AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Mann 43. Tjener 34 000 før skatt i måneden, men skatter av 41 000 pga firmabil (tømrer). Får utbetalt 24 800kr etter skatt. Betaler 6500 i barnebidrag de neste 6 årene så i realiteten får jeg utbetalt 18300. Husleie på 8000, strøm ca 1500. Har barn halvparten av tiden (ikke det jeg betaler bidrag for). Har 480 000 i forbruksgjeld. Jeg betaler på lånene hver måned men rentene er så høye at hvis jeg betaler 1000kr er det bare 650 som faktisk betales på gjelden. Er ikke kredittverdig så får ikke noe refinansiering. Har både store lån og mindre lån. Leverte inn bilen for å frigi gjeld og har nå firmabil. Lever på det minimale men med barn går det alltid ekstra penger til nye sko, en bursdag eller frisørtime. Trenger virkelig noen råd Anonymkode: 74bc7...078
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Du sier du har både store og små lån. Hvis noen av lånene er veldig små så kan du prioritere å bli kvitt dem først for å frigi mer kapital. Hvis ikke, så betal alltid mest inn mest på de lånene det er høyest rente på. Kan du kutte ned på andre ting? Matbudsjettet? Jeg handler ofte i billigdisken på coop. Samt kjøper endel baker / brødvarer på toogoodtogo. Anonymkode: 4bb15...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 Søk om gjeldsordning. Med den inntekten der så sitter du med 0 kr å betale til kreditorer. har søkt selv, og har mer inntekt enn deg, men jeg har ikke sjangs og betale på alt. Bare et tips vist du egentlig ikke har råd Anonymkode: fb5e3...666 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier du har både store og små lån. Hvis noen av lånene er veldig små så kan du prioritere å bli kvitt dem først for å frigi mer kapital. Hvis ikke, så betal alltid mest inn mest på de lånene det er høyest rente på. Kan du kutte ned på andre ting? Matbudsjettet? Jeg handler ofte i billigdisken på coop. Samt kjøper endel baker / brødvarer på toogoodtogo. Anonymkode: 4bb15...e7f Takker for svar. Har et par på under 5000 som jeg tar når jeg får lønn nå og neste lønn. Prøver å holde det på det minimale, spiser bare brødmat omtrent når jeg ikke har barnet. Når han er her går det i litt mer ordentlig mat, frukt og grønt, grovbrød, yoghurt osv Anonymkode: 74bc7...078 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Om det har gått til inkasso så gi beskjed om at det du betaler inn skal gå til hovedstol = skyldig gjeld. Det betyr at du over tid betaler mindre i renter. Anonymkode: cbe78...418 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Søk om gjeldsordning. Med den inntekten der så sitter du med 0 kr å betale til kreditorer. har søkt selv, og har mer inntekt enn deg, men jeg har ikke sjangs og betale på alt. Bare et tips vist du egentlig ikke har råd Anonymkode: fb5e3...666 Takker for svar. Fikk avslag i fjor høst fordi gjelden var for ny, fikk beskjed om å søke i 2025.. Anonymkode: 74bc7...078
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takker for svar. Fikk avslag i fjor høst fordi gjelden var for ny, fikk beskjed om å søke i 2025.. Anonymkode: 74bc7...078 kjedelig. Jeg også, men håper det blir innvilget i år. Kan du la vær å betale gjelden? Siden du uansett skal søke gjeldsordning? du skal jo ha til livsopphold for deg å dine barn. Og med den inntekten så kan de ikke tvangstrekke noe heller. Selvom det er dumt å ikke betale, så skal dere jo ha mat, og leve. Anonymkode: fb5e3...666
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takker for svar. Har et par på under 5000 som jeg tar når jeg får lønn nå og neste lønn. Prøver å holde det på det minimale, spiser bare brødmat omtrent når jeg ikke har barnet. Når han er her går det i litt mer ordentlig mat, frukt og grønt, grovbrød, yoghurt osv Anonymkode: 74bc7...078 Finnes det noen mulighet for at barnebidraget kan bli endret? Syns 6500 var veldig mye med din inntekt hvis det er snakk om 1 barn. Anonymkode: 4bb15...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): kjedelig. Jeg også, men håper det blir innvilget i år. Kan du la vær å betale gjelden? Siden du uansett skal søke gjeldsordning? du skal jo ha til livsopphold for deg å dine barn. Og med den inntekten så kan de ikke tvangstrekke noe heller. Selvom det er dumt å ikke betale, så skal dere jo ha mat, og leve. Anonymkode: fb5e3...666 Håper du får positivt svar du også. Fikk du avslag første gangen? Jeg kan i prinsippet la være å betale fordi kreditorene kan ikke gi meg lønnstrekk fordi inntekten jeg sitter igjen med er akkurat livsopphold.. Så sånn sett har jeg jo «flaks», men rentene løper jo og det er ikke sikkert jeg får gjeldsordning selvom jeg håper. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Finnes det noen mulighet for at barnebidraget kan bli endret? Syns 6500 var veldig mye med din inntekt hvis det er snakk om 1 barn. Anonymkode: 4bb15...e7f Har klaget flere ganger, men moren til barnet tjener under 100 000 fordi hun lever på bidrag. Hadde hun hatt en normal inntekt hadde bidraget vært lavere. Er visst bare å betale Anonymkode: 74bc7...078
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har klaget flere ganger, men moren til barnet tjener under 100 000 fordi hun lever på bidrag. Hadde hun hatt en normal inntekt hadde bidraget vært lavere. Er visst bare å betale Høres ut som hun får et problem når barna fyller 18 år da. Anonymkode: 4bb15...e7f
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper du får positivt svar du også. Fikk du avslag første gangen? Jeg kan i prinsippet la være å betale fordi kreditorene kan ikke gi meg lønnstrekk fordi inntekten jeg sitter igjen med er akkurat livsopphold.. Så sånn sett har jeg jo «flaks», men rentene løper jo og det er ikke sikkert jeg får gjeldsordning selvom jeg håper. Har klaget flere ganger, men moren til barnet tjener under 100 000 fordi hun lever på bidrag. Hadde hun hatt en normal inntekt hadde bidraget vært lavere. Er visst bare å betale Anonymkode: 74bc7...078 Fikk avslag første gangen ja, pga gjelden var for ny, eller det var egentlig bare et lån som var for nytt ( Lånekassen, pga jeg prøvde å utdanne meg ) så måtte da vente men fikk søke på nytt samme dagen jeg fikk avslag. Skjønner. Får ikke de fleste det om det ikke er utsikter til bedre jobb/lønn? Sa de noe om dette på møtet? Tror du vil få det jeg, så lenge gjelden er gammel nok. det med inntekten til moren til barna, har hun absolutt ingen inntekt? Får hun sosialstønad? Det høres jo litt rart ut å kun leve på bidrag. Men kan vel stemme om det er pga sosialstønad? Anonymkode: fb5e3...666
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ut som hun får et problem når barna fyller 18 år da. Anonymkode: 4bb15...e7f Det gjør hun, men det løser hun nok med å få en ny så lenge det går 😂 Anonymkode: 74bc7...078
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk avslag første gangen ja, pga gjelden var for ny, eller det var egentlig bare et lån som var for nytt ( Lånekassen, pga jeg prøvde å utdanne meg ) så måtte da vente men fikk søke på nytt samme dagen jeg fikk avslag. Skjønner. Får ikke de fleste det om det ikke er utsikter til bedre jobb/lønn? Sa de noe om dette på møtet? Tror du vil få det jeg, så lenge gjelden er gammel nok. det med inntekten til moren til barna, har hun absolutt ingen inntekt? Får hun sosialstønad? Det høres jo litt rart ut å kun leve på bidrag. Men kan vel stemme om det er pga sosialstønad? Anonymkode: fb5e3...666 Takker for svar 🙂 Måtte du gjennom hele papirmølla på nytt eller ble søknaden din bare «videreført»? Brukte jo flere måneder på å samle dokumentasjon for å søke første ganger. Er veldig bekymret for at de kommer med et eller annet annet argument for avslag neste gang. Men jeg er i følge nav det som heter varig ute av stand til å nedbetale gjelden pga lav inntekt. Hun har 4 barn hun har aleneomsorg for pga flytting til øde sted og det å ikke fortelle fedrene at de har blitt fedre før lenge etterpå, så hun får ca 24 000 inn hver mnd. Hun får nok også bostøtte, utvidet barnetrygd osv Anonymkode: 74bc7...078
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gjør hun, men det løser hun nok med å få en ny så lenge det går 😂 Anonymkode: 74bc7...078 Uff da 🥴 Anonymkode: 4bb15...e7f
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Kan du ikke be MAV estimere mors inntekt? Dersom hun velger å ikke jobbe, så kan de det. Så sant hun ikke er ufør må hun begrunne hvorfor hun ikke jobber, og NAV kan estimere inntekt ut ifra utdannelse og tidligere arbeidsinntekt. hvor mange barn betaler du bidrag for? Kan du søke kommunen om tilskudd til fritidsaktiviteter? Får du/barnet hjelp av noen instanser som f.eks kan søke røde kors/coop fondet? er du meldt inn i aleneforeldreforeningen? Kan du melde deg inn i en av røde kors sine aleneforeldre klubber og dra dit og spise middag? Anonymkode: da787...c75 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takker for svar 🙂 Måtte du gjennom hele papirmølla på nytt eller ble søknaden din bare «videreført»? Brukte jo flere måneder på å samle dokumentasjon for å søke første ganger. Er veldig bekymret for at de kommer med et eller annet annet argument for avslag neste gang. Men jeg er i følge nav det som heter varig ute av stand til å nedbetale gjelden pga lav inntekt. Hun har 4 barn hun har aleneomsorg for pga flytting til øde sted og det å ikke fortelle fedrene at de har blitt fedre før lenge etterpå, så hun får ca 24 000 inn hver mnd. Hun får nok også bostøtte, utvidet barnetrygd osv Anonymkode: 74bc7...078 Nei, heldigvis ikke😅 eneste var bare skattemelding eller om det var noe nytt av informasjon. Så på en måte videreført. Men nå sa namsmannen på møtet også at han lagret informasjonen til neste gang eller noe, så det ligger nok i systemet. Ja det var styrete det der. ja, tror ikke du skal bekymre deg vist eneste grunn var at gjelden var for ny. Da går det nok igjennom. ser den. Ja da får hun jo litt. Men det varer ikke evig da heldigvis. Anonymkode: fb5e3...666
