Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En diskusjon som kom opp i påsken. Det gjelder ingen av oss, men hvordan er reglene med tanke på: 

En far og en mor har et felles barn, de er gift. Mor har et eget barn. Og far har et eget barn. 

Hvem får hva? 

Anonymkode: 56522...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Hvem får hva når? Hvem er død? 

Anonymkode: bebab...449

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har forstått riktig: Hvis mor dør først: arven fordeles på alle mors barn, tror det er 2/3 hvis det ikke er annet testamentert, og 1/3 til far, men hvis arven er så liten at 1/3 er mindre enn x antall G(husker ikke antall nå) så får far/enkemann den summen før resten fordeles på barna. Far har rett på å sitte i uskifte med felles barn, men mors særkullsbarn har rett på morsarven sin. Når far dør skal felles barn få morsarven sin, mens felles barn og fars særkullsbarn stiller likt på det som er etter far.

Anonymkode: 45661...45e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de har felleseie og det ikke foreligger testamente tror jeg der blir sånn:

Når den ene ektefellen dør vil den gjenlevende arve 25% av den som dør først, dvs at gjenlevende da eier 75% av boet.

Resterende 25% deles likt mellom felles barn og avdøde sitt barn.

Når gjenlevende ektefelle dør vil dennes 75% deles mellom felles barn og barn til den som døde sist.

Anonymkode: a237a...11d

AnonymBruker
Skrevet

Alle barna skal i utgangspunktet arve sine foreldre likt. Gjenlevende ektefelle arver 25% av sin avdøde ektefelle. Den avdødes barn arver de resterende 75% likt mellom seg (så lenge ikke annet er bestemt såklart). 
Dersom ektefellene hadde 50% hver, vil da den gjenlevende ha 50% + 25% av den avdødes 50% (altså 12,5%). Den gjenlevende ektefellens særkullsbarn arver i utgangspunktet ingenting. 

Anonymkode: a0fec...9ef

AnonymBruker
Skrevet

Om paret ønsker at den andres særkullsbarn også skal arve noe etter de, så kan det skrives testamente på den frie delen av arven.

Anonymkode: e5072...a13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg har forstått riktig: Hvis mor dør først: arven fordeles på alle mors barn, tror det er 2/3 hvis det ikke er annet testamentert, og 1/3 til far, men hvis arven er så liten at 1/3 er mindre enn x antall G(husker ikke antall nå) så får far/enkemann den summen før resten fordeles på barna. Far har rett på å sitte i uskifte med felles barn, men mors særkullsbarn har rett på morsarven sin. Når far dør skal felles barn få morsarven sin, mens felles barn og fars særkullsbarn stiller likt på det som er etter far.

Jeg huska litt feil. Barna har rett på 2/3, men avdødes ektefelle har rett på 25%, men uansett minst 4G, ca 400 000kr. 

Skrevet

Hvis forutsetningen her er at de har felleseie, så deles arven slik:

50 % av boet går til gjenlevende. Den andre 50% deles med minst 4G (1 G = 111 477) til ektefellen. Dersom arven er større så skal den gjenlevende ha minst 1/4 alternativt 1/3 hvis det er skrevet testamente om det. Så skal resten av arven deles på de to barna. Den gjenlevende trenger ikke å skifte med felles barn, men må betale ut særkullsbarn.

Skrevet (endret)

Arv etter mor deles på to og arv etter far deles på to. Det felles barnet arver fra dem begge, de to andre arver fra mor/far i dette forholdet, samt fra far/mor utenom. 

Altså ikke vanskeligere enn at samtlige barn arver fra sin biologiske mor og sin biologiske far. 

De har også arverett etter hverandre, og det tok ikke jeg med. Der kan kilde til konflikt ligge, for det vil være mest arv fra felleseie igjen etter lengstlevende. 

Endret av Trolltunge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...