AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Jeg sliter med kronisk utmattelse og korttidshukommelsen. Særlig under stress så kortslutter jeg helt. Kan være ting jeg har gjort som er fullstendig fjernet fra minnet. Det er veldig ekkelt og blir et sosialt problem da det oppstår pinlige situasjoner, jeg driter meg ut fordi jeg plutselig ikke husker hva jeg gjorde for fem minutter siden. Jeg har sluttet å kjøre bil på grunn av dette. Har begynt å kjenne på bedring når det gjelder utmattelsen men hodet er ikke helt på plass. Vil det noen gang bli det? Det er dumt å isolere seg for å unngå pinlige øyeblikk også, vil ikke bli deprimert i samme slengen. Anonymkode: 1d6ca...e82 2
Rødstrupa Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sliter med kronisk utmattelse og korttidshukommelsen. Særlig under stress sÃ¥ kortslutter jeg helt. Kan være ting jeg har gjort som er fullstendig fjernet fra minnet. Det er veldig ekkelt og blir et sosialt problem da det oppstÃ¥r pinlige situasjoner, jeg driter meg ut fordi jeg plutselig ikke husker hva jeg gjorde for fem minutter siden. Jeg har sluttet Ã¥ kjøre bil pÃ¥ grunn av dette. Har begynt Ã¥ kjenne pÃ¥ bedring nÃ¥r det gjelder utmattelsen men hodet er ikke helt pÃ¥ plass. Vil det noen gang bli det? Det er dumt Ã¥ isolere seg for Ã¥ unngÃ¥ pinlige øyeblikk ogsÃ¥, vil ikke bli deprimert i samme slengen. Anonymkode: 1d6ca...e82 Snakk m/fastlegen.Â
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg sliter med kronisk utmattelse og korttidshukommelsen. Særlig under stress så kortslutter jeg helt. Kan være ting jeg har gjort som er fullstendig fjernet fra minnet. Det er veldig ekkelt og blir et sosialt problem da det oppstår pinlige situasjoner, jeg driter meg ut fordi jeg plutselig ikke husker hva jeg gjorde for fem minutter siden. Jeg har sluttet å kjøre bil på grunn av dette. Har begynt å kjenne på bedring når det gjelder utmattelsen men hodet er ikke helt på plass. Vil det noen gang bli det? Det er dumt å isolere seg for å unngå pinlige øyeblikk også, vil ikke bli deprimert i samme slengen. Anonymkode: 1d6ca...e82 Jeg ble bedre etter å spille endel logikk spill. Feks sudoku på mobilen. Begynte på lett, er nå på vanskelig. Blir det for tungt for hodet, kjører jeg en kabal istedenfor.  Sliter fortsatt med kortidshukommelden pga fatigue, men syntes det er blitt bedre Anonymkode: 9fe65...82d
lillevill Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Huff. Jeg sliter med samme PGA adhd. Litegrann stress og jeg glemmer hva ditt og datt heter. Det er visst typisk add da..
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sliter med kronisk utmattelse og korttidshukommelsen. Særlig under stress så kortslutter jeg helt. Kan være ting jeg har gjort som er fullstendig fjernet fra minnet. Det er veldig ekkelt og blir et sosialt problem da det oppstår pinlige situasjoner, jeg driter meg ut fordi jeg plutselig ikke husker hva jeg gjorde for fem minutter siden. Jeg har sluttet å kjøre bil på grunn av dette. Har begynt å kjenne på bedring når det gjelder utmattelsen men hodet er ikke helt på plass. Vil det noen gang bli det? Det er dumt å isolere seg for å unngå pinlige øyeblikk også, vil ikke bli deprimert i samme slengen. Anonymkode: 1d6ca...e82 Det vet man jo ikke. Og nettopp derfor må man samtidig gjøre alt i sin makt for å oppnå bedring og gi seg selv respekt om det ikke bedrer seg. Men du får bare ett liv, så å velge å sette ned livskvaliteten enda mer enn den alt er på grunn av utmattelse og skade bare fordi det er «pinlig» i små enkeltepisoder er ikke et rasjonelt valg. Dersom du sliter med å ta rasjonelle valg er psykolog eller annen proff samtalepartner riktig valg. Fastlegen både kan og bør vise deg i riktig retning (ellers både kan og bør du bytte fastlege). Det du kan og bør gjøre er å trene deg sakte opp igjen. Hvile, gradvis lavterskel øvelse på situasjoner du nå ikke mestrer, med fokus på gradvis opptrening og vektlegging av positive fremskritt heller enn det du ikke mestrer (altså kan du ikke tillate deg å tenke feks «jeg feilet på det med å mingle i dag», men må ta ansvar for å velge å tenke «jeg forsøkte å mingle i dag. Det er jeg stolt over, med rette.»  Husk nok hvile, å stoppe før det er krise, og å trene fysisk og psykisk jevnlig og metodisk. Pinlig å ikke huske ting fra 5 minutter bak i tid? Gjør det til en øvelse å si «jeg trener opp korttidshukommelsen etter en skade/sykdom.» Du trenger ikke si hva, hvor lenge eller hvordan. Bare si at dette er noe du gjør. En handling innebærer mestring. Å si «jeg har en skade» innebærer at du ikke er i kontroll. Ord har betydning, bruk dem riktig også når du snakker til og om deg selv. Anonymkode: fe126...150 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det vet man jo ikke. Og nettopp derfor må man samtidig gjøre alt i sin makt for å oppnå bedring og gi seg selv respekt om det ikke bedrer seg. Men du får bare ett liv, så å velge å sette ned livskvaliteten enda mer enn den alt er på grunn av utmattelse og skade bare fordi det er «pinlig» i små enkeltepisoder er ikke et rasjonelt valg. Dersom du sliter med å ta rasjonelle valg er psykolog eller annen proff samtalepartner riktig valg. Fastlegen både kan og bør vise deg i riktig retning (ellers både kan og bør du bytte fastlege). Det du kan og bør gjøre er å trene deg sakte opp igjen. Hvile, gradvis lavterskel øvelse på situasjoner du nå ikke mestrer, med fokus på gradvis opptrening og vektlegging av positive fremskritt heller enn det du ikke mestrer (altså kan du ikke tillate deg å tenke feks «jeg feilet på det med å mingle i dag», men må ta ansvar for å velge å tenke «jeg forsøkte å mingle i dag. Det er jeg stolt over, med rette.»  Husk nok hvile, å stoppe før det er krise, og å trene fysisk og psykisk jevnlig og metodisk. Pinlig å ikke huske ting fra 5 minutter bak i tid? Gjør det til en øvelse å si «jeg trener opp korttidshukommelsen etter en skade/sykdom.» Du trenger ikke si hva, hvor lenge eller hvordan. Bare si at dette er noe du gjør. En handling innebærer mestring. Å si «jeg har en skade» innebærer at du ikke er i kontroll. Ord har betydning, bruk dem riktig også når du snakker til og om deg selv. Anonymkode: fe126...150 Ja jeg må nok jobbe med meg selv og akseptere at jeg er redusert uten å bebreide meg selv for det. Og jeg må lære meg å ikke være så påståelig😂. Jeg kan sette på kokeplata og glemme den for så å påstå hardnakket at jeg ikke har laget mat den dagen. F.eks. Anonymkode: 1d6ca...e82
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Jeg har hatt ekstrem hukommelssvikt pga fatigue. Kunne gå på butikken uten å forstå hva jeg gjorde der, lettere demens oppå det hele. Det som hjalp meg, over tid: Forsiktig opptrening. Altså.. f o r s i k t i g. Man må forstå at mental anstrengelse kan føre til ytterligere utmattelse, så det er hensyn å ta. For meg var faktisk wordfeud fin trening. Spilte med familie o.l som var tålmodige og ikke krevde at jeg svarte raskt. Kosthold, og tilskudd av visse vitaminer/mineraler. Dvs mat fra bunnen, fokus på mye grønt, og ikke junk. Villfisk, både hvit og fet fisk. Viktig med både jod og omega 3 fettsyrer for hjernen. Rent rødt kjøtt og fet fisk for b-12. Mat rik på folat som er viktig for kroppens evne til å bruke b-12. Egg inneholder mye kolin som er bra for hjernen. Tilskudd av d vitamin og magnesium. Anonymkode: 714ab...f4a 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg sliter med kronisk utmattelse og korttidshukommelsen. Særlig under stress så kortslutter jeg helt. Kan være ting jeg har gjort som er fullstendig fjernet fra minnet. Det er veldig ekkelt og blir et sosialt problem da det oppstår pinlige situasjoner, jeg driter meg ut fordi jeg plutselig ikke husker hva jeg gjorde for fem minutter siden. Jeg har sluttet å kjøre bil på grunn av dette. Har begynt å kjenne på bedring når det gjelder utmattelsen men hodet er ikke helt på plass. Vil det noen gang bli det? Det er dumt å isolere seg for å unngå pinlige øyeblikk også, vil ikke bli deprimert i samme slengen. Anonymkode: 1d6ca...e82 Det har jeg slitt med over mange perioder i livet. Ble bedre da jeg endret kosthold til mindre inflammatorisk pluss periodisk faste. Nå er det blitt slik at mange reiser bust bare man snakker om fasting, men jeg begynte med det i 2014 og hadde fantastiske resultater. I tillegg fant jeg ut at jeg hadde cøliaki, som kan gi utmattelse og kognitiv svikt. Det fins en selvtest på apoteket. Lykke til! 🤗 Anonymkode: bc633...445
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 lillevill skrev (18 timer siden): Huff. Jeg sliter med samme PGA adhd. Litegrann stress og jeg glemmer hva ditt og datt heter. Det er visst typisk add da.. Det som er vanskelig er at jeg blir nervøs av å ikke kunne stole på meg selv. Får skikkelig angst av helt små ting, masse bekymring for avtaler og slikt, og frykt for at noe skal gå galt. Har glemt å blåse ut levende lys og slå av komfyr, mistet nøkler og mobil og slikt og glemt avtaler så frykten er absolutt reell. Men det har fortsatt ikke skjedd noe alvorlig så det beste er vel om jeg kunne trekke på skuldrene. Får dere med add/adhd også angst for å gjøre tabber? Anonymkode: 1d6ca...e82
lillevill Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det som er vanskelig er at jeg blir nervøs av å ikke kunne stole på meg selv. Får skikkelig angst av helt små ting, masse bekymring for avtaler og slikt, og frykt for at noe skal gå galt. Har glemt å blåse ut levende lys og slå av komfyr, mistet nøkler og mobil og slikt og glemt avtaler så frykten er absolutt reell. Men det har fortsatt ikke skjedd noe alvorlig så det beste er vel om jeg kunne trekke på skuldrene. Får dere med add/adhd også angst for å gjøre tabber? Anonymkode: 1d6ca...e82 Kansje du trenger litt gode vaner da? Vet noen som surrer mye tar bilder av låst dør osv. hehe. Jeg sier høyt for meg selv "låst" "skrudd av" 😂 da husker jeg det. stress er selveste drepen for sånn surring.. Jeg har ikke så mye angst for å gjøre tabber nå fordi jeg tar medisin og zoner ikke ut så mye mer.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 lillevill skrev (9 minutter siden): Kansje du trenger litt gode vaner da? Vet noen som surrer mye tar bilder av låst dør osv. hehe. Jeg sier høyt for meg selv "låst" "skrudd av" 😂 da husker jeg det. stress er selveste drepen for sånn surring.. Jeg har ikke så mye angst for å gjøre tabber nå fordi jeg tar medisin og zoner ikke ut så mye mer. Tar bilder, åja det var en idé😄. Jeg tar på en måte et indre «bilde», bår jeg skal ut ser jeg på komfyren noen minutter og prøver å være tilstede. Snakker høyt og sier den er slått av, døren er låst osv. Det hjelper. Så bra at du har fått medisin som hjelper så godt. Anonymkode: 1d6ca...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå