Gå til innhold

Terskel for å få medisiner mot angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte litt på om det er noen som vet hvor høy terskelen er for å få medisiner mot angst dersom man går til fastlegen sin.

Jeg har slitt lenge med uro og angst, har gått i samtaler, fått nok sovn, spist bra, gjort alle livsstilsendringer osv. osv., men ingenting hjelper. Angsten har ingen underliggende årsak, og er der for ingen grunn. 

Vurderer å gå til fastlege i håp om å få prøve å se om medisiner kan hjelpe, men vil ikke dra dersom han også bare foreslår forskjellige andre tiltak. Vet også at terskelen er mye høyere dersom du er under 18, men jeg fyller 18 nå i sommer. 

Anonymkode: 3f149...871

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ber om å få prøve og forklarer hvorfor så vil jeg tro at du vil få lov. Tror ikke terskelen er særlig høy, faktisk ser jeg ofte at folk klager over at de bare har fått tabletter "slengt etter seg" og ingen annen behandling.

Ønsker deg masse lykke til og håper du får det bedre. ❤️

Anonymkode: bdbf1...6bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror oppriktig på livsstilsendringer, særlig trening hver dag og natur. Piller er for periodevis ro, slik jeg ser det, mens man innfører og prøver nye verktøy og rutiner. Anbefaler deg å fortsette og forsøke på den måten du har gjort. Terskelen hos fastleger er forskjellig, men ofte ikke så høy.

Anonymkode: 0a738...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Antidepressiva er det som da ville vært alternativet. Tror ikke leger tenker det er et problem å gå på.

Anonymkode: 079d4...b13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beroligende får du neppe, fordi den type medisiner opprettholder og forverrer tilstanden. Du kan nok få SSRI, som f.eks Zoloft. Veldig mange opplever god effekt på angst og uro med SSRI. Det er virkelig verdt et forsøk. 

Anonymkode: 80e7e...5ee

AnonymBruker
Skrevet

Ja men ikke forvent type sobril, vival, xanor og sånne preparater. Du får nok antidepressiva, og dette hjelper godt for mange, for eksempel cipralex. Uansett å få beroligende medisiner burde ikke være ett mål, de kan være vanskelig å slutte med og er dessuten tungvindt da de gjør at du ikke kan f.eks kjøre bil etter inntak, det forverrer egentlig også bare problemet fordi det gir en slags falsk trygghet og ubehaget kommer tilbake med en gang medisinen slutter å virke. 

Anonymkode: 4c18f...783

AnonymBruker
Skrevet

SSRI er førstevalget i behandling av angst, ja, så det blir utvilsomt det TS får tilbud om.

Anonymkode: bdbf1...6bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde angst og uro i 15 år, gikk på antidepressiva. Så begynte jeg tilfeldigvis på p-piller og da forsvant angsten og uroen også. - så tror hormoner var mye av grunnen til min uro og angst. 

Anonymkode: 33724...b8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt god nytte av å ha vival i lomma. Bare det at jeg har noe som funker hvis det blir for ille, gjør at jeg ikke får angst.  Men man kan ikke ta det fast slik som antidepressiva, men å ta innimellom går helt fint. 

Anonymkode: 33724...b8a

AnonymBruker
Skrevet

Du vil få tilbud om ssri - dersom du også går til psykolog.

Det er ikke alle typer som er like egnet i ung alder.

Opptrapping og nedtrapping kan være tøft, så ha det i bakhodet :) 

Men - om alle blodprøver er helt fine (inkludert stoffskifte), og tiltak et forsøkt - så hjelper ssri mange. 

Anonymkode: 6a737...8fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Angsten har ingen underliggende årsak, og er der for ingen grunn. 

Dette er du hundre prosent sikker på? Hvordan lever du livet ditt? Hvordan er treningsrutiner, dine sosiale relasjoner, tidsbruk sosiale medier/skjermbruk, er trivsel på jobb, familieliv? Hva har du opplevd tidligere i livet? Angst daler ikke ned i fanget på deg selv om du må lete litt for å forstå hvorfor det kom.

Anonymkode: ef528...5ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...