Gå til innhold

Fører du avvik i jobben din? For hva og saksgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Inspirert av tråden under om å føre avvik på kollega. Jeg skrev i den tråden. Jeg er lærer, og hos oss sier verneombudet at vi skal føre avvik, imidlertid vil ikke ledelsen akseptere avviksmeldinger. 

Når avvik legges inn, lukkes bare saken og vi hører ingenting mer. Avvik som gjelder vold, for eksempel, årsaksforklares med at det er noe feil med den aktuelle læreren (for dårlig klasseledelse, for dårlige relasjoner, er kvinne, er svak fysisk, tåler lite psykisk, har hatt det tøft hjemme osv) og det skjer heller ikke da noe mer. 

Jeg lurer på om du fører avvik i din jobb, hva skjer med avvikene? Hvilken sektor jobber du i? Og hender det at du får kjeft for at du har ført avvik, eller at avviket automatisk begrunnes ut i fra at noe er feil med deg som melder avviket?

Dette er selvsagt ikke bra for arbeidsmiljøet, men det virker som ledelsen er mest opptatt av pen statistikk. 

Anonymkode: eb7e5...bb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vikarsykepleier

Jeg jobbet et sted der leder ikke var så veldig interessert i at vi skrev avvik (helse), vi som skrev avvik ble kalt inn og måtte forklare oss, og det førte selvfølgelig til at vi ikke orket. Så fikk vi en ny fagsykepleier, og hun oppfordret veldig til det, og etter hvert ble leder overbevist om at dette var rett vei å gå.

Kanskje du kan jobbe via verneombud eller tillitsvalgte i stedet, og se om det er en måte å være med på å snu ledelsen? Det er en positiv mulighet.

Ellers, i helse kan vi rapportere sånt til neste instans, fordi avvik er et krav, ikke noe ledelsen kan velge bort. Har dere en sånn mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss skriver mange ikke avvik av redsel for sanksjoner fra rektor. 

Anonymkode: 55a1f...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (1 minutt siden):

Kanskje du kan jobbe via verneombud eller tillitsvalgte i stedet, og se om det er en måte å være med på å snu ledelsen? Det er en positiv mulighet.

Hos oss fører faktisk verneombud avvik på avviket, dvs avvik på at sakene bare stenges, men det som skjer da er absolutt ingenting. Saken bare ignoreres. Muntlige purringer ignoreres.

Vet ikke om noe mer kan gjøres da egentlig. Bortsett fra om det hadde kunnet ført til noe positivt for ledelsen, som mer midler, for eksempel. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hos oss skriver mange ikke avvik av redsel for sanksjoner fra rektor. 

Anonymkode: 55a1f...728

Samme her. Kun fast ansatte i full stilling som ikke bryr seg om de får noe i lokale lønnsforhandlinger gjør det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber innen luftfart, og etter å ha erfart avvikshåndtering og kulturen rundt det i den bransjen, er jeg litt sjokkert over hvordan dette håndteres i andre bransjer. 

Vi skriver avvik over en lav sko, på oss selv, på kollegaer, på systemer, hendelser, sjefer, bagateller og alvorlige ting. Vi blir oppfordret til å skrive avvik på alt, og det gjør vi. Og avvik blir tatt på alvor og fulgt opp, og det får ingen negativ konsekvens for oss, med mindre vi har opptrådt grovt uansvarlig.   

Anonymkode: 89913...af6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når avvik legges inn, lukkes bare saken og vi hører ingenting mer. Avvik som gjelder vold, for eksempel, årsaksforklares med at det er noe feil med den aktuelle læreren (for dårlig klasseledelse, for dårlige relasjoner, er kvinne, er svak fysisk, tåler lite psykisk, har hatt det tøft hjemme osv) og det skjer heller ikke da noe mer. 

Ja, fører avvik på både tjenestekvalitet og arbeidsmiljøfaktorer.

Alle trusler og vold skal avviksføres, og skal ha en seriøs gjennomgang. Når avvik ikke behandles seriøst, slik du beskriver, så syns jeg at du skal koble inn hovedverneombud og rektors sjef i kommuneadministrasjonen.
Når det gjelder voldssaker så skal du også kontakte lege, og få dokumentert reaksjonen på det, og arbeidsgiver skal skrive yrkesskademelding til NAV. Gjør ikke arbeidsgiver det så skal arbeidstakeren selv sørge for å få det levert inn.

Et avvik handler ikke om hva man tåler men om hva som faktisk har skjedd.

Det høres ut som dere må ta dette med avvik, kvalitetsforbedringer og regler for varsling opp som et opplæringsbehov, og koble på de tillitsvalgte og verneombud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber i apotek, og her føres avvik umiddelbart når de oppstår. Leder behandler de ut fra alvorlighetsgrad, finner tiltak og tar opp forbedringspunkter med involverte. Vi har også gjennomgang av avvikene for hele personalet flere ganger i året, og fokuset er hva vi kan gjøre for å hindre ligende feil. Ofte snakker vi åpent sammen om hva avviket skyldes når de oppstår, og menneskelig feil er ikke godkjent årsak ved gjentakende avvik!

Anonymkode: 78682...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i privat sektor, med praktisk artet arbeid. Vi skriver avvik. Avdelingsleder oppfordrer oss til det, da ledelsen har satt som krav at vi skal føre X antall avvik per kvartal og slike ting.
Det er som regel på uhell, nestenulykker og andre typer tekniske/praktiske ting vi skriver om. Jeg skriver også avvik selv om jeg vet at jeg har dummet meg ut og gjort noe jeg egentlig ikke skulle ha gjort. Jeg skriver aldri for å "kreve noe" eller noe personalmessig rundt kollegaer, for der tenker jeg at det finnes bedre måter å oppnå dialog på.

For eksempel var det nå i vår speilglatt og bekmørkt på et uteområde utenfor bygget, og flere hadde rapportert at de hadde sklidd og nesten falt mens de fomlet i mørket. Senere så har en person fått ansvar for å være tidlig ute og strø. Mulig også at det blir gjort noe med belysningen av uteplassen.

Det er ikke alltid at det blir gjort noe med det spesifikke avviket eller enkelthendelser, annet enn avdelingsleder kvitterer det ut. Det forventer jeg heller ikke. Poenget er at det blir lest, registrert, og at ledelsen kan bruke det som grunnlag i HMS-arbeidet ved at de kan se trender, holdninger til rutiner, og skrive nye forebyggende rutiner. Hvis mange skriver samme type avvik på samme type ting, så blir det gjerne endringer, eller det kommer opp på agendaen på et avdelingsmøte.

Det er aldri noe kjefting, irettesetting, eller "hvis ikke folk skjerper seg så". Det er "Hva kan VI gjøre sammen for å forbedre dette?" Det er noe grunnleggende feil hvis avvik man sender inn, fører til reprimander eller "avhør". Det skal være tillitsbasert og brukes til forebyggende arbeid.

Anonymkode: 32616...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres ut som dere har en fryktelig dårlig avvikskultur. Dette er verdt å ta opp. Hvordan skal man bli bedre som organisasjon hvis man ikke får føre avvik?

Tror vi har en god avvikskultur hos oss. Vi har definert hva som er et avvik hos oss. Jeg har f.eks. meldt avvik der saksgangen har gått for sakte eller at jeg ikke har fått utført oppgaver fordi vi var for få ansatte for saksmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Inspirert av tråden under om å føre avvik på kollega. Jeg skrev i den tråden. Jeg er lærer, og hos oss sier verneombudet at vi skal føre avvik, imidlertid vil ikke ledelsen akseptere avviksmeldinger. 

Jeg lurer på om du fører avvik i din jobb, hva skjer med avvikene? Hvilken sektor jobber du i? Og hender det at du får kjeft for at du har ført avvik, eller at avviket automatisk begrunnes ut i fra at noe er feil med deg som melder avviket?

Dette er selvsagt ikke bra for arbeidsmiljøet, men det virker som ledelsen er mest opptatt av pen statistikk. 

Det er meningsløst og bortkastet tid å melde avvik hvis man ikke har støtte fra nærmeste leder. Da lukkes bare saken som du skriver. 

Anonymkode: 165c0...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (23 timer siden):

Jeg jobbet et sted der leder ikke var så veldig interessert i at vi skrev avvik (helse), vi som skrev avvik ble kalt inn og måtte forklare oss, og det førte selvfølgelig til at vi ikke orket. Så fikk vi en ny fagsykepleier, og hun oppfordret veldig til det, og etter hvert ble leder overbevist om at dette var rett vei å gå.

Ellers, i helse kan vi rapportere sånt til neste instans, fordi avvik er et krav, ikke noe ledelsen kan velge bort. Har dere en sånn mulighet?

Hvis man orker, så kan man forsøke å snu skuta ja. Men det tar ofte lang tid og krever gjerne at mye krefter brukes på det. Man må spørre seg selv om man orker å ta den ekstra jobben det er å  bidra til å innføre ny kultur, for det kan også bli litt stygt. Mennesker er ikke sjelden seg selv lik, og det er mange som ikke takler kritikk på en god måte. 

Ofte kan det heller være lurt å vurdere å bytte jobb, det er egentlig ikke den ansattes jobb å starte en kulturendring på jobb. Alle må bidra til et godt arbeidsmiljø, men det er ledelsen som har ansvaret for initiativet. 

Anonymkode: a90f0...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i marine sektor der blir avvik tatt meget seriøst siden hendelser kan påvirke kondeforhold hvis ikke vi har alt på stell. Det er dog helt andre avvik enn hva som er vanlig i en skole-

Anonymkode: c9c8b...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobber som CQO, så JA, oppretter masse masse avvik.

Og lukker enda fler. 

Anonymkode: 16483...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis man orker, så kan man forsøke å snu skuta ja. Men det tar ofte lang tid og krever gjerne at mye krefter brukes på det. Man må spørre seg selv om man orker å ta den ekstra jobben det er å  bidra til å innføre ny kultur, for det kan også bli litt stygt. Mennesker er ikke sjelden seg selv lik, og det er mange som ikke takler kritikk på en god måte. 

Ofte kan det heller være lurt å vurdere å bytte jobb, det er egentlig ikke den ansattes jobb å starte en kulturendring på jobb. Alle må bidra til et godt arbeidsmiljø, men det er ledelsen som har ansvaret for initiativet. 

Anonymkode: a90f0...57f

Ja, enig. Men når vi leser hva alle de andre yrkene får til, bør vel vi også klare det, hvis folk, pasienter, er viktig for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skriver avvik, både når jeg gjør feil og jeg ser andre gjør det, men jeg foretrekker at den som gjør feilen skriver avviket,  enten det er meg eller andre. Skriver avvik på vold, medisinavvik, uholdbare situasjoner etc

Anonymkode: 89e6d...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er dog helt andre avvik enn hva som er vanlig i en skole-

Ja, det er det nok, men vi får altså regelrett kjeft og må forsvare oss om vi skriver avvik, og det er alltid personlig. 

På våre avviksmeldinger må vi også skrive forslag til løsning og hva vi selv gjorde for å løse situasjonen - må dere også det?

Jeg tenker det er logisk å føre avvik på elever som slåss, tar kvelertak, har kniv på skolen. Samme med vold mot lærere, elever som ikke får lærer i time og ikke noen beskjed, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...