Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 noen som vet? tror det er ajoli det heter...hvit majones lignende sak...
Gjest -eline- Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 To måter; enten så kan du jo jukse og blande inn 1-2(3...) hvitløksfedd og 1 ss sitronsaft med en pose majones, eller du kan gjøre det på ordentlig vis: 2 eggeplommer 2 dl olivenolje 3 fedd hvitløk 1 ss sitronsaft 1 ts salt Ha eggeplommer, hvitløk, sitronsaft og salt i en "fudprofessor" og bland det sammen. Hell i oljen forsiktig: Bare dråpevis til å begynne med, etterhvert i en tynn stråle. Går dette for fort, vil majonesen skille seg. Smak til med ytterligere sitronsaft og salt dersom det trengs...
Arkana Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Jeg begynner med 2 eggeplommer, litt salt, pepper, så mye hvitløk jeg vil ha og en teskje sennep. Jeg bruker 2,5-3 dl olje, og jeg bruker 50/50 olivenolje og maisolje (eller annen nøytral olje), bare olivenolje gir ikke spesielt god smak. Avslutter med sitronsaft, og evt mer salt og pepper. Og jeg bruker aldri foodprocessor til aïoli, konsistensen blir så tynn, istedet bruker jeg en elektrisk håndmikser.
Arkana Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Hvor lenge holder den seg i kjøleskapet? ← Jeg har oppbevart aïoli over en uke uten problemer i allefall.
Gjest -eline- Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Hvor lenge holder den seg i kjøleskapet? ← Vet egentlig ikke siden den stort sett er spist opp i løpet av noen dager her Men jeg vil tippe hvertfall en uke i kjøleskap i beholder med lokk.
Gjest solskoll Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 det skal ikke noe rømme i da?? hvis man bruker ferdig majones altså....har hørt majones,rømme å hvitløk....?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 To måter; enten så kan du jo jukse og blande inn 1-2(3...) hvitløksfedd og 1 ss sitronsaft med en pose majones, eller du kan gjøre det på ordentlig vis: ← Jeg stemmer for Eline sitt forslag om å "jukse". Jeg syns denne varianten blir kjempegod, og en slipper å være redd for at det skal skille seg. Jeg tilsetter evt en kvart til en halv teskje god, fin sennep i min blanding, ellers er den lik Elines. Nydelig godt.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #10 Skrevet 3. januar 2006 Kjøper den ferdig jeg ← hvor da???? vanlig mat butikk???
Hu i Svingen Skrevet 3. januar 2006 #11 Skrevet 3. januar 2006 hvor da???? vanlig mat butikk??? ← Ja. Meny har i alle fall, tror ikke det er vanskelig å finne andre steder heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå