Gå til innhold

Arvestrid - vil nekte meg hele morsarven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 13.11):

Min mor er på det siste, og sønnen til samboeren hennes krever at vi deler min mors arv mellom ham og meg (jeg er enebarn). Kan han komme noen vei med dette? Det skal sies at han har hjulpet dem med mye de siste ti årene, da jeg bor mye lenger unna. Men det foreligger ikke noe testamente om at dette var min mors ønske. Jeg er dypt fortvilet over dette da jeg hater konflikter og føler at det er skammelig at han nå vil tilrane seg halve morsarven min mens hun ligger for døden.

Anonymkode: e0071...8bd

Han har rett på 0 kroner etter henne. Så morsarven er din, med mindre hun har  tilgodeskrevet han noe iht testamente. 

For konflikt sin skyld, anbefaler jeg at du bruker bittelitt penger på en advokat, iht å skrive evnt brev til han. Og som tar seg av ditt arve spm. Det kan være viktig for deg, og familie relasjoner.

Gikk utrolig godt i min egen familie,  og til min mann sin familie,  som kunne endt opp i et rent helvete begge steder.  Med advokat så bare fikset de og vi kranglet om ingenting.  Prisen var ikke så dyr heller, og absolutt verdt det. Din advokat kan også for deg få full oversikt på alt du har krav på. Feks om hun har igjen pensjonspoeng ol. Når du setter advokat på det, blir alt låst, og ingen som får lov å røre kontoer og evnt løsøre, før din arv er avklart. Så ta kontakt med advokat alle rede nå

Anonymkode: 8daef...d37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har rett på 0 kroner etter henne. Så morsarven er din, med mindre hun har  tilgodeskrevet han noe iht testamente. 

For konflikt sin skyld, anbefaler jeg at du bruker bittelitt penger på en advokat, iht å skrive evnt brev til han. Og som tar seg av ditt arve spm. Det kan være viktig for deg, og familie relasjoner.

Gikk utrolig godt i min egen familie,  og til min mann sin familie,  som kunne endt opp i et rent helvete begge steder.  Med advokat så bare fikset de og vi kranglet om ingenting.  Prisen var ikke så dyr heller, og absolutt verdt det. Din advokat kan også for deg få full oversikt på alt du har krav på. Feks om hun har igjen pensjonspoeng ol. Når du setter advokat på det, blir alt låst, og ingen som får lov å røre kontoer og evnt løsøre, før din arv er avklart. Så ta kontakt med advokat alle rede nå

Obs, hvis hennes man. Skal ha alt, så må han sitte i uskifte bo. Det anbefaler jeg deg ikke når det er åpent for slike konflikter, for da kan du tape all morsarv på sikt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 15.06):

Tusen takk for alle svar. Tror jeg kontakter advokat og lar alt av kommunikasjon gå via dem heretter. Dette orker jeg ikke å stå i. Så utrolig trist at det skulle ende opp sånn.

TS

Anonymkode: e0071...8bd

Det er det beste vi gjorde, og sannsynligvis det beste du gjør også. Mulig du har krav på mer enn du vet også. Og sånt finner din advokat ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det kan hun ikke når hun er blitt dement nei.

Det er heller ikke fritt å gi vekk formue/eiendeler når personen er blitt så gammel og svekket at døden trolig er nærstående.

Arveloven tar høyde for juks og fanteri, og folk som prøver å lure til seg verdier fra folk som ikke er ved sine fulle fem og/eller ligger for døden.

Anonymkode: ada50...72b

Det har du rett i. Mor kan bare gjøre som hun bil med verdiene etter salg av huset å lenge hun er kompetent tik det osv.

Anonymkode: 5cea5...768

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...