg sa at jeg skulle vurdere saken, men er ikke dette barnehagen sitt ansvar? Jeg tar aldri med leker nettopp fordi jeg er redd for at sånt kan skje. I tillegg er jeg opprørt over hvor sterkt datteren min ble tillagt ansvar og at de voksne lot de andre kalle datteren min slem og fryse henne ut etterpå uten å gripe inn. Dette tenker jeg å ta opp med ledelsen. Hva tenker dere andre om situasjonen? Anonymkode: 35a22...5f1 Her var det en regel. Alle leker som ble tatt med til barnehagen eller skole og ble borte eller ødelagt ila dagen. Var barnets foreldre som måtte erstatte selv. Var jeg deg ville jeg sagt at du ikke var der og kunne passe på eller hindre iht denne leken. Hvis foreldrene var redd dette skulle bli ødelagt eller borte , så kan de ikke legge dette ansvaret på en random 3 åring. Din 3 åring sier mange lånte den og at hun ikke vet hva som skjedde. Også ville jeg vært tydelig på at dere erstatter i fremtiden ingenting dere ikke har kontroll over i barnehagen. Fordi der skal barnet få gå, uten krav om regninger på andres leker. Det er i bunn foreldrene til ungen mrd leken, som valgte risikoen ved å sende den i bh, og de ansatte lot din og alke de andre få ha den. En på 3,5år kan ikke ha slikt ansvar. Anonymkode: 4c769...6cb 9 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 Tar de med leker i bhg, kan de bli borte eller ødelagt. Eiers ansvar. Det har vi, der jeg jobber gitt tydelig beskjed om til foreldrene. Verken barn, andre foreldre eller bhg skal erstatte lekene Anonymkode: 212cc...9e8 7
Brunello Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Dette er en ikke-sak. Ingen kan tillegges skyld, og da er det ingen som må erstatte noe. Leker som tas med i barnehagen er på eget ansvar. Når det er sagt, er det idiotisk å sende med barn så dyre leker i barnehagen. 7 1
Mt3 Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Dette bør være tull. For det første så kan ikke foreldre ilegges erstaatningsplikt på noe de ikke kunne forhindret når barnet faktisk er i barnehagen, ett sted en trygt skal kunne sette igjen barna mens en selv er på jobb eller hviler. For det andre så finnes det ingen som uten tvil kan hevde at det er TS sin datter som sørget for at leken ble borte. Det finnes kun en grunn til å skulle gå med på å erstatte leken, og det ville vært om TS sin datter med fullt overlegg stod og ødela leken og en voksen oppdaget det så det ikke var noen tvil om hvem som var skyldig. Men å erstatte en leke som forsvant i barnehagen ville jeg aldri gjort, ville heller aldri krevd det av andre om det var mitt barn som hadde med en leke som ble borte. 11 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Mt3 skrev (1 minutt siden): Dette bør være tull. For det første så kan ikke foreldre ilegges erstaatningsplikt på noe de ikke kunne forhindret når barnet faktisk er i barnehagen, ett sted en trygt skal kunne sette igjen barna mens en selv er på jobb eller hviler. For det andre så finnes det ingen som uten tvil kan hevde at det er TS sin datter som sørget for at leken ble borte. Det finnes kun en grunn til å skulle gå med på å erstatte leken, og det ville vært om TS sin datter med fullt overlegg stod og ødela leken og en voksen oppdaget det så det ikke var noen tvil om hvem som var skyldig. Men å erstatte en leke som forsvant i barnehagen ville jeg aldri gjort, ville heller aldri krevd det av andre om det var mitt barn som hadde med en leke som ble borte. Jepp. Anonymkode: 834c0...67d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 Mt3 skrev (3 minutter siden): Dette bør være tull. For det første så kan ikke foreldre ilegges erstaatningsplikt på noe de ikke kunne forhindret når barnet faktisk er i barnehagen, ett sted en trygt skal kunne sette igjen barna mens en selv er på jobb eller hviler. For det andre så finnes det ingen som uten tvil kan hevde at det er TS sin datter som sørget for at leken ble borte. Det finnes kun en grunn til å skulle gå med på å erstatte leken, og det ville vært om TS sin datter med fullt overlegg stod og ødela leken og en voksen oppdaget det så det ikke var noen tvil om hvem som var skyldig. Men å erstatte en leke som forsvant i barnehagen ville jeg aldri gjort, ville heller aldri krevd det av andre om det var mitt barn som hadde med en leke som ble borte. Barnehagen har aldri spesifikt tillagt oss noe som helst, som sagt sa den ansatte at foreldrene hadde en forventning om at vi erstattet leken. Anonymkode: 35a22...5f1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 Jeg hadde personlig erstattet leken , samtidig sagt at det er fordi jeg synes synd på deres barn , ikke fordi jeg er enig i at det var mitt barns ansvar . Jeg hadde hatt økonomi til å gjøre det , og ville ikke at jeg og barnet mitt skulle bli husket for den leken som forsvant uten å ta ansvar . Jeg mener dog at personlige leker ikke bør tillates i barnehagen . Her har de 1 gang i mnd ta med dag og har med ting på eget ansvar . Anonymkode: 24d58...cac 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 Både deres økonomi og familien til jenta som eide leken sin økonomi er helt irrelevant; tar man med private ting i barnehagen kan de bli ødelagt eller borte. Helt sykt at barnehagen (?!!?) mener dere skal erstatte den - DE har jo ansvar for å passe på. Og de svært lite oppegående foreldrene til lekens eier kan ta seg en bolle. De valgte å sende med en privat leke, synd for dem. Jeg hadde sagt til barnehagen at om de forhører datteren din mer rundt dette må du vurdere å bytte barnehage, dette er jo grov trakassering av et lite barn! Anonymkode: c5b6a...e57 20
amo Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 Sender man med barnet sitt private leker i barnehagen, så må det være på egen risiko?. Barnehagen kan nå umulig mene at dere er erstatningsansvarlige? Da bør fau på banen, og skikklig klare retningslinjer må presenteres for foreldrene, og som føresett må man da kunne reservere seg mot at mitt barn låner private leker i barnehagen. 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 Hvis den har forsvunnet så er ikke barnet ditt den siste som holdt på med leken. Anonymkode: 67d68...b57 2
malifika Skrevet 10. april 2023 #20 Skrevet 10. april 2023 Herregud, så flau oppførsel av voksne. Har aldri latt ungene ha med private dyre ting i bhg. Og om de hadde gjort det likevel bak min rygg så hadde jeg gitt klar beskjed om at det var deres egen feil som ikke hørte etter. Og måten de ansatte håndterer denne situasjonen på er høyst klanderverdig. Når de som jobber der ser ut til å være "utdannet" på klovneskolen så hadde jeg faktisk vurdert å bytte barnehage. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå