AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Min mor er på det siste, og sønnen til samboeren hennes krever at vi deler min mors arv mellom ham og meg (jeg er enebarn). Kan han komme noen vei med dette? Det skal sies at han har hjulpet dem med mye de siste ti årene, da jeg bor mye lenger unna. Men det foreligger ikke noe testamente om at dette var min mors ønske. Jeg er dypt fortvilet over dette da jeg hater konflikter og føler at det er skammelig at han nå vil tilrane seg halve morsarven min mens hun ligger for døden. Anonymkode: e0071...8bd
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 ... Og jeg har alltid hatt et godt forhold både til moren min, samboeren hennes og samboerens sønn. Dette føles derfor ekstra fortvilende. Jeg har besøkt moren min et par ganger i måneden de siste ti årene, da jeg bor et par timer unna med bil. Min mor er ikke lenger tilregnelig, på grunn av langtkommen demens. TS Anonymkode: e0071...8bd 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Som enebarn mener jeg du har rett på hele morsarven din. Anonymkode: 784e7...d4f 37 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Han har juridisk sett ikke en dritt han skulle sagt. Hun kan testamentere 1/3 til ham, resten går til livsarving okke som. Moralsk sett kan du velge å gi ham noe siden han har bistått henne, men når han krever på den måten skjønner jeg det ikke frister. Anonymkode: 0135b...d62 34 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Han kommer ingen vei så lenge det ikke ligger et testamente noe sted. Han får arve sine egne foreldre. Er når arv er et tema man virkelig ser grådigheten hos folk. Anonymkode: 78067...ef9 23 7
Hippogriff Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Han arver sin egen mor. Ingen grunn til at han skal arve din i tillegg. 33 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 Det er ikke tvil om at arven der din, han vil heller ikke få arveoppgjør uten testament som sier noe annet. Skulle han fått noe måtte du betalt han det fra din konto helt frivillig, noe du jo ikke skal gjøre. Anonymkode: 3dadd...51a 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 Alvorlig talt, han kommer jo til å arve sin far 🤷♀️ For en gribb 😅🫠 Anonymkode: 5f743...f84 8 4
NiceOrNothing Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min mor er på det siste, og sønnen til samboeren hennes krever at vi deler min mors arv mellom ham og meg (jeg er enebarn). Kan han komme noen vei med dette? Det skal sies at han har hjulpet dem med mye de siste ti årene, da jeg bor mye lenger unna. Men det foreligger ikke noe testamente om at dette var min mors ønske. Jeg er dypt fortvilet over dette da jeg hater konflikter og føler at det er skammelig at han nå vil tilrane seg halve morsarven min mens hun ligger for døden. Anonymkode: e0071...8bd Han har ingen juridiske rettigheter . Du får si til han ( på tull ) , at hvis han skal ja halve morsarven din, må du få halve farsarven hans ( når mors samboer dør). 15
missmcbeal Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 Er han helt...? Det blir jo det samme som at du skulle gått og krevd arv av samboeren til din mor, altså hans far... Og jeg antar da at samboeren til moren din ikke skal arve noe heller, likevel så forventer han at arven skal deles på to mellom deg og han, mens samboeren skal sitte igjen med ingenting...? Hva slags logikk er det? Nei, ikke la deg presse til noe som helst. Når ingenting er gjort med testamentet så er det din og kun din arv. 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Men om hun har samboer, så antar jeg der er en samboerkontrakt ? - noe som kan medføre at eiendeler gjerne forblir i utskiftet bo. det kan ofte kun være penger på konto som man enkelt kan si er hennes, så pass på pengeflyt på kontoer siste årene mht at det ikke lures fra deg arv.. Anonymkode: 3dadd...51a 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Si at din mor og samboer eier en bolig sammen, skal han da liksom arve halvparten av din mors del + hele sin fars del når den tid kommer. Det vil jo bety at han arver 3/4 av en ev bolig det da, å du arver 1/4. Det blir jo på ingen måte riktig. Tok bare bolig som eksempel for å vise hvor galt det vil være at han får halve arven din. Anonymkode: f16e4...628 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Han har ingen direkte rettigheter, men i rettferdighetens navn bør han få noe for hjelpen han har gitt de siste ti årene. Jeg skulle gjerne hatt hans versjon her. Anonymkode: 5cf29...8d6
Gliffy Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Men om hun har samboer, så antar jeg der er en samboerkontrakt ? - noe som kan medføre at eiendeler gjerne forblir i utskiftet bo. det kan ofte kun være penger på konto som man enkelt kan si er hennes, så pass på pengeflyt på kontoer siste årene mht at det ikke lures fra deg arv.. Anonymkode: 3dadd...51a Arv reguleres ikke i samboerkontrekt, kun i gyldig testament. Dersom det ikke foreligger testament er det arveloven som gjelder. 9 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 Du får nesten spørre han om det er slik at han mener at du skal arve hans far når den tid kommer, da🤔 Han har vel en egen mor han skal arve av? Om moren din ønsket at stesønnen skulle arve av henne, hadde hun jo skrevet det i testamentet sitt. Anonymkode: 1a53e...e7d 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men om hun har samboer, så antar jeg der er en samboerkontrakt ? - noe som kan medføre at eiendeler gjerne forblir i utskiftet bo. det kan ofte kun være penger på konto som man enkelt kan si er hennes, så pass på pengeflyt på kontoer siste årene mht at det ikke lures fra deg arv.. Anonymkode: 3dadd...51a Det er ikke lenger uskiftet bo, da begge har kommet på hvert sitt pleiehjem. Dette er snakk om hvordan pengene for boligsalget skal fordeles. Det er et stort sjokk for meg. Hadde aldri trodd at det skulle bli slik kniving om pengene ettermoren min, når vi hele veien har hatt et godt forhold. TS Anonymkode: e0071...8bd 6 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men om hun har samboer, så antar jeg der er en samboerkontrakt ? - noe som kan medføre at eiendeler gjerne forblir i utskiftet bo. det kan ofte kun være penger på konto som man enkelt kan si er hennes, så pass på pengeflyt på kontoer siste årene mht at det ikke lures fra deg arv.. Anonymkode: 3dadd...51a Samboer har bare rett til uskifte hvis det er felles barn, det høres det ikke ut som det er. Anonymkode: 4739f...fce 6
NiceOrNothing Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har ingen direkte rettigheter, men i rettferdighetens navn bør han få noe for hjelpen han har gitt de siste ti årene. Jeg skulle gjerne hatt hans versjon her. Anonymkode: 5cf29...8d6 Han har hjulpet til i et hus hans far også bor . Hans far får betale for den hjelpen. Morsarven er hennes . Uansett kontakt . Arv er ikke basert på følelser . Arv er basert på juridiske rettigheter . 18 4
missmcbeal Skrevet 10. april 2023 #20 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har ingen direkte rettigheter, men i rettferdighetens navn bør han få noe for hjelpen han har gitt de siste ti årene. Jeg skulle gjerne hatt hans versjon her. Anonymkode: 5cf29...8d6 Nei det synest jeg ikke. Man kan jo feks. begynne å lure på at siden han nå kommer og skal kreve arv ved dødsleie, om dette ikke har vært hans plan hele tiden. Usmakelig tidspunkt å begynne å snakke om dette på. Det finnes folk som plutselig blir veldig på og behjelpelige fordi de tenker at de skal arve. Vanskelig når vi ikke vet historien her, men dersom moren faktisk synest han skulle mottatt arv, burde hun ha gjort noe med testamentet. Ja hun er dement nå, men har hun vært såpass de siste 10 årene at hun ikke kunne tatt en reflektert valg rundt det? Dessuten er det vel først og fremst samboeren hennes som skulle arvet før hans sønn? Når hun ikke har ordnet det slik, så er det ganske tydelig at arven er tiltenkt hennes enebarn. 3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå