readthemac00 Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Hei, er en jente på 23 år. Er student og er på mitt siste semester med bachelor i barnehagelærer. Fikk mitt første anfall med panikkangst for et år siden, etter det har det vært litt av og på med anfallene. Men de 3 siste ukene har vært helt utholdelige, har hatt angst hver eneste dag! Selvom angsten ikke kommer helt, så går jeg rundt og er kvalm og skjelven hele tiden, har nesten svimt av og kastet opp flere ganger. Har itillegg vært i praksis, som ikke hjelper på det psykiske i det hele tatt. Har vært hos legevakten 2 ganger det siste halvåret fordi har trodd at jeg skal dø (ikke særlig hjelp å få der). vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg når jeg får et anfall, får ikke puste, har trykk i brystet, mister følelser i bein og armer, skjelving, føles rett og slett ut som jeg skal dø. Noe jeg tror kan ha utviklet seg til en dødsangst/helseangst. Føler meg helt hjelpesløs, og merker at jeg har begynt å få veldig mørke tanker, noe jeg aldri har hatt før! Bor heller ikke i hjemmekommunen, så har ikke fastlege der jeg studerer. Vært hjemme på besøk hos foreldrene mine nå i påsken, der jeg fikk hastetime hos fastlegen min, der sa han at jeg også har fått depresjon i tillegg til panikk angsten. Vi ble enige om at jeg skal starte på Cipralex, men tok heller billigvarianten. Er nå på min 6 dag med 5mg, og skal trappe opp til 10mg etter en uke. Noe jeg gruer meg ekstremt til, fordi bivirkningene er såpass sterke nå, at jeg er redd for at det blir mye verre når jeg trapper opp. Har også fått sobril tilfelle det skulle bli for ille. Derfor lurer jeg på om noen kan dele sine erfaringer med dette? Spesifikt med sterk panikkangst. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Jeg tok også billigvarianten av cipralex, og jeg fikk bivirkninger men de fleste gav seg etter en stund. Tar du dosen på kvelden? Jeg fikk råd om det da de kan gi kvalme. Så sover man gjennom det verste:) Du kan også få problemer med å oppnå orgasme, og for noen blir dette permanent og det synes jeg er feil å ikke opplyse om. Jeg fikk problemer en stund men så gikk det over heldigvis. Jeg fikk også fått problemer med korttidshukommelsen, selv lenge etter jeg sluttet, men virker som den kan trenes opp igjen, den er blitt mye bedre. Dette var ikke listet i bivirkningene, meldte det inn selv. Likevel er det å ta disse pillene den beste avgjørelsen jeg har tatt. Jeg håper du får like god effekt:) Husk at de gjerne ikke får effekt før etter minst 4-6 uker. Anonymkode: 8ec93...fd9 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Har ikke erfaring med panikkangst eller cipralex, men har en ting jeg vil bidra med uansett. Startet på en annen antidepressiva i slutten av januar, og har siden trappet opp 2 ganger. Bivirkningene ved oppstart er verre enn ved doseøkning (det bekreftet også psykiateren), og om man er veldig plaget så kan man øke enda saktere enn planlagt (om det er fysisk mulig da, at tablettene har delestrek). Håper du får god hjelp av medisinen! Men håper også at du oppsøker annen hjelp. Studiesteder har ofte tilbud innen helse? Anonymkode: bec65...c77
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Du må nok bruke det litt lengre før du kjenner effekten, jeg ble veldig kvalm av cipralex og brukte heller effexor en stund, men den har også ekle bivirkninger for noen. Sobril gjør ikke noe med problemet, det blir egentlig bare verre om man venner seg til å bruke det. Det beste man kan gjøre er å utvikle en strategi for å takle angsten, og få hjelp fra psykolog. Anonymkode: 87fb8...01e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Jeg fikk Zoloft, og kjente effekt allerede første dagen. Og en pk med Sobril for å ta det verste før det kom igang, og det har vært til god hjelp. Har ikke hatt effekt av Cipralex, kun bivirkninger som gjorde at jeg ikke ville fortsette. Håper du finner ut av det, det er vondt med angstlidelser. Anonymkode: f09a7...009
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 Er det en grunn til panikkangsten? Panikkangst kan i enkelte tilfeller være symptom på fysiske helseproblemer. For eks stoffskifteproblemer Anonymkode: fc252...784
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Jeg har brukt det lenge, og det har hatt god effekt på panikkangst. Bivirkningene jeg har hatt er mye håravfall og munntørrhet, men det har bare vært i begynnelsen. Anonymkode: 18d68...af6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 readthemac00 skrev (1 time siden): Hei, er en jente på 23 år. Er student og er på mitt siste semester med bachelor i barnehagelærer. Fikk mitt første anfall med panikkangst for et år siden, etter det har det vært litt av og på med anfallene. Men de 3 siste ukene har vært helt utholdelige, har hatt angst hver eneste dag! Selvom angsten ikke kommer helt, så går jeg rundt og er kvalm og skjelven hele tiden, har nesten svimt av og kastet opp flere ganger. Har itillegg vært i praksis, som ikke hjelper på det psykiske i det hele tatt. Har vært hos legevakten 2 ganger det siste halvåret fordi har trodd at jeg skal dø (ikke særlig hjelp å få der). vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg når jeg får et anfall, får ikke puste, har trykk i brystet, mister følelser i bein og armer, skjelving, føles rett og slett ut som jeg skal dø. Noe jeg tror kan ha utviklet seg til en dødsangst/helseangst. Føler meg helt hjelpesløs, og merker at jeg har begynt å få veldig mørke tanker, noe jeg aldri har hatt før! Bor heller ikke i hjemmekommunen, så har ikke fastlege der jeg studerer. Vært hjemme på besøk hos foreldrene mine nå i påsken, der jeg fikk hastetime hos fastlegen min, der sa han at jeg også har fått depresjon i tillegg til panikk angsten. Vi ble enige om at jeg skal starte på Cipralex, men tok heller billigvarianten. Er nå på min 6 dag med 5mg, og skal trappe opp til 10mg etter en uke. Noe jeg gruer meg ekstremt til, fordi bivirkningene er såpass sterke nå, at jeg er redd for at det blir mye verre når jeg trapper opp. Har også fått sobril tilfelle det skulle bli for ille. Derfor lurer jeg på om noen kan dele sine erfaringer med dette? Spesifikt med sterk panikkangst. Hei, jeg var plaget med det du er plaget med nå i mange mange år da jeg var yngre. Var på legevakten fire ganger i uken for å ta ekg, gikk i sirkler rundt i leiligheten, sto og så på mitt eget speilbilde for å roe meg ned i timesvis. Zoloft (samme type medisin som cipralex) fungerte for meg. Det var umerkelig i starten, men plutselig hadde det gått noen uker uten panikkanfall. Og da kunne jeg slutte igjen etter en stund, det var nok å vite at det fantes noe som fungerer. Dette er vel snart tyve år siden, og jeg har ikke vært plaget med den type angst siden da. Ønsker deg masse lykke til, dette kommer til å gå bra. Og min viktigste lærdom: nedlegg fullstendig googleforbud når det gjelder helseinformasjon eller sykdommer og symptomer. Har ikke googlet helserelaterte spørsmål siden jeg tvang meg selv til å slutte med det i 2015. Det har kurert helseangsten min. Anonymkode: 7cbcc...3d1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 Jeg har veldig god erfaring med Cipralex og angst/depresjon Jeg fikk en fysisk sykdom som var og er skikkelig ille. Den var så ekstrem at jeg mistet nesten halvparten av alt håret pga stress, hadde konstant angst (dette hadde jeg slitt med i mange år før og), ikke bare deprimert men også suicidal og gråt meg desperat gjennom alle dager. Fikk Sobril ved siden av i oppstarten fordi jeg var så horribelt dårlig. Oppstarten gikk helt greit, Sobrilen utliknet bivirkningene. Mer nattesvette en periode som gav seg. Kuttet Sobril etter 1 uke på 10 mg, og merket da virkning. Jeg planla ikke lengre ulike måter man kunne ta selvmord på, angsten tok ikke over og jeg gråt ikke konstant. I starten var jeg nok litt ekstra….ikke flat, men….tja. Ting var litt sånn «jaja, vi får prøve å få X og Y til og se hvordan det går». Fikk tregere orgasme, men ingenting leketøy ikke kunne hjelpe med 😅 Cipralex var helt livsnødvendig for meg. Og jeg angrer bare på at jeg ikke brukte det for endel år siden når jeg var friskere, men hadde angst slik du har nå. Jeg hadde sluppet mye langvarig strev da. Anonymkode: 19137...744 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 Glemte å legge til at håravfallet mitt stoppet helt med Cipralex, og nå er det tykt og sterkt Ble også kvitt ekstremt stress i kroppen som blant mye annet gav meg rødlig irritert og kløende hud/hodebunn. Anonymkode: 19137...744 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 Regn med 14 dager med bivirkninger. Oftest mindre. Det blir bedre, helt sikkert. Anonymkode: 93190...f29 1
Tone83 Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 En ting som hjalp meg var å lære at når du føler at du ikke får puste, så er det egentlig fordi du har for mye oksygen i kroppen og hjernen stopper deg derfor fra å puste. Så snart kroppen trenger mer oksygen, så puster den igjen.
