Gå til innhold

Tips til når valpen skal være alene…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når begynte valpen deres å være alene hjemme? 
Valpen vår er straks 5 mnd. Om noen uker må han begynne å være litt alene. Ungene reiser på skolen litt over 08. Mannen stikker innom litt over 09. Eldste kl.11. Og så kommer jeg hjem litt over 14.00. 
Nå er han veldig avhengig av oss. Hyler om han jeg går ned i kjelleren uten han.

Alle tips tas imot med takk!

Anonymkode: 7c65b...a85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

alenetrening må startes med en gang valpen kommer i hus. Alenetrening starter når dere er hjemme og gradvis. Den må lære at det er helt fint og naturlig at den kan feks ligge i hundesengen og ikke følge med deg hver gang du går på toalettet fex. Så start nå!

Anonymkode: 9aff3...dff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

alenetrening må startes med en gang valpen kommer i hus. Alenetrening starter når dere er hjemme og gradvis. Den må lære at det er helt fint og naturlig at den kan feks ligge i hundesengen og ikke følge med deg hver gang du går på toalettet fex. Så start nå!

Ja, fikk beskjed av flere om at vi ikke måtte gå fra han for tidlig. Redd vi nå er litt sent ute. Har gått ifra han inne i huset, og vert ute med søppel feks. Han er veldig knyttet til meg. Kommer etter meg uansett hvor jeg går. HI

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere kan øve litt på at hunden skal legge seg i senga og øve på «bli», og så når den blir flink til det, så kan du gå ut 1 min helt til det går ok, så 2 min helt til det er ok, så 3 min osv… Det kan også hjelpe hunden å finne roen dersom den har noe å finne på, som en slikkematte.

Anonymkode: 0a4d8...ee3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, fikk beskjed av flere om at vi ikke måtte gå fra han for tidlig. Redd vi nå er litt sent ute. Har gått ifra han inne i huset, og vert ute med søppel feks. Han er veldig knyttet til meg. Kommer etter meg uansett hvor jeg går. HI

som sagt gradvis og inne. Gå til søpla er ok - men da må du ha kommet et godt stykke på vei i alenetreningen.

Skrevet

Øv på dette hver dag. Gå ut av døren, lukk den igjen og gå inn igjen med en gang. Fortsett dagen som vanlig.

Hvis du kan gå ut med søpla, dvs være borte et minutt eller to, uten at valpen lager blir urolig eller bjeffer/piper så kan du starte derfra og øke gradvis. Hvis valpen bjeffer eller er urolig, gå tilbake "til start" og bare gå inn og ut døra. Gjenta gjerne 10-15 ganger om dagen.

Når valpen ikke lenger reagerer på at du går ut og inn døra så kan du vente 1-2 sekunder før du kommer inn. Gjenta 10-15 ganger om dagen. Øk gradvis. Ikke øk tiden før valpen er rolig på den tiden du har og øk så gradvis at valpen ikke blir urolig. Begynner den å bjeffe, gå inn igjen med en gang også går du tilbake i treningen og går saktere frem. En del gjør feil med at de går for fort frem.

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (På 10.4.2023 den 17.27):

Øv på dette hver dag. Gå ut av døren, lukk den igjen og gå inn igjen med en gang. Fortsett dagen som vanlig.

Hvis du kan gå ut med søpla, dvs være borte et minutt eller to, uten at valpen lager blir urolig eller bjeffer/piper så kan du starte derfra og øke gradvis. Hvis valpen bjeffer eller er urolig, gå tilbake "til start" og bare gå inn og ut døra. Gjenta gjerne 10-15 ganger om dagen.

Når valpen ikke lenger reagerer på at du går ut og inn døra så kan du vente 1-2 sekunder før du kommer inn. Gjenta 10-15 ganger om dagen. Øk gradvis. Ikke øk tiden før valpen er rolig på den tiden du har og øk så gradvis at valpen ikke blir urolig. Begynner den å bjeffe, gå inn igjen med en gang også går du tilbake i treningen og går saktere frem. En del gjør feil med at de går for fort frem.

Hunden vår er straks 1 år, og har ikke vært hjemme alene enda. Tror du det er for sent? Eller burde vi bruke denne metoden?
(Vi har ikke kunnet trene den på det grunnet alvorlig sykdom hos meg og en del andre faktorer) Vi synes jo hunden virker langt mer moden og rolig enn når den var valp, men er veldig redd den nå aldri vil klare det…

Begynner i jobb i juni(maks 4 timer hver dag)så har jo litt tid, men kjenner dette stresser meg.

Anonymkode: dc145...38f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hunden vår er straks 1 år, og har ikke vært hjemme alene enda. Tror du det er for sent? Eller burde vi bruke denne metoden?
(Vi har ikke kunnet trene den på det grunnet alvorlig sykdom hos meg og en del andre faktorer) Vi synes jo hunden virker langt mer moden og rolig enn når den var valp, men er veldig redd den nå aldri vil klare det…

Begynner i jobb i juni(maks 4 timer hver dag)så har jo litt tid, men kjenner dette stresser meg.

Anonymkode: dc145...38f

Det er bare å begynne med en gang. :) Du vet ikke om du har god tid eller ikke, det er opp til hunden hvor raskt du kan gå frem.

Skrevet

Min valp på 5,5 mnd er hjemme alene noen dager i uka. Jeg må være borte fra hun 7 t. Har kamera, så følger med ofte. Sover for det meste har jeg sett. Ellers så ligger hun å følger med det som skjer på gata utenfor. Heldigvis så er min valp veldig selvstendig og ganske tøff. Jeg startet å dra fra hun tidlig. Men du sett opp kamera, reis ut. Kom tilbake når den er rolig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...