AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Andre med denne erfaringen? har alltid pleid å kjøpe kjøttdeig/karbonadedeig fra meny/spar pga dette. Alle gangene det er Nordfjord sin så er det harde klumper/brusk i eller hva det er. Og kjæresten kjøper jo alltid denne, og jeg klarer ikke tanken på å putte det i munnen en gang. Er det normalt at det alltid skal være så mye harde klumper i? Er både fra kjøttdeigen og karbonadedeigen Anonymkode: ad5a4...629
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Nei, det har jeg ikke opplevd. Kjøper ofte Nordfjord sin, men ikke alltid. Anonymkode: a4dd7...da9 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Du får den kvaliteten du kjøper. Det er alltid klumper i enhver ferdig kjøttfarse fordi den består av «avkapp». Altså av restene etter at man har kappet biff, mørbrad etc. Karbonadedeig og kjøttdeig er - rester. Det er derfor den er så latterlig lav på pris. Du tenker vel ikke det er naturlig å få deler av det som har vært et levende dyr billig uten at det er noe galt med enten etikken i produksjon eller kvaliteten på kjøttet? Det finnes slaktere eller finere butikker med kjøttdisk der du kan be om kvernet kjøtt. Altså kvernet av hele kjøttbiter, ikke rester. Det vil, selvsagt, koste deg mer penger. Alternativt kan du kjøpe en kjøttkvern og kverne kjøttbiter selv. Da må du naturlig nok kjøpe kjøttbiter som ikke inneholder slintrer, sener etc. Altså må du igjen opp i pris. Anonymkode: 4c05f...f2b
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Har jeg aldri opplevd. Nordfjord sin kjøttdeig er den beste kjøttdeigen. Anonymkode: 4b093...06d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får den kvaliteten du kjøper. Det er alltid klumper i enhver ferdig kjøttfarse fordi den består av «avkapp». Altså av restene etter at man har kappet biff, mørbrad etc. Karbonadedeig og kjøttdeig er - rester. Det er derfor den er så latterlig lav på pris. Du tenker vel ikke det er naturlig å få deler av det som har vært et levende dyr billig uten at det er noe galt med enten etikken i produksjon eller kvaliteten på kjøttet? Det finnes slaktere eller finere butikker med kjøttdisk der du kan be om kvernet kjøtt. Altså kvernet av hele kjøttbiter, ikke rester. Det vil, selvsagt, koste deg mer penger. Alternativt kan du kjøpe en kjøttkvern og kverne kjøttbiter selv. Da må du naturlig nok kjøpe kjøttbiter som ikke inneholder slintrer, sener etc. Altså må du igjen opp i pris. Anonymkode: 4c05f...f2b Takk for svar, her lærte jeg noe nytt 😅 finnes det pakker i butikken som er kvernet av hele kjøttbiter eller fåes dette kun av kjøttdisken? Anonymkode: ad5a4...629
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har jeg aldri opplevd. Nordfjord sin kjøttdeig er den beste kjøttdeigen. Anonymkode: 4b093...06d Takk for svar, kan altså være jeg blander denne med en annen de selger på rema? Får se hvordan det blir til middagen idag 😅 Anonymkode: ad5a4...629
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 All kjøttdeig og karbonadedeig har harde og seige klumper i seg. Jeg kjøper rene fileter og bruker kjøttkvern. Blir godt kjøtt uten slintrer, men noe mindre fett = noe mindre smak. For min del fungerer det å kverne selv veldig godt. Anonymkode: 5313c...586
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 At kjøttdeig lages av avkapp betyr ikke at det er dårlig kvalitet. Det er å utnytte en større del av dyret enn om man bare skulle spise biff, og det er tipp topp næring. Har aldri funnet harde klumper i Nordfjord-pakkene, men et par ganger i lammekjøttdeig fra Gilde. Den eneste gangen jeg har funnet en beinbit var i en dyr og fancy kjøttdeig av Dexter fra en økologisk gård. Anonymkode: 2fa72...546 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 Jeg har samme erfaring. Nordfjord kjøttdeig har klumper og smaker ikke like godt selv med masse taco krydder. Men Rena sitt merke (den har blå på etiketten) er bedre, den er vanlig og som feks Gilde. Jeg bor i Oslo området, kanskje de som har god erfaring med Nordfjord bor annet sted i landet og at det kommer fra ulike slaktere? Anonymkode: 0a690...8a8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har samme erfaring. Nordfjord kjøttdeig har klumper og smaker ikke like godt selv med masse taco krydder. Men Rena sitt merke (den har blå på etiketten) er bedre, den er vanlig og som feks Gilde. Jeg bor i Oslo området, kanskje de som har god erfaring med Nordfjord bor annet sted i landet og at det kommer fra ulike slaktere? Anonymkode: 0a690...8a8 Rena=Rema. Autokorrektur. Anonymkode: 0a690...8a8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 Har kommet mer brusk og dritt etter de økte prisene, kvaliteten ned, penger opp. Anonymkode: 9faf2...313
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå