Gå til innhold

jeg skal flytte hjemmefra, første gang

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nå
Skrevet

ok

vi er to stk som skal flytte sammen, hjemmefra for første gang

jeg har deltidsjobb, tjener ca 6000 i mnd. den andre får seg en heltidsjobb.

vi har funnet to sentrale leiligheter. begge på ca 400 000 kroner, og på 4000 kr mnd.

jeg vil ikke legge såå mye penger i det siden vi aldri har bodd sammen før, men ingen av oss vil leie, da vi vil kjøpe. vi tror det skal gå bra og bo sammen, vi har vært sammen lenge.

men ingen av oss har noen gang tatt opp lån før. og ingen av oss har særlig med mye penger på noe sparekonto.

vi tenkt eå ta opp 500 000 i lån. dette e rvel grei start`? men hva må vi tenke på?

jeg er helt grønn jeg, så trenger råd. får vi lån på denne bakgrunn da? og dersom vi øsnker å gå på visning der, må vi ha tatt opp lån da? hvordan?

er det på noen mpte bindene?

alle alle råd tas imot..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ta en tur i banken og snakk med en lånebehandler. De vil si kunne si om dere får lån. Men somregel så får en ikke lån på mer enn kjøpesummen da! Så om kjøpesummen er 400 000 så får en det i lån. MEN en må kunne betjene et lån tilsvarende kjøpesum+felleslånet.

Sett ned et regnskap og ta det med til banken, viser at dere har tenkt dere godt igjennom.

Dere trenger ikke ha lån for å gå på visning men ikke by! For bud er binende.

Endret av Ariadne
Skrevet

Kontakt banken(e) hvor dere har en konto og spør om lånevilkårene. Sett opp en oversikt over deres formue og låneønske på forhånd, og la en kunderådgiver gi dere et tilbud.

Lykke til!

Skrevet

Som nevnt over her, kan dere ikke by uten at dere har det finansielle i orden. Når dere leverer budet til boligmegleren må dere nemlig vise en skriftlig garanti på at dere har det økonomisk grunnlag for å kunne betale kjøpesummen. Det farlige er når budrunden setter i gang. Da kan man bli fristet til å høyne beløpet mer enn hva man har råd til. Men vær strenge mot dere selv da, så går det bra.

Skrevet

Beklager at jeg sier det, men jeg ville ikke anbefale dere å ta opp lån og kjøpe noe sammen hvis dere er kjærester og flytter hjemmefra nå. Det er faktisk ett og annet man må lære seg som samboer og fersking hjemmefra mor og far. Ta det steget først, og tenk kjøp om et år i steden.

Skrevet

Jeg er enig med siste gjest. Jeg har bodd sammen med min kjære i snart et år og gjett om jeg fikk mange aha-opplevelser da vi flyttet sammen! (vi leier enda)

Men det er mange som har kjøpt og klarer det fint også.

Hvis bare du har en deltidsjobb nå kan du ikke regne med å få noe lån. Det er ikke alle banker som låner ut til kunder der ingen har en fast jobb, da deltidsinntekt ikke regnes som en fast og sikker inntekt.

Og å leve for 6000 (per pers) er forferdelig lite penger!

Jeg har 10 000 i mnd og det går greit, men jeg har aldri god råd!

Gjest gjest 0
Skrevet (endret)

Det var meg over

Et lån på 500 000 vil koste dere ca 3000 i mnd med rente på 5%. Dere bør i det minste tåle en renteøkning på 2 % de to første årene i tillegg...

Endret av Vampyra
Skrevet

Enig med et par av de andre, lei en liten stund først før dere kjøper!

Skrevet

En deltidsjobb er da like fast som en fulltidsjobb?

Jeg jobbet deltid da vi kjøpte leiligheten vår, det ble ikke engang nevnt hos banken.

Ellers enig i at man bør leie sammen før man kjøper, jeg og sambo bodde sammen i to år før vi kjøpte. Det er store omkostninger i forbindelse med kjøp og salg av leilighet i tillegg til kjøpesummen, så det er greit å være rimelig trygg på at man vil fortsette å bo sammen en god stund til. Ville også prøvd å spare opp litt penger i bsu, mye man plutselig trenger når man flytter for seg selv.

Personlig ville jeg heller kjøpt en leilighet med lavere fellesgjeld til en høyere pris, men det er meg da. Uansett må dere klare å betjene et lån tilsvarende kjøpesum + fellesgjeld. Hvor høy er fellesgjelden på leilighetene dere har sett på?

Gjest gjest 0
Skrevet

Min bank tok ikke med sambo's inntekt da vi søkte etter lån da jeg fremdeles hadde fulltidsjobb. Og det var selv om foreldrene mine som er veldig gode kunder i banken stilte som sikkerhet. (de har flere forsikringer enn gjennomsnittet)

Gjest Bertine
Skrevet

Hei!

Hva med å snakke med foreldrene deres?? De har jo litt peiling vil jeg tro?

Jeg snakker med pappa om det skulle være noe, da jeg skulle kjøpe bil var det pappa (og kg ;) ) jeg fant hjelp hos.

Lykkt til!

Gjest -eline-
Skrevet
Personlig ville jeg heller kjøpt en leilighet med lavere fellesgjeld til en høyere pris, men det er meg da. Uansett må dere klare å betjene et lån tilsvarende kjøpesum + fellesgjeld. Hvor høy er fellesgjelden på leilighetene dere har sett på?

Enig med dette. En annen ting er at dersom man skal selge senere så er det mange som ikke ønsker å kjøpe leilighet med en så høy husleie... Jeg ville aldri kjøpt noe med husleie på 4000 i måneden, no way!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...