Tradegy Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Har det hèlt likt og det er virkelig tøffe tak. Men husk at panikkangst i seg selv ikke er farlig. Men reaksjonen din rundt frykt for å dø, er hèlt normal. Om du tester ut sobril, anbefaler jeg å gjøre det når du er i kjente omgivelser. Jeg hadde såkalt paradoksal virkning, så det ble forverring. Du er ikke alene om dette, selv om det kan føles sånn ❤️
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har veldig god erfaring med Cipralex og angst/depresjon Jeg fikk en fysisk sykdom som var og er skikkelig ille. Den var så ekstrem at jeg mistet nesten halvparten av alt håret pga stress, hadde konstant angst (dette hadde jeg slitt med i mange år før og), ikke bare deprimert men også suicidal og gråt meg desperat gjennom alle dager. Fikk Sobril ved siden av i oppstarten fordi jeg var så horribelt dårlig. Oppstarten gikk helt greit, Sobrilen utliknet bivirkningene. Mer nattesvette en periode som gav seg. Kuttet Sobril etter 1 uke på 10 mg, og merket da virkning. Jeg planla ikke lengre ulike måter man kunne ta selvmord på, angsten tok ikke over og jeg gråt ikke konstant. I starten var jeg nok litt ekstra….ikke flat, men….tja. Ting var litt sånn «jaja, vi får prøve å få X og Y til og se hvordan det går». Fikk tregere orgasme, men ingenting leketøy ikke kunne hjelpe med 😅 Cipralex var helt livsnødvendig for meg. Og jeg angrer bare på at jeg ikke brukte det for endel år siden når jeg var friskere, men hadde angst slik du har nå. Jeg hadde sluppet mye langvarig strev da. Anonymkode: 19137...744 Hvilken sykdom er dette? - Ikke TS Anonymkode: 5fb49...d2e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 Får du ikke hjelp av psykolog eller psykisk helseteam, TS? ❤️ Tabletter du får såpass sterke bivirkninger av kan ikke være eneste hjelpen du får. Du har rett på nødvendig helsehjelp selv om du ikke har fastlege i kommunen du bor i. Kanskje kan en telefontime med din egen fastlege være aktuelt inntil du får ny fastlege? Anonymkode: a7437...611
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 Prøvd å kutte ut kaffe/koffeein? Ikke hatt angst siden jeg kuttet det ut Anonymkode: a0c11...ff2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 51 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken sykdom er dette? - Ikke TS Anonymkode: 5fb49...d2e Hvorfor lurer du på dette? Anonymkode: abf87...721
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 Får veldig vondt av deg! Men må bare si at jeg håper du unngår sobril, da det er veldig avhengighetsskapende og vil etterhvert kunne forverre angsten din. Veldig synd av legen å gi ei så ung jente sobril..💓 Anonymkode: 4f6d1...09c 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får veldig vondt av deg! Men må bare si at jeg håper du unngår sobril, da det er veldig avhengighetsskapende og vil etterhvert kunne forverre angsten din. Veldig synd av legen å gi ei så ung jente sobril..💓 Anonymkode: 4f6d1...09c Det går helt fint i en kort periode, sålenge man begrenser bruk og lengde. Hun har fått det til oppstart av ssri, fordi det ofte forverrer symptomene man allerede har svært mye av. Anonymkode: 19137...744 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå