Gå til innhold

Er det vanlig at barn har jernmangel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en jente i familien på rundt 7-8 år. Hun er veldig blek og tynn, blå ringer under øynene og ofte veldig syk om vinteren. Nå har hun begynt med jerntilskudd fordi hun har besvimt flere ganger.

Jeg er bekymret for om hub er feilernært eller underernært, er det noen tegn jeg kan se etter?

Anonymkode: 1865a...d43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du anelse om hva hun spiser?

Spiser hun f.eks. egg, melkeprodukter, grønnsaker, fisk og kjøtt som er laget fra bunnen (saktemat), eller går det mest i brød, pasta, ris og ferdigmat/hurtigmat? 

Anonymkode: 3a03c...124

AnonymBruker
Skrevet

Hun må ikke være feilernært, men kan være det. Hvis hun ikke spiser godt med rent kjøtt og har et generelt sunt kosthold, så kan det være pga feilernæring. Men noen har også underliggende tarmproblemer som hindrer næringsopptak. 

Vet du om hun spiser vegetarisk, eller om familien faktisk spiser animalsk? Plante-jern vil aldri kunne måle seg med hjem-jern. 

Anonymkode: f5b98...ddb

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt jernmangel siden jeg var på den alderen, mange år før jeg fikk mensen. Nevner dette siden mange skylder jernmangel må menstruasjonen. Ble aldri utredet med sliter mye med magen nå i voksen alder, tatt gastroskopi men ingen funn. Er ingen som kan forklare meg hvorfor jeg har hatt jernmangel fra jeg var barn, vokste opp med kjøttmiddag nesten hver dag og lever var ofte på menyen. Virer rett og slett som om magen ikke tar det opp rett og slett.

Uansett så ville jeg pushet på en skikkelig utredning for det er ikke normalt at jenter før de har fått menstruasjon har jernmangel så lenge de spiser normalt.

Anonymkode: 9cd30...ddf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt jernmangel siden jeg var på den alderen, mange år før jeg fikk mensen. Nevner dette siden mange skylder jernmangel må menstruasjonen. Ble aldri utredet med sliter mye med magen nå i voksen alder, tatt gastroskopi men ingen funn. Er ingen som kan forklare meg hvorfor jeg har hatt jernmangel fra jeg var barn, vokste opp med kjøttmiddag nesten hver dag og lever var ofte på menyen. Virer rett og slett som om magen ikke tar det opp rett og slett.

Uansett så ville jeg pushet på en skikkelig utredning for det er ikke normalt at jenter før de har fått menstruasjon har jernmangel så lenge de spiser normalt.

Anonymkode: 9cd30...ddf

Kan være flere ting, lite magesyre er èn ting. Dra på helsekosten og prøv tilskudd med enzymer fra Solaray i noen mnd. Ta til middag (underveis i måltidet, ikke før eller etter), og se hva som skjer. Virker ikke det, prøv noen mnd med probiotika. 

Kosthold kan også føre til dårlig opptak/ubalanser i tarmen. Mye prosessert mat, og kjøtt er ikke kjøtt. Prosessert kjøtt vs økologisk fra grassforet storfe eller vilt, stor forskjell.

Anonymkode: f5b98...ddb

AnonymBruker
Skrevet

Dte kan henge sammen med magesykdommer som cøliaki.

Anonymkode: 28d82...4fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...