Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I drømmen av det jeg kan huske blir jeg fulgt etter av en mann. Han prøver å ta på meg (voldta?) men så våkner jeg, men klarer ikke å bevege meg. Prøver å bevege armene alt jeg klarer, men føles som at jeg blir holdt fast rundt armene, SÅNN PÅ EKTE. Varte i et helt minutt. Akkurat som at denne mannen ligger under meg i senga og holder rundt meg og fortsatt skal ta meg. Jeg følte at jeg var i senga mi, var ikke helt tilstedet sånn mentalt. Eneste jeg vet var at synet jeg så var mitt eget rom, så da må jeg ha våknet (delvis?). Jeg hallusinerte ikke, men ganske sikker på at dette var en søvnparalyse. 
Herregud så ekkelt. Jeg svetter enda merker jeg og tør ikke å søve igjen 😕

kvinne25

Anonymkode: 109a6...99e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempe ekkelt. Litt av hjernen har våknet fra søvn men ikke alt, derfor du ikke kan bevege deg. Helt normalt og noen plages mer en andre med dette. Det kommer ofte i perioder. Det hjelper å slappe av og tenke rasjonelt, at dette er en drøm. :)

Anonymkode: ed780...2d3

• Liker 3
Skrevet

Jeg har dette jevnlig, søvnparalyse med hypnagoge hallusinasjoner. Kan være veldig skummelt, men nå har jeg så mye erfaring at jeg vet hva som skjer og klarer å roe meg med å si til meg selv at dette ikke er ekte.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (6 timer siden):

Jeg har dette jevnlig, søvnparalyse med hypnagoge hallusinasjoner. Kan være veldig skummelt, men nå har jeg så mye erfaring at jeg vet hva som skjer og klarer å roe meg med å si til meg selv at dette ikke er ekte.

Uff da :( 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 13.22):

Uff da :( 

Både ja og nei på om det er uff. Synes på en måte at det er litt spennende når det skjer til tross for at det kan være skummelt. Skjer såpass sjeldent at det ikke plager meg noe i hverdagen. Bor alene, så det kan hende det skjer oftere enn jeg husker. Bodde på rom men en på hotell for litt siden i anledning et arrangement med jobben. Og da hadde jeg visst styrt mye i søvne, ropt, snakket og kavet, reist meg opp og gått opp og ned i sengen og flyttet på ting. Husker ingenting av det, så det er mulig jeg gjør det hjemme og uten at jeg husker.  Finner avogtil bevis på nattlig aktivitet, som at dynen ligger på badet, at noe mat er istandgjort på merkelig måte. Blanding av søvngjengeri og søvnparalyse med hypnagoge hallusinasjoner. Er over 40, så det er ikke noe jeg vokser av meg.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg får dette når jeg overanstrenger meg på dagtid og sovner på ryggen. Type 3-5 ganger i året.

Utrolig ekkelt. Kroppen sover og er avkoblet, du er helt urørelig, mens halve hodet drømmer og andre halve hodet er våken og registrer alt du drømmer. 

Jeg prøver å "riste" og rope meg ut av det. Tar litt tid, men det funker. 

De første gangene dette skjedde skremte vettet av meg. Men det er visst helt vanlig og ufarlig. Nå har jeg opplevd det så mange ganger at jeg etter en slik hendelse bare snur meg og sovner igjen.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 6.31):

I drømmen av det jeg kan huske blir jeg fulgt etter av en mann. Han prøver å ta på meg (voldta?) men så våkner jeg, men klarer ikke å bevege meg. Prøver å bevege armene alt jeg klarer, men føles som at jeg blir holdt fast rundt armene, SÅNN PÅ EKTE. Varte i et helt minutt. Akkurat som at denne mannen ligger under meg i senga og holder rundt meg og fortsatt skal ta meg. Jeg følte at jeg var i senga mi, var ikke helt tilstedet sånn mentalt. Eneste jeg vet var at synet jeg så var mitt eget rom, så da må jeg ha våknet (delvis?). Jeg hallusinerte ikke, men ganske sikker på at dette var en søvnparalyse. 
Herregud så ekkelt. Jeg svetter enda merker jeg og tør ikke å søve igjen 😕

kvinne25

Jeg har opplevd lignende. Jeg våknet midt på natta av at en ansiktsløs person satt på sengekanten min og la seg oppå meg og det var tungt. Jeg kunne ikke rope eller bevege meg. Jeg var lam og hadde ingen stemme, men kjente alt... Det var helt forferdelig! 

Anonymkode: 892f3...89a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har noen opplevd å våkne av en høy lyd, men lyden var i drømmen og ikke reell? Det skjedde meg her en dag, og lyden hørtes virkelig helt reell ut😅

Anonymkode: bb4bf...39c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har noen opplevd å våkne av en høy lyd, men lyden var i drømmen og ikke reell? Det skjedde meg her en dag, og lyden hørtes virkelig helt reell ut😅

Ja, jeg opplever ofte det. Det kan være alt fra en ringelyd, en alarm eller en dunkelyd.  jeg føler ofte at jeg faller, og roper om hjelp uten at det kommer en lyd. Jeg har en teori om at søvnparalyse ofte er forklaringen på at noen tror de ser gjenferd.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Åh, det er så ekkelt! Jeg har hatt søvnparalyse siden jeg var ungdom. Er nå over 40 år. Men jeg sliter "bare" med at kroppen er helt låst/føles levende begravd, og ikke med følelsen av at noen er tilstede. Men det uansett skikkelig ekkelt. Som noen over her skrev, så merker jeg også at det skjer oftere når jeg ligger på rygg, og gjerne med henda over hodet. 

