Gå til innhold

Fører du avvik i jobben din? For hva og saksgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Inspirert av tråden under om å føre avvik på kollega. Jeg skrev i den tråden. Jeg er lærer, og hos oss sier verneombudet at vi skal føre avvik, imidlertid vil ikke ledelsen akseptere avviksmeldinger. 

Når avvik legges inn, lukkes bare saken og vi hører ingenting mer. Avvik som gjelder vold, for eksempel, årsaksforklares med at det er noe feil med den aktuelle læreren (for dårlig klasseledelse, for dårlige relasjoner, er kvinne, er svak fysisk, tåler lite psykisk, har hatt det tøft hjemme osv) og det skjer heller ikke da noe mer. 

Jeg lurer på om du fører avvik i din jobb, hva skjer med avvikene? Hvilken sektor jobber du i? Og hender det at du får kjeft for at du har ført avvik, eller at avviket automatisk begrunnes ut i fra at noe er feil med deg som melder avviket?

Dette er selvsagt ikke bra for arbeidsmiljøet, men det virker som ledelsen er mest opptatt av pen statistikk. 

Anonymkode: eb7e5...bb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vikarsykepleier

Jeg jobbet et sted der leder ikke var så veldig interessert i at vi skrev avvik (helse), vi som skrev avvik ble kalt inn og måtte forklare oss, og det førte selvfølgelig til at vi ikke orket. Så fikk vi en ny fagsykepleier, og hun oppfordret veldig til det, og etter hvert ble leder overbevist om at dette var rett vei å gå.

Kanskje du kan jobbe via verneombud eller tillitsvalgte i stedet, og se om det er en måte å være med på å snu ledelsen? Det er en positiv mulighet.

Ellers, i helse kan vi rapportere sånt til neste instans, fordi avvik er et krav, ikke noe ledelsen kan velge bort. Har dere en sånn mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss skriver mange ikke avvik av redsel for sanksjoner fra rektor. 

Anonymkode: 55a1f...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (1 minutt siden):