Gå til innhold

Opplevde du tiden med Svart / Hvitt TV ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

every woman skrev (1 minutt siden):

Det ble det, og med bare én kanal så ble det bryllupet sett av "alle."

Ja det forstår jeg. Moren min har til og med fortalt at de noen ganger bare satt og så på pausebildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Jeg husker vi fikk TV - ikke som de første, men heller ikke de siste i klassen min.

Mormor og morfar hadde TV, så vi kunne se Eventyrstund hvis vi var invitert på søndagsmiddag der.

Denne klokka overtok for prøvebildet når ettermiddagssendingen nærmet seg - den var tydeligvis også laget for at man kunne justere lys og kontraster i svart / hvitt-toner:

NRK.jpg

Anonymkode: 86f60...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det husker jeg godt. Vi hadde ikke tv selv de første årene i mitt liv, men farfar hadde. Husker vi satt hos han å så barne-tv, så kom mor med kveldsmat som vi spiste mens vi så på. Vi bodde i generasjonsbolig. 
Akkurat når vi fikk vår første tv er jeg ikke sikker på, men kan ha vært i 1970-71. Den ble vel bytta ut rundt 1980 til farge-tv.

Anonymkode: f8131...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Sommer2464 said:

Ja det forstår jeg. Moren min har til og med fortalt at de noen ganger bare satt og så på pausebildet.

Husker hvor revolusjonerende det var da de begynte å sende filmer på andre dager enn mandager. Og "nattfilm", etter kveldsnytt, tenk det! :fnise:

Anonymkode: c20cc...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født sent på 1960 tallet og vi hadde TV  fra så langt tilbake jeg kan huske. Husker en nabo kom på besøk for å se noe som skulle beg på TV. Pappa hadde malt kassa rundt TV i rødt. Naboen var jo overentusiastisk fordi vi hadde «fargetv». Han ble nok skuffet da de slo på TV 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men moren min levde på den tiden da det var sort/hvitt tv. Hun har fortalt en morsom historie om at onkel pranket bestemor med å lime rødt bokpapir på tv'n ,mens bestefar satt å lo for seg selv i bakgrunnen. Onkel: "Mor ,kom å se! Vi har farger på tv'n!" Bestemor: "Men i jøssenavn, det går da ikke an?! Hva er galt med fjernsynet?" 

😅😂🤣

Anonymkode: afb6a...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født på midten av 70-tallet, og farge-tv fikk vi i ca 1981/82, omtrent samtidig som vi fikk innlagt fast-telefon! 😁😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er født i 1971, og jeg tror vi kjøpte farge-tv ca 1975. Det var i hvert fall etter at vi hadde flyttet fra blokk til enebolig, men muligens før mitt yngste søsken ble født. Før det hadde vi ikke tv, men jeg fikk se barne-tv hos besteforeldrene mine på søndager, og de hadde svart-hvitt-tv til langt utpå 80-tallet. Min bestefar mente nemlig at farge-tv bare var tull og en mote-greie som det snart ble slutt på…

Telefon fikk vi ikke før rundt 1980. Men jeg var den første i klassen som hadde Commodore 64.

Anonymkode: 3ff48...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja.

Husker godt når de første farge-Tv kom. Alle hadde grelle og veldig sterke farger. "Hallodamen" hadde oransjefarget ansikt. 

Anonymkode: fc967...8d7

Hehe, ja fargene kunne være helt horrible! Særlig gøy ble det når man skrudde fargene på maks. En fargeorgie uten like. ;)

Anonymkode: ba726...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født på tidlig 70-tall, vi fikk TV i hus en gang på midten av 70-tallet (husker da de bar den inn; jeg var opptatt av sjørøverskip på den tida og trodde først at beina på det nye TV-bordet var kanonløp, da de pakket det ut) og det var et farge-apparat... men på den tiden var slett ikke alle program sendt i farger. Husker at det stod i TV-programmet (det som ble trykt i avisen) spesifikt merket hvilke program som var i farger. (Noen år seinere merket de i stedet de programmene som var sendt i svart/hvitt.)  Det var også bare en halvtime barne-TV på hverdager, bortsett fra lørdager (da det var litt mer) og mandager (da det ikke var noe). 

Til langt ut på 80-tallet en gang var det mange som hadde små billige svart/hvit-apparater som ekstra-TV, jeg og mange av mine likesinnede som hadde en sånn på gutterommet, gjerne brukt til å plugge datamaskin eller spillkonsoll i når det ikke passet å sitte på stua og bruke den store farge-TVen.

Endret av Leifr
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sommer2464 skrev (På 10.4.2023 den 20.00):

Det var pausefiskene, et akvarium som de hadde på Nrk og sendte direkte før kveldsprogrammet starta. 

Tror vi fikk farge-tv på julaften 1976.

Anonymkode: 3b021...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født på 70 tallet og fikk fargetv, ca midten av 80 tallet

Anonymkode: d3473...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg husker det fra jeg var ganske liten. Jeg er født på i 1973 og vi fikk farge-TV ca 1980. 

Anonymkode: bb1f6...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...