AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Det er ungdomsskole og snakk om kvinnelig lærer. Bør ikke læreren gi lik oppmerksomhet til alle. Kan det være noe med at hun klasseveninne har svært ressurssterke foreldre (kirurg og advokat), og læreren dilter etter dem? Hva med å gi tid til andre? Hun får mer tid i timene, læreren bruker mer tid til å forklare henne lekser og hjelper litt på vei til prøver. Viser mer ekstra omsorg. Det begynner å bli litt snakkis blant noen elever og mødre. Bør vi gjøre noe med det? Anonymkode: 93580...228 2
Rosakatt Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Sliter hun mer på skolen? Er hun litt forsiktig og utenfor? 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Tenk at noen får litt ekstra omsorg, hvilken krise for ditt så empatiske barn. Anonymkode: 8882a...00d 29 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Dersom du tenker at alle barn skal få like mye oppmerksomhet, så tenker jeg at du har litt urealistiske forventninger, for å være ærlig. En lærer kan ikke fordele tiden sin helt likt mellom hver elev når det er 20+ elever i klassen, med forskjellige forutsetninger. At de flinkeste eller dårligste barna får litt ekstra, er nok ikke så unormalt (Man ønsker jo å hjelpe de som strever mest, samtidig ønsker man jo å motivere litt ekstra for de som man ser kan nå høyt). Så dersom dette barnet tilhører en av de gruppene, så kan det være derfor. Anonymkode: 16b88...a00 28 2
Duff Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Dette barnet er kanskje flink til å be om hjelp til alt mulig. 6
Gjest Sprite Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 Rotemor skrev (13 minutter siden): Hvordan vet du dette? Lurer jeg også på
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 Jeg mener det du beskriver er dårlig fra lærerens side. Det er så tydelig at de andre ungene merker det, og snakker om det. Hvorfor hun får mer oppmerksomhet er ikke godt å si. Noen barn og voksne for den saks skuld, tar mer plass enn andre, og noen tar lite plass. Læreren bør være mer oppmerksom på egen adferd og klassestyring, men det er vel heller tvilsomt at det kommer til å skje. Det er tvilsomt at du får gjort kor med det. Du skal ikke se bort fra at det kan gå ut over ditt barn om du så gjør. Anbefaler deg å la det ligge. Anonymkode: a14f7...da3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ungdomsskole og snakk om kvinnelig lærer. Bør ikke læreren gi lik oppmerksomhet til alle. Kan det være noe med at hun klasseveninne har svært ressurssterke foreldre (kirurg og advokat), og læreren dilter etter dem? Hva med å gi tid til andre? Hun får mer tid i timene, læreren bruker mer tid til å forklare henne lekser og hjelper litt på vei til prøver. Viser mer ekstra omsorg. Det begynner å bli litt snakkis blant noen elever og mødre. Bør vi gjøre noe med det? Anonymkode: 93580...228 Nei, det skal du ikke. Du får en versjon og trekker slutninger. jeg trnker det er ting dere ikke vet om denne jenta og grunner for ekstra omsorg. Det er også elever som gir mer av seg selv som det da blir enklere å gi mer tilbake til, det skjer helt ubevisst. At dette blir en snakkis skjønner jeg ikke. Det kan være andre årsaker enn dere tror dere vet. Anonymkode: 0067c...894 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: At dette blir en snakkis skjønner jeg ikke. Det kan være andre årsaker enn dere tror dere vet. Skjønner du ikke at det blir en snakkis? Unger har en utpreget rettferdighetssans. Føler de seg urettferdig behandlet, forskjellsbehandling så snakker de om det. Om det skjer bevisst eller ubevisst, unger liker ikke når noen som ikke burde ha det, lærer, foreldre, besteforeldre etc. har favoritter. Når ungene snakker om det, får foreldre det med seg. Anonymkode: a14f7...da3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Her kan det være mye du ikke vet om ts. Å ha høyt utdannede foreldre er ikke det samme som at de er tilstedeværende for barna sine, det finnes det mange eksempler på. Kjenner en ungdomsskolelærer som sier at flere av elevene er alene hjemme fra de kommer hjem fra skolen til de skal legge seg, siden foreldrene er på jobb og pleier egne interesser. Da lager de middag selv, gjør lekser og blir ofte sittende på rommet med pc eller telefon resten av dagen. Det skjer sikkert ikke hver dag, men ofte nok til at de uttrykker at det ikke er greit til læreren sin. Jobber selv i barnehage, kan ikke sammenlignes med en ungdomsskole, men i barnehagen er det noen barn vi alle er ekstra påpasselige med å se hver dag. Det er de barna vi vet eller mistenker at ikke har det helt bra hjemme. Anonymkode: 22d59...297 8 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Du hører din datters versjon, hun vet ikke grunnen siden lærer har taushetsplikt. Anonymkode: 8ac39...ed6 5 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 På ungdomsskolen burde datteren din være i stand til å be om hjelp dersom hun har problemer med lekser/prøver. Og hvor aktiv er hun selv i timene? At en som deltar aktivt får mer tid enn en som ikke følger med er helt normalt. Anonymkode: b31c4...0c8 8 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 Min datter går i en klasse med 28, har sikkert 8 forskjellige lærere og er i timer led kombinasjoner av en 60-barn til. Hun har en læreren som ikke kjenner henne igjen, langt mindre vet navnet hennes (valgfag). Det er kanskje ikke riktig av læreren til ts’ datter, eller kanskje det er det. Det vil aldri bli «rettferdig». Det har alltid vært slik. Men snakkes blant mødre? Mødre som følger med på hva som skjer i timene på ungdomsskolen og sladrer om lærerne og andre elevers foreldres yrker…. Anonymkode: b556e...621 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 Jeg er lærer og har selv en sånn (i andres øyne) favoritt. Eleven får alltid hjelp av meg i timen, vi er mye sammen i friminuttene, og på turer osv er hn sammen med meg. Men denne eleven er litt klønete sosialt og er faglig svak. De andre elevene kan være litt nebbete mot hn, og jeg syns synd på hn. Eleven liker å være sammen med meg, og trenger det. Jeg har fått kommentarer fra andre elever om det, og at de også vil ha ekstra oppmerksomhet. Men de ser ikke at denne eleven blir ensom hvis hn ikke får noe oppmerksomhet fra lærerne. De andre barna vil jo ikke inkludere. Man skal jo så klart gi alle oppmerksomhet. Men noen trenger mer enn andre. Og noen vil ikke ha noe særlig oppmerksomhet fra læreren. Hvis datteren din trenger mer hjelp i timen, så er det jo bare å si fra om det. Er det oppmerksomhet fra læreren hun trenger, så må dere jo finne ut hva som ligger bak det behovet. De av mine elever som har trengt ekstra oppmerksomhet fra lærer, er de som er klønete sosialt og/eller har få venner og føler seg utestengt, svake faglig, de har problemer hjemme, sliter psykisk osv. Alle andre er mest interessert i å henge med jevnaldrende, og det er jo det vi helst vil. Anonymkode: 744d6...5f9 16 7 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ungdomsskole og snakk om kvinnelig lærer. Bør ikke læreren gi lik oppmerksomhet til alle. Kan det være noe med at hun klasseveninne har svært ressurssterke foreldre (kirurg og advokat), og læreren dilter etter dem? Hva med å gi tid til andre? Hun får mer tid i timene, læreren bruker mer tid til å forklare henne lekser og hjelper litt på vei til prøver. Viser mer ekstra omsorg. Det begynner å bli litt snakkis blant noen elever og mødre. Bør vi gjøre noe med det? Anonymkode: 93580...228 Jeg var sånn selv. Alle lærere likte meg ekstra godt fordi jeg var reflektert, diskuterte, hyggelig og faglig veldig flink. Jeg satt fremme i klasserommet med et par andre og brukte ofte tiden på Å diskutere andre problemstillinger med læreren enn å gjøre oppgavene vi var tildelt. (Vi var tre elever som gjorde dette) Kan man klandre lærere for å favorisere litt elever som oppfører seg, interesserer seg, diskuterer og engasjerer seg i faget? Ingen som hindret de andre barna i å interessere seg litt også. Men de var som regel opptatt med tenåringsdrama og gav F i fagene. Anonymkode: 34e35...d93 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 Som lærer vil jeg påpeke at det aldri er mulig å dele oppmerksomheten helt likt på elever. Det hadde heller ikke blitt rettferdig. Da jeg jobbet på ungdomstrinnet, hadde vi timer på 45 minutter. 45 minutter delt på 25 elever tilsvarer i teorien 1,8 minutter per elev. Men så er det oppstart, gi beskjeder, gjennomgå litt i plenum, sørge for ro i klasserommet, avslutte timen sammen... da gjenstår kanskje ett minutt per elev. Jeg prøver å gå rundt og sjekke at alle elevene henger med. Noen klarer seg fint, og det er nok med noen sekunder for å se at det går bra. Andre sliter med å komme i gang og må pushes flere ganger i løpet av timen. Andre har ikke forstått hva de skal gjøre og behøver mer hjelp. Noen er usikre og behøver bekreftelse. Noen er raskt ferdige og behøver utfordringer. Noen sliter med noe på hjemmebane eller opplevde noe vondt i friminuttet, og behøver litt støtte. Så noen elever behøver 5 minutter, andre 5 sekunder. Anonymkode: 3db6a...0b3 1 6
cerruti Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ungdomsskole og snakk om kvinnelig lærer. Bør ikke læreren gi lik oppmerksomhet til alle. Kan det være noe med at hun klasseveninne har svært ressurssterke foreldre (kirurg og advokat), og læreren dilter etter dem? Hva med å gi tid til andre? Hun får mer tid i timene, læreren bruker mer tid til å forklare henne lekser og hjelper litt på vei til prøver. Viser mer ekstra omsorg. Det begynner å bli litt snakkis blant noen elever og mødre. Bør vi gjøre noe med det? Anonymkode: 93580...228 Hvordan vet dere dette? Kan det være fordi eleven faktisk spør og er engasjert i undervisningen? 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #20 Skrevet 10. april 2023 Min datter sliter med matte, men mattelæreren har aldri nok tid. Hun sier at læreren er flink og hun forstår det når læreren forklarer, men læreren har ikke nok tid til henne for å få kommet over kneika. Hun skal nå over til VGS, hun trenger karakterene og hun trenger å forstå nok til å greie VG1. Vi bestemte oss for å betale privat, når jeg skulle gjøre det ble det krangling, jeg er visst ikke pedagogisk nok. Om læreren bruker elevenes tid på å dille dalle med en elev på bekostning av de andre er det uproffesjonelt til de grader. Det er urettferdig, og læreren er ikke god nok. Det er absolutt ikke greit at hun sitter med hånda oppe og vil ha hjelp, mens læreren alltid hjelper en spesielt annen først. (Ikke problemstillingen gor mitt barn) Jeg vet det alltid har vært sånn, jeg vet det kan ligge prioriteringer bak, jeg vet vi ikke får bukt med det. MEN liker ikke holdningen fra folk her og sørlig ikke lærere, for dette er virkelig ikke greit. Dere ble i det mindre forsøke å holde en viss likebehandling, og ikke akseptere noe annet og komme med dårlige unnskyldninger for å ha favoritter. Anonymkode: a14f7...da3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå