Gå til innhold

Hvordan orden- og atferdskarakter på VGS påvirket livet ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan orden- og atferdskarakter på VGS påvirket livet ditt? Er det noe viktig for høyere utdanning eller arbeidslivet?

Anonymkode: 8c080...928

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn, så glemte jeg nesten at orden- og atferdskarakter var en ting 😅 

Anonymkode: e4488...8c0

• Liker 1
Skrevet

Orden-og atferdskarakter påvirker for det meste kun de som søker lærlingplasser. Har opplevd at de ber om å få se på dette for sommerjobber f.eks.  Der står det svært ofte spesifisert i annonse/utlysning av dette + fravær blir sett på. Har ikke noe å si for høyere utdanning videre, og når man får vitnemål fra høyere utdanning så er det ingen som ser på vgs karakterene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan orden- og atferdskarakter på VGS påvirket livet ditt? Er det noe viktig for høyere utdanning eller arbeidslivet?

Anonymkode: 8c080...928

Dette har ingen ting å si for opptak til universitet eller høgskole. De ser kun på poengsummen av karakterene dine, og ser ikke på orden, adferd eller fravær.
Om skal søke en deltidsjobb ved siden av skole eller studie nå, så kan det hende arbeidsgiver ser på dette. 

Anonymkode: 93663...d05

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok også mye an på hva du har holdt på med i mellomtiden. Dess eldre papirene er, dess mindre relevant er det hvis du har jobbet med andre ting i mellom og gjerne har gode referanser.

Jeg hadde et veldig høyt fravær, men fikk jobb (var utplassert mens jeg gik på skole og gjorde et godt inntrykk) og det har aldri aldri vært relevant siden.

Anonymkode: 8e274...599

AnonymBruker
Skrevet

Det var vel relevant første sommeren da jeg søkte sommerjobb. Det er mest viktig for dem som går på yrkesfag og som skal finne seg læreplass. 

Anonymkode: e7dfb...71e

AnonymBruker
Skrevet

Helt irrelevant om du skal studere på universitet eller høyskole. Godt mulig det kan ha noe å si for yrkesfag. 

Anonymkode: 5a039...95b

AnonymBruker
Skrevet

For oss som ansetter unge voksne i sommerjobber, er det svært viktig - sammen med fravær. Faktisk det første vi ser på når vi ber om å få karakterutskrift og/eller vitnemål. 
Vet at det gjelder det samme for de som skal velge lærlinger. 

Anonymkode: 0d0b8...402

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...