Jeg har også begynt å bli mer bevisst når det skjer, og prøver å rope høyt for å bli vekket 😅 Føles som jeg skriker, men lydene kommer visstnok ut som noen rare ynk. Men nok til at mannen min våkner av det og gir meg en dult 🙂

Jeg leste også en gang at hvis man klarer å fokusere på å bevege lillefingeren, så er det lettere å komme ut av paralysen. 

Har også opplevd å våkne av lyder som er i drømmen og ikke ekte, og blir like forundra hver gang 😅

Endret av Blåklokk1
Et ekstra ord snek seg med :)
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det vibrerte kraftig og det hørtes ut som ut som et treskeværk som gikk. En gang hørtes det ut som et tog som kjørte gjennom rommet. 

• Liker 1
Skrevet
Blåklokk1 skrev (8 minutter siden):

Åh, det er så ekkelt! Jeg har hatt søvnparalyse siden jeg var ungdom. Er nå over 40 år. Men jeg sliter "bare" med at kroppen er helt låst/føles levende begravd, og ikke med følelsen av at noen er tilstede. Men det uansett skikkelig ekkelt. Som noen over her skrev, så merker jeg også at det skjer oftere når jeg ligger på rygg, og gjerne med henda over hodet. 

Jeg har også begynt å bli mer bevisst når det skjer, og prøver å rope høyt for å bli vekket 😅 Føles som jeg skriker, men lydene kommer visstnok ut som noen rare ynk. Men nok til at mannen min våkner av det og gir meg en dult 🙂

Jeg leste også en gang at hvis man klarer å fokusere på å bevege lillefingeren, så er det lettere å komme ut av paralysen. 

Har også opplevd å våkne av lyder som er i drømmen og ikke ekte, og blir like forundra hver gang 😅

For meg kommer det gjerne flere netter på rad før det er et opphold, og 2. og 3. natten føler jeg meg tryggere og vet at det er en drøm, selv om jeg ikke klarer å røre på meg. Jeg pleier å stå opp og sjekke vinduer og dører. Litt for at jeg er redd for å drømme det samme, og litt for å resette meg ved å gå litt rundt. Jeg har ellers et veldig aktivt drømmeliv, og husker minimum en drøm, men gjerne 3 fra hver eneste natt. Er dette vanlig blant andre med søvnparalyse? Det gjør at jeg av og til kan være veldig sliten når jeg våkner.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (6 minutter siden):

For meg kommer det gjerne flere netter på rad før det er et opphold, og 2. og 3. natten føler jeg meg tryggere og vet at det er en drøm, selv om jeg ikke klarer å røre på meg. Jeg pleier å stå opp og sjekke vinduer og dører. Litt for at jeg er redd for å drømme det samme, og litt for å resette meg ved å gå litt rundt. Jeg har ellers et veldig aktivt drømmeliv, og husker minimum en drøm, men gjerne 3 fra hver eneste natt. Er dette vanlig blant andre med søvnparalyse? Det gjør at jeg av og til kan være veldig sliten når jeg våkner.

Jeg husker drømmer, men det varierer. Om jeg tenker på det når jeg våkner husker jeg, men om jeg må stresse opp og fly avgårde glemmer jeg fort, med mindre det er en drøm som gjorde inntrykk. 

Hvis jeg drømmer og våkner av noe eller må på do og så legger meg for å sove igjen med en gang, så kan jeg fortsette å drømme på samme drømmen om jeg ønsker det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får søvnparalyse av visse medikamenter, samme med søsteren min...

Ett er f.eks. Sarotex som begge har hatt forebyggende for migrene. Hvis du tar legemidler kan det være dem...

Søvnparalyse er når hjernen våkner selv om den er "skrudd av" for REM-søvn (den blir avskrudd for å forhindre at man vandrer rundt i drømme). Noen medikamenter endrer søvnen bittelitt slik at det ikke er helt synkronisert og kroppen vekkes ikke samtidig som hodet.

Anonymkode: 43eda...ca5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får søvnparalyse av visse medikamenter, samme med søsteren min...

Ett er f.eks. Sarotex som begge har hatt forebyggende for migrene. Hvis du tar legemidler kan det være dem...

Søvnparalyse er når hjernen våkner selv om den er "skrudd av" for REM-søvn (den blir avskrudd for å forhindre at man vandrer rundt i drømme). Noen medikamenter endrer søvnen bittelitt slik at det ikke er helt synkronisert og kroppen vekkes ikke samtidig som hodet.

Anonymkode: 43eda...ca5

Jeg tar ingen medisiner, men jeg ble satt på vallergan for en del år siden for søvnproblemer. Det var helt katastrofe, og jeg begynte å gå i søvne i tillegg til alt det andre styret. Så jeg tror på at medisiner er noe man bør være obs på ved søvnproblemer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søvnparalyse er steget før du kan oppleve astralreiser, så jeg vil si at du er heldig, TS :) Anbefaler å lese Astral Dynamics før du setter i gang.

Anonymkode: 2bce4...a9f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...