Amossa Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 Aller først - jeg forstår godt at du er kommet i økonomiske problemer. Du må gjøre noe før det blir enda verre. Det første er å ta en telefon til familievernkontoret (FV) og be om at de innkaller til et møte mellom din eks og deg. Der må du si ifra om at du vil at samværsavtalen med barna skal være slik den er i virkeligheten. Be FV skrive et forslag til samværsavtale. Neste skritt er å ta kontakt med NAV for å få fastsatt det riktige bidraget du skal betale. Vær klar over at om dine barns mor er frisk og arbeidsfør, men velger å ikke arbeide eller å arbeide deltid, så skal bidraget fastsettes som om hun er i 100% jobb. Dette bør du selv nevne når du er hos NAV. Forbruksgjelden din er veldig høy. Mitt råd er å kontakte kommunen. Alle kommuner skal ha en økonomisk rådgiver som kan veilede folk som er kommet i problemer. Det synes jeg du bør gjøre. De har taushetsplikt, og de vet hvilke muligheter som finnes for deg i din situasjon. Ikke minst kan de hjelpe til med søknader og papirer. Til slutt - ingenting forsvinner. Tvert i mot, det blir bare verre. Be om bistand til å få lagt en plan. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 Her er det ingenting igjen til kreditor. Livsopphold for enslige er ca 10k, så kommer husleie og barn på toppen. Da er det ingenting igjen. Jeg hadde søk gjeldsordning og søkt fort. Anonymkode: bddc7...e96
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #19 Skrevet 9. april 2023 Amossa skrev (6 minutter siden): Aller først - jeg forstår godt at du er kommet i økonomiske problemer. Du må gjøre noe før det blir enda verre. Det første er å ta en telefon til familievernkontoret (FV) og be om at de innkaller til et møte mellom din eks og deg. Der må du si ifra om at du vil at samværsavtalen med barna skal være slik den er i virkeligheten. Be FV skrive et forslag til samværsavtale. Neste skritt er å ta kontakt med NAV for å få fastsatt det riktige bidraget du skal betale. Vær klar over at om dine barns mor er frisk og arbeidsfør, men velger å ikke arbeide eller å arbeide deltid, så skal bidraget fastsettes som om hun er i 100% jobb. Dette bør du selv nevne når du er hos NAV. Forbruksgjelden din er veldig høy. Mitt råd er å kontakte kommunen. Alle kommuner skal ha en økonomisk rådgiver som kan veilede folk som er kommet i problemer. Det synes jeg du bør gjøre. De har taushetsplikt, og de vet hvilke muligheter som finnes for deg i din situasjon. Ikke minst kan de hjelpe til med søknader og papirer. Til slutt - ingenting forsvinner. Tvert i mot, det blir bare verre. Be om bistand til å få lagt en plan. Takker for svar. Har skrevet litt om det over her. Har søkt om skjønnsligning av mors inntekt flere ganger fordi hun ikke er syk og får ufør eller Aap, men rett og slett ikke vil jobbe fordi hun får nok til å leve av i bidrag men får avslag hver gang. Sist gang jeg søkte ble faktisk bidraget mitt høyere fordi jeg året før hadde tjent 150 000 ekstra på en deltidsjobb for å håndtere gjelden. De nekter å skjønnsfastsette inntekten hennes dessverre uten noe god grunn. Har fått gjeld av rådgiver i kommunen til å søke gjeldsordning men har fått avslag fordi gjelden er for ny. Anonymkode: 74bc7...078
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #20 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takker for svar. Har skrevet litt om det over her. Har søkt om skjønnsligning av mors inntekt flere ganger fordi hun ikke er syk og får ufør eller Aap, men rett og slett ikke vil jobbe fordi hun får nok til å leve av i bidrag men får avslag hver gang. Sist gang jeg søkte ble faktisk bidraget mitt høyere fordi jeg året før hadde tjent 150 000 ekstra på en deltidsjobb for å håndtere gjelden. De nekter å skjønnsfastsette inntekten hennes dessverre uten noe god grunn. Har fått gjeld av rådgiver i kommunen til å søke gjeldsordning men har fått avslag fordi gjelden er for ny. Anonymkode: 74bc7...078 Da hadde jeg fokusert på å bli kvitt den nyeste gjelden. Jobb for å posisjonere deg for gjeldsordning. Anonymkode: bddc7...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå