AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Fikk påvist høyt kolesterol hos fastlegen i vinter, og ble satt på tabletter for dette. Har etter det, den siste måneden, endret kostholdet betraktelig og i tillegg begynt å trene. Fikk virkelig et spark bak, fordi jeg skjønte at hovedårsaken til det høye kolesterolet var for mye potetgull og annet snop. Enkelt å prøve å gjøre noe med, med andre ord. Selve måltidene har ikke vært så ille ellers, men det er det jeg har spist utenom (som også har gjort meg en del overvektig). Jeg spiser knekkebrød og merker at jeg holder meg lenger mett om jeg har hardkokte egg på, sikkert pga proteinet. Men hvor dumt er det å spise egg når man ellers gjør endringer for kolesterolet? Har googlet, men føler det står ulike ting... Skal høre med fastlegen ved neste korsvei, men noen som har erfaringer? Anonymkode: 227b8...31e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Jeg tenker at jeg ville kuttet ut alt det dårlige fettet fra junk og potetgull, spist egg med måte (1-2 maks per dag), og sett hvordan ståa er ved neste testing. Anonymkode: 37ec1...b76
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Det begynner å bli en stund siden man gikk bort fra å tro at mat med mye kolesterol gir høyt kolesterol i blodet. Så det er ikke en grunn til å kutte ut egg. Hvis legen din sier at du har høyt kolesterol fordi du spiser mye egg, bør du finne en som har mer greie på kosthold. Anonymkode: 17ca1...8fe 2 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at jeg ville kuttet ut alt det dårlige fettet fra junk og potetgull, spist egg med måte (1-2 maks per dag), og sett hvordan ståa er ved neste testing. Anonymkode: 37ec1...b76 Er nok det jeg har havnet på, ja. Takk for innspill! Anonymkode: 227b8...31e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det begynner å bli en stund siden man gikk bort fra å tro at mat med mye kolesterol gir høyt kolesterol i blodet. Så det er ikke en grunn til å kutte ut egg. Hvis legen din sier at du har høyt kolesterol fordi du spiser mye egg, bør du finne en som har mer greie på kosthold. Anonymkode: 17ca1...8fe Nei, det har hun aldri sagt. Var jeg som begynte å tenke på det da egg-inntaket mitt har økt etter at jeg endret kostholdet. Anonymkode: 227b8...31e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 Jeg fikk påvist forhøyet kolesterol ifjor. Begynte ikke på medisin, men ville prøve å gjøre noe med det uten medisiner først. Noe av årsaken var et vedvarende høyt stressnivå, men også for mye snop/potetgull/mye salt i maten. Legen sa maks ett egg pr dag. Jeg fikk orden på stressnivå og nattesøvn, kuttet mye snop/saltsnacks og økte grønnsaksinntaket. Mer fysisk aktiv. Etter 3-4 mnd var kolesterolet innafor normalområdet. Jeg HAR egentlig hørt at de har gått bort fra det med egg-restrikdjoner, men min lege framholdt likevel rådet om maks ett egg pr dag. Anonymkode: 3ccc8...a93
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 19.48): Jeg fikk påvist forhøyet kolesterol ifjor. Begynte ikke på medisin, men ville prøve å gjøre noe med det uten medisiner først. Noe av årsaken var et vedvarende høyt stressnivå, men også for mye snop/potetgull/mye salt i maten. Legen sa maks ett egg pr dag. Jeg fikk orden på stressnivå og nattesøvn, kuttet mye snop/saltsnacks og økte grønnsaksinntaket. Mer fysisk aktiv. Etter 3-4 mnd var kolesterolet innafor normalområdet. Jeg HAR egentlig hørt at de har gått bort fra det med egg-restrikdjoner, men min lege framholdt likevel rådet om maks ett egg pr dag. Anonymkode: 3ccc8...a93 Jeg tror mange leger er utdaterte. Anonymkode: 839ef...45a 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 Jeg tror også at de har gått bort i fra det med egg. Min søster har tidvis problemer med høyt kolesterol, og er veldig flink med kostholdet. Egg er en av de tingene hun spiser med god samvittighet, har jeg sett. Jeg tror anbefalinger for alle er 1- 2 egg om dagen Anonymkode: 6acbf...c43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå