Gå til innhold

Får kroppslig angst på dagtid (hjemme)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sykmeldt en liten stund pga utslitt, er bedre, men når jeg er hjemme på dagtid så kommer angsten skyllende over meg sånn midt på dagen.

Nervøs i magen, osv. har merka det før dersom jeg har vært hjemme på dagen også. Går som regel over litt på kvelden (når mørket kommer).

hva kan jeg gjøre?

(utenom å gå ut, gjøre noe praktisk i huset..).. trenger liksom å slappe av (konsentrere meg om og kose meg med bok, film etc) men dette klarer jeg jo da ikke pga angsten. Å gå ut eller gjøre noe praktisk blir mer en flukt - og dette vil jeg ikke at det skal være. Vil finne ro i å slappe av.

Anonymkode: 8af8f...ac5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

har sånn konstant nervøs følelse i magen og blir snart gal av det😅

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du det fra at løsningen er å kose deg med bok, film e.l.? 

Anonymkode: 1fb47...a97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor har du det fra at løsningen er å kose deg med bok, film e.l.? 

Anonymkode: 1fb47...a97

Det er det jeg har lyst / til trenger for å slappe av.

og vil gjerne kunne klare det uten å være full av uro og kroppslig angst

det å hele tiden finne på noe, gå ut osv blir bare «flukt» fra følelsene og gjør meg mer sliten 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det å hele tiden finne på noe, gå ut osv blir bare «flukt» fra følelsene og gjør meg mer sliten 

Kan du se motsatt på det? At flukt fra følelsene fører til at du får angst? 

Anonymkode: 5e08d...b19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du begynner å bli bedre er det kanskje kropp og samvittighet som forteller deg at det er på tide å «gjøre» noe?

Hvordan er det med jobben du er sykemeldt fra, kan du stikke innom og spise lunsj med kollegaer? Gå en passelig lang tur på dagen og spare bok/film til kvelden?

De fleste trenger en døgnrytme med både aktivitet og avslapning. Det går an å bli stresset og urolig av for lite aktivitet, og å slappe av mer hjelper jo ikke da, men gir mer stress og uro.

Tidvis flukt fra følelsene er faktisk bra for de fleste. Ingen blir friskere av å kjenne etter hele tiden. Sett av en halvtime på et tidspunkt som passer for å kjenne etter hvordan du har det. Så kan du gjøre andre ting de andre timene i døgnet.

Anonymkode: a7f0b...95c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å kutt ned på koffein? 

Anonymkode: 605d8...36c

• Nyttig 1
Skrevet

Sånn har jeg vært store deler av livet, tidvis får jeg panikkanfall når jeg er hjemme alene. Det du kan gjøre er å søke hjelp å håpe du får det. 
Du må jobbe veldig hardt for å få endring. Stå opp tidlig, spise sunt og jevnlig, få frisk luft og være med folk samt få nok søvn. Det er basisen for god psykisk helse. Det er virkelig vanskelig å skulle hjelpe seg selv hele tiden på den måten, man ingen andre kan gjøre noe med ditt daglige liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode forslag. Jeg vet jo at det er sånn jeg må forholde meg til det, men føler ikke det funker. Må man liksom tvinge seg litt til det en stund før det blir «naturlig» og angsten/tankekjøret slipper og man klarer å konsentrere seg om andre ting igjen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mange gode forslag. Jeg vet jo at det er sånn jeg må forholde meg til det, men føler ikke det funker. Må man liksom tvinge seg litt til det en stund før det blir «naturlig» og angsten/tankekjøret slipper og man klarer å konsentrere seg om andre ting igjen?

Ja! Fake it ‘til you make it stemmer veldig for akkurat denne typen plager. Så er det bare viktig å ikke overdrive, for da blir du mer utslitt igjen.

Lykke til! Jeg er helt sikker på at du kommer til å få det bedre, selv om bedringen ikke alltid kommer jevnt, men litt fram og tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det du må gjøre en periode. Det er ikke flukt fra følelsene. Man skal ikke sitte i angsten uten å gjøre noe med den. Å gå ut av huset kan like gjerne kalles regulering, ikke flukt. Det er typisk mennesker som sliter med angst og ha det nettopp når man har tid til å tenke, er inne. Det kan absolutt være lurt å skifte lokasjon. Å hindre seg selv i å ha det bedre er ikke bra. Jevnlig og hyppig har også effekt mot angst. Jeg har angst, og har som regel at jeg skal ut av huset hver morgen, om det så bare er å sette meg på biblioteket. Jeg sover også mye ute om sommeren. Rutiner er for øvrig veldig veldig viktig.

Anonymkode: 7a54a...1b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det er min mening,

Anonymkode: 7a54a...1b2

AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (35 minutter siden):

Sånn har jeg vært store deler av livet, tidvis får jeg panikkanfall når jeg er hjemme alene. Det du kan gjøre er å søke hjelp å håpe du får det. 
Du må jobbe veldig hardt for å få endring. Stå opp tidlig, spise sunt og jevnlig, få frisk luft og være med folk samt få nok søvn. Det er basisen for god psykisk helse. Det er virkelig vanskelig å skulle hjelpe seg selv hele tiden på den måten, man ingen andre kan gjøre noe med ditt daglige liv. 

Hva er den veldig harde jobbingen her?

Anonymkode: 2685e...e1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Fake it ‘til you make it stemmer veldig for akkurat denne typen plager. Så er det bare viktig å ikke overdrive, for da blir du mer utslitt igjen.

Lykke til! Jeg er helt sikker på at du kommer til å få det bedre, selv om bedringen ikke alltid kommer jevnt, men litt fram og tilbake.

Problemet er også litt at en del av det som trigger angsten er en vedvarende situasjon i livet mitt som ikke blir «avsluttet» sånn akkurat nå/ altså at jeg kan ikke fjerne det som gir vonde følelser osv, så må på en måte lære meg å leve med det- uten å la meg rive avgårde og kjenne på de symptomene hele tiden for det er til hinder for at jeg klarer å leve livet mitt ordentlig. Og man blir jo utslitt av å fake det så mye (dvs bare kjøre på for å flykte og leve- det fungerer eventuelt bare en stund, og så kommer backlashen.) men jeg orker ikke å ha alle disse kraftige symptomene og tankene som overstyrer meg heller og det er slitsomt å gjøre masse med de gnagende i kroppen til en hver tid. 
men jg tror jo på at man på en eller annen måte må fake it en stund for å på en måte omdirigere hjernen og systemet som er inni et mønster og en slags automatikk?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Problemet er også litt at en del av det som trigger angsten er en vedvarende situasjon i livet mitt som ikke blir «avsluttet» sånn akkurat nå/ altså at jeg kan ikke fjerne det som gir vonde følelser osv, så må på en måte lære meg å leve med det- uten å la meg rive avgårde og kjenne på de symptomene hele tiden for det er til hinder for at jeg klarer å leve livet mitt ordentlig. Og man blir jo utslitt av å fake det så mye (dvs bare kjøre på for å flykte og leve- det fungerer eventuelt bare en stund, og så kommer backlashen.) men jeg orker ikke å ha alle disse kraftige symptomene og tankene som overstyrer meg heller og det er slitsomt å gjøre masse med de gnagende i kroppen til en hver tid. 
men jg tror jo på at man på en eller annen måte må fake it en stund for å på en måte omdirigere hjernen og systemet som er inni et mønster og en slags automatikk?

Du må fortsette livet ditt rett og slett. En ukeplan er fint. Gode rutiner og mål.

Folk lever med grusomme påkjenninger i livene sine, husk det. Vi kan ikke annet enn å fortsette å prøve og å gjøre det beste ut av det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er den veldig harde jobbingen her?

Anonymkode: 2685e...e1c

Vær glad for at du ikke skjønner hva det handler om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 14.21):

Har vært sykmeldt en liten stund pga utslitt, er bedre, men når jeg er hjemme på dagtid så kommer angsten skyllende over meg sånn midt på dagen.

Nervøs i magen, osv. har merka det før dersom jeg har vært hjemme på dagen også. Går som regel over litt på kvelden (når mørket kommer).

hva kan jeg gjøre?

(utenom å gå ut, gjøre noe praktisk i huset..).. trenger liksom å slappe av (konsentrere meg om og kose meg med bok, film etc) men dette klarer jeg jo da ikke pga angsten. Å gå ut eller gjøre noe praktisk blir mer en flukt - og dette vil jeg ikke at det skal være. Vil finne ro i å slappe av.

Prøv mindfullness. Jeg synes det hjalp meg

Anonymkode: 389ad...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Trikset med angst er å bry seg minst mulig, ønske den velkommen. Da forsvinner den raskere. Skal man prøve å sloss eller flykte vil den vokse.

Kan du be om hjelp for den vedvarende situasjonen som er bakgrunn for angsten?

Anonymkode: 7928d...c04

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Siden du begynner å bli bedre er det kanskje kropp og samvittighet som forteller deg at det er på tide å «gjøre» noe?

Hvordan er det med jobben du er sykemeldt fra, kan du stikke innom og spise lunsj med kollegaer? Gå en passelig lang tur på dagen og spare bok/film til kvelden?

De fleste trenger en døgnrytme med både aktivitet og avslapning. Det går an å bli stresset og urolig av for lite aktivitet, og å slappe av mer hjelper jo ikke da, men gir mer stress og uro.

Tidvis flukt fra følelsene er faktisk bra for de fleste. Ingen blir friskere av å kjenne etter hele tiden. Sett av en halvtime på et tidspunkt som passer for å kjenne etter hvordan du har det. Så kan du gjøre andre ting de andre timene i døgnet.

Dette

Også må du jo finne ut hva som gjør at du får angst, er det tankespinn så skriv det ned på ett ark. Kanskje kan du rydde i det du har skrevet ned ved å stryke ut ting som bare er spinn, også sette resten av tankene i båser/kolonner over ting en bare må godta i øyeblikket, ting en kan prøve å endre.....

Om du gjør praktiske ting eller går turer på dagtid, også tar avslapning med film/bok på ettermiddag/kveld så kanskje kroppen takler det bedre? Om du vanligvis jobber på dagtid så er det jo den rutinen kroppen er vant til, den rutinen har den hatt siden du startet på barneskolen. Veldig vanlig for mange å få en uro i kroppen om de prøver å slappe av hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (15 timer siden):

Dette

Også må du jo finne ut hva som gjør at du får angst, er det tankespinn så skriv det ned på ett ark. Kanskje kan du rydde i det du har skrevet ned ved å stryke ut ting som bare er spinn, også sette resten av tankene i båser/kolonner over ting en bare må godta i øyeblikket, ting en kan prøve å endre.....

Om du gjør praktiske ting eller går turer på dagtid, også tar avslapning med film/bok på ettermiddag/kveld så kanskje kroppen takler det bedre? Om du vanligvis jobber på dagtid så er det jo den rutinen kroppen er vant til, den rutinen har den hatt siden du startet på barneskolen. Veldig vanlig for mange å få en uro i kroppen om de prøver å slappe av hele dagen.

Det er ikke alltid en grunn til at angsten kommer. Den kommer ofte plutselig. 
men siden ts opplever å få angst op dagtid er det ofte slik at hjernen underbevisst forventer at angsten kommer. En slags forventningsangst. 
ts er utslitt, og når en er det kommer uroen lettere. 
det er like mange former av angst som et er mennesker som sliter med det. Det er ikke noe fasit. Det som funker for deg trenger ikke funke for meg. 
for min del funker strikking eller se noe morsomt på TikTok.

Nå for tiden er jeg veldig plaget av angst, fordi jeg har hatt enorme påkjenninger, mer enn et menneske klarer å håndtere. Så jeg får hjelp med rask psyk helsehjelp. Der fikk jeg hjelp på dagen. 

Anonymkode: b3b6c...d